STRYJEC RYSZARD, grafik, rysownik, malarz
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Ryszard Stryjec Don Kichot 1987STRYJEC RYSZARD (30 IV 1932, Lipniszki k. Lidy, ob. Białoruś – 5 ...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Ryszard_Stryjec__Don_Kichot__1987.JPG|thumb|Ryszard Stryjec | + | [[File:Ryszard_Stryjec__Don_Kichot__1987.JPG|thumb|Ryszard Stryjec, Don Kichot, 1987]]STRYJEC RYSZARD (30 IV 1932, Lipniszki k. Lidy, ob. Białoruś – 5 VI 1997 Gdańsk) grafik, rysownik, malarz, ceramik. Po śmierci ojca (policjanta i legionisty) zabitego przez NKWD, deportowany z rodziną do Kazachstanu; w Polsce od 1946, zamieszkał w w Świebodzinie. W 1950–52 uczył się w Liceum Technik Plastycznych w Gdyni-Orłowie, nast. do 1958 studiował w gd. PWSSP (q ASP) malarstwo u q Stanisława Teisseyre’a i q Krystyny Łada-Studnickiej oraz grafikę u Zygmunta Karolaka. W latach 50. XX w. współpracował z grupą ceramiczną Kadyny, prowadzoną przez q Hannę Żuławską, w latach 60. XX w. był red. graficznym gd. miesięcznika „Litery”, współpracował z czasopismem Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego „Pomerania” oraz Wydawnictwem Morskim. Głównie zajmował się rysunkiem i grafiką, malarstwo i ceramikę traktował suplementarnie. Wczesne malarskie pejzaże wywodzą się z tradycji koloryzmu zakorzenionej w gd. PWSSP, późniejsze obrazy to gł. alegoryczne postaci kobiece z atrybutami, fragmentami pejzażu lub wnętrza, barwne transkrypcje figur graficznych. W grafice początkowo uprawiał gł. monotypię, linoryt i gipsoryt, z czasem jego twórczość zdominowały techniki metalowe: akwaforta, mezzotinta, suchoryt, metody łączone. Tworzył zarówno plansze autonomiczne, jak i cykle oraz serie, a także ilustracje, ekslibrisy, grafiki okolicznościowe. W pracach wypukłodrukowych typowa jest mozaikowa, płaska kompozycja, zdecydowana, twarda linia skontrastowana z czarnymi płaszczyznami; pojawiają się też charakterystyczne tematy – portrety, pejzaże – a przede wszystkim wątki liturgiczne, alegoryczne (Pejzaż gdański, Miasto fantastyczne, 1961, gipsoryty; Nabrzeże, Postać z instrumentem, lata 60, linoryty). Akwaforty, suchoryty i pokrewne cechuje zwykle rozbudowana konstrukcja i skomplikowana ikonografia, swoista kontaminacja tradycji i współczesności zarówno w sposobie obrazowania, jak i ewokowanego sensu. Przeważają kompozycje pionowe, symetryczne lub osiowe, z dominantą centr. lub kilku postaci o wydłużonych proporcjach – jeźdźca, amazonki, aktu – której podporządkowane są rozmieszczone wokół przedmioty, zwierzęta, fantastyczne hybrydy, elementy pejzażu i architektury. Dziełem malarstwa monumentalnego jest sgraffito na elewacjach dawnego Domu Rzemiosła we Wrzeszczu przy ul. Klonowej. {{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]] |