MOST STĄGIEWNY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupełnienia BŚ (e-mail z 19.11.2014))
(uzupełnienia BŚ (e-mail z 1.05.2014))
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Most Stągiewny, około 1900.JPG|thumb|Most Stągiewny, około 1900]]
 
[[File:Most Stągiewny, około 1900.JPG|thumb|Most Stągiewny, około 1900]]
  
'''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]) z [[DŁUGIE OGRODY | Długimi Ogrodami]]. Nazwa pochodzi od [[BRAMA STĄGIEWNA | Bramy Stągiewnej]], w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. Postawiony po przekopaniu [[MOTŁAWA | Nowej Motławy]] w 1576 roku (wcześniej istniał most nad fosą). By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony dopiero od godziny 14.00. W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Wielokrotnie przebudowywany (na przykład w 1933), ostatecznie rozebrany na przełomie 1936/1937. Zbudowany od nowa jako stalowy, otwarty 4 X 1937 roku. System zwodzenia zmieniono wówczas z obrotowego na klapowy, most przystosowano także do ruchu tramwajowego na [[DŁUGI TARG | Długi Targ]] i z niego (zob. [[TRAMWAJE | tramwaje]]). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
'''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]) z [[DŁUGIE OGRODY | Długimi Ogrodami]]. Nazwa pochodzi od [[BRAMA STĄGIEWNA | Bramy Stągiewnej]], w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. Postawiony po przekopaniu [[MOTŁAWA | Nowej Motławy]] w 1576 roku (wcześniej istniał most nad fosą (1456)). By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony dopiero od godziny 14.00. W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Wielokrotnie przebudowywany (na przykład w 1933), ostatecznie rozebrany na przełomie 1936/1937. Zbudowany od nowa jako stalowy, otwarty 4 X 1937 roku. System zwodzenia zmieniono wówczas z obrotowego na klapowy, most przystosowano także do ruchu tramwajowego na [[DŁUGI TARG | Długi Targ]] i z niego (zob. [[TRAMWAJE | tramwaje]]). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973. {{author: }} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 10:40, 30 paź 2015

Most Stągiewny, około 1900

MOST STĄGIEWNY, łączy Wyspę Spichrzów ( Spichlerze) z Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. Postawiony po przekopaniu Nowej Motławy w 1576 roku (wcześniej istniał most nad fosą (1456)). By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony dopiero od godziny 14.00. W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Wielokrotnie przebudowywany (na przykład w 1933), ostatecznie rozebrany na przełomie 1936/1937. Zbudowany od nowa jako stalowy, otwarty 4 X 1937 roku. System zwodzenia zmieniono wówczas z obrotowego na klapowy, most przystosowano także do ruchu tramwajowego na Długi Targ i z niego (zob. tramwaje). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania