WIADUKT KOLEJOWY PRZY BRAMIE OLIWSKIEJ

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(nowe_hasło_08.2017)
(dodanie logotypów)
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 +
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] <br/>
 +
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']]
 +
 
'''WIADUKT KOLEJOWY PRZY [[BRAMA OLIWSKA| BRAMIE OLIWSKIEJ]]''' (tzw. żółty), łączący ul. Jana z Kolna z [[ALEJE| al. Zwycięstwa]], wybudowany w 1907 roku ze scalanych na miejscu elementów, które wyprodukowano we Friedenshütte (huta żelaza w późniejszym Nowym Bytomiu, obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej). Jego konstrukcja nośna to dwa stalowe łuki kratowe ze ściągami, pomiędzy którymi zawieszono jezdnię (obecnie w ciągu ul. Jana z Kolna). <br/><br/>
 
'''WIADUKT KOLEJOWY PRZY [[BRAMA OLIWSKA| BRAMIE OLIWSKIEJ]]''' (tzw. żółty), łączący ul. Jana z Kolna z [[ALEJE| al. Zwycięstwa]], wybudowany w 1907 roku ze scalanych na miejscu elementów, które wyprodukowano we Friedenshütte (huta żelaza w późniejszym Nowym Bytomiu, obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej). Jego konstrukcja nośna to dwa stalowe łuki kratowe ze ściągami, pomiędzy którymi zawieszono jezdnię (obecnie w ciągu ul. Jana z Kolna). <br/><br/>
  

Wersja z 08:01, 30 sie 2017

Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk

Partner redakcji

WIADUKT KOLEJOWY PRZY BRAMIE OLIWSKIEJ (tzw. żółty), łączący ul. Jana z Kolna z al. Zwycięstwa, wybudowany w 1907 roku ze scalanych na miejscu elementów, które wyprodukowano we Friedenshütte (huta żelaza w późniejszym Nowym Bytomiu, obecnie dzielnicy Rudy Śląskiej). Jego konstrukcja nośna to dwa stalowe łuki kratowe ze ściągami, pomiędzy którymi zawieszono jezdnię (obecnie w ciągu ul. Jana z Kolna).

Po II wojnie światowej na wiadukcie dopuszczono ruch tylko od ul. Jana z Kolna w kierunku Bramy Oliwskiej. W 1968 roku z powodu elektryfikacji linii kolejowej jego przęsła zostały podniesione o około 20 cm. W czerwcu 1979 z inicjatywy Grzegorza Borosa, architekta wnętrz, absolwenta Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Gdańsku ( Akademia Sztuk Plastycznych), grupa studentów pomalowała go na żółto (co uczczono później nieistniejącą już tablicą pamiątkową).

W 2008 roku z powodu złego stanu technicznego wiadukt został zamknięty. Pierwotnie planowano jego likwidację (miała powstać kładka pieszo-rowerowa), ostatecznie zakwalifikowano go do generalnej naprawy. Od 21 VII 2011 do 30 V 2012 roku SKANSKA SA z Warszawy prowadziła prace modernizacyjne na zlecenie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Zdemontowano wówczas elementy stalowe i betonowe konstrukcji pomostu wiaduktu: poprzecznice, podłużnice, żebra pomostu i wsporników, blachy nieckowe pomostu, belki policzkowe, stężenia, płytę żelbetową pomostu, prefabrykowane płyty żelbetowe chodników oraz elementy wyposażenia (nawierzchnię, balustrady, bariery itp.). Segmenty nowej konstrukcji stalowego pomostu zostały scalone i połączone z dźwigarami konstrukcji kratowej, osadzone na przebudowanych przyczółkach. Wiadukt zabezpieczono antykorozyjnie, pomalowano na kolor żółty, na nowym pomoście ułożono warstwę epoksydową, zainstalowano nowe oświetlenie i iluminacje.

Po remoncie wiadukt został oddany do użytku 30 V 2012 roku – tylko dla pieszych i rowerzystów; od 2 VII 2012 czasowo udostępniono go dla ruchu samochodowego do 3,5 tony (zainstalowano kamery monitorujące w celu wychwycenia przekraczających ten przepis). Od 16 I 2013 roku ponownie przeznaczony (zgodnie z pierwotnymi założeniami) tylko dla ruchu pieszego i rowerowego (z rezerwową możliwością ruchu samochodowego do 3,5 tony oraz samochodów uprzywilejowanych). Użytkownikiem został Zakład Dróg i Zieleni w Gdańsku.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania