|
|
Linia 1: |
Linia 1: |
| {{paper}} | | {{paper}} |
− | [[File:Stocznia_Jachtowa_im__Józefa_Conrada_Korzeniowskiego.JPG|thumb|Stocznia Jachtowa im Józefa Conrada Korzeniowskiego]]STOCZNIA(Gdańska Stocznia) JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO,ul. Sienna 45. Powstała na bazie poniemieckiej firmy Boots- und Yachtwerft Friedrich Kropp Danzig Heubude, próbującej 1942–45 rozwinąć produkcję łodzi i jachtów. Od 1945 oddział Stoczni Rybackiej w Gdyni, produkuje drewniane jednostki rybackie typu MIR-20A (1946–48 wraz z bazą w Gdyni wybudował ok. 20 jednos- tek), wybudowała także po jednym kutrze typu KG-177 i KU-150 oraz kilka kadłubów kutra typu KS-150. 1 III 1951 przemianowana na Państwowe Przedsiębiorstwo Gd. Stocznia Jachtowa. Zajmowała się remontami i produkcją mniejszych jednostek sport., od 1959 uruchomiła produkcję jachtów turystyczno-regatowych typu „Ametyst” i „King’s Ametyst” (cała seria 93 jachtów sprzedana 1960–67 za granicę). Ponadto produkuje różne typy jednostek sport. projektowanych przez osoby pryw. i własne biuro konstrukcyjne. W 1963–67 eksportowano ponad 200 jachtów rocznie. W latach następnych wytwarzano jachty typu „Hjuvik Kryssare”, „Opal”, „Szmaragd”, „Szafir” i in. Wersja Szmaragd i była prototypowym jachtem z tworzyw sztucznych (z laminatu). Produkcja jachtów różnych wielkości z tworzyw sztucznych stała się podstawą eksportu tej stoczni. Lata 1989–90 przyniosły problemy ekon.; stocznię poddano restrukturyzacji, podziałowi na kilka firm oraz prywatyzacji. Na jej terenie działają obecnie3 firmy produkujące jachty i osprzęt żeglarski (zwł. na eksport). W tym Shipyard Martitime Europa specjalizuje się w budowie jachtów żaglowych ze stopów aluminium, wytwarza też maszty, takielunek i żagle, a Polaris, wykorzystując formy i oprzyrządowanie z byłej stoczni produkującej jachty – łodzie i kutry z laminatów poliestrowo-szklanych. Kooperują znimi firmy wytwarzające różnej wielkości ożaglowanie. Oprócz zakładów związanych z budową jachtów na terenie dawnej stoczni funkcjonuje Conrad-Models, jedyny w Gd. zakład specjalizujący się w budowie modeli statków. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] | + | [[File:Stocznia_Jachtowa_im__Józefa_Conrada_Korzeniowskiego.JPG|thumb|Stocznia Jachtowa im. Józefa Conrada Korzeniowskiego]]STOCZNIA(Gdańska Stocznia) JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO,ul. Sienna 45. Powstała na bazie poniemieckiej firmy Boots- und Yachtwerft Friedrich Kropp Danzig Heubude, próbującej 1942–45 rozwinąć produkcję łodzi i jachtów. Od 1945 oddział Stoczni Rybackiej w Gdyni, produkuje drewniane jednostki rybackie typu MIR-20A (1946–48 wraz z bazą w Gdyni wybudował ok. 20 jednos- tek), wybudowała także po jednym kutrze typu KG-177 i KU-150 oraz kilka kadłubów kutra typu KS-150. 1 III 1951 przemianowana na Państwowe Przedsiębiorstwo Gd. Stocznia Jachtowa. Zajmowała się remontami i produkcją mniejszych jednostek sport., od 1959 uruchomiła produkcję jachtów turystyczno-regatowych typu „Ametyst” i „King’s Ametyst” (cała seria 93 jachtów sprzedana 1960–67 za granicę). Ponadto produkuje różne typy jednostek sport. projektowanych przez osoby pryw. i własne biuro konstrukcyjne. W 1963–67 eksportowano ponad 200 jachtów rocznie. W latach następnych wytwarzano jachty typu „Hjuvik Kryssare”, „Opal”, „Szmaragd”, „Szafir” i in. Wersja Szmaragd i była prototypowym jachtem z tworzyw sztucznych (z laminatu). Produkcja jachtów różnych wielkości z tworzyw sztucznych stała się podstawą eksportu tej stoczni. Lata 1989–90 przyniosły problemy ekon.; stocznię poddano restrukturyzacji, podziałowi na kilka firm oraz prywatyzacji. Na jej terenie działają obecnie3 firmy produkujące jachty i osprzęt żeglarski (zwł. na eksport). W tym Shipyard Martitime Europa specjalizuje się w budowie jachtów żaglowych ze stopów aluminium, wytwarza też maszty, takielunek i żagle, a Polaris, wykorzystując formy i oprzyrządowanie z byłej stoczni produkującej jachty – łodzie i kutry z laminatów poliestrowo-szklanych. Kooperują znimi firmy wytwarzające różnej wielkości ożaglowanie. Oprócz zakładów związanych z budową jachtów na terenie dawnej stoczni funkcjonuje Conrad-Models, jedyny w Gd. zakład specjalizujący się w budowie modeli statków. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 13:11, 8 gru 2012
STOCZNIA(Gdańska Stocznia) JACHTOWA IM. J. CONRADA KORZENIOWSKIEGO,ul. Sienna 45. Powstała na bazie poniemieckiej firmy Boots- und Yachtwerft Friedrich Kropp Danzig Heubude, próbującej 1942–45 rozwinąć produkcję łodzi i jachtów. Od 1945 oddział Stoczni Rybackiej w Gdyni, produkuje drewniane jednostki rybackie typu MIR-20A (1946–48 wraz z bazą w Gdyni wybudował ok. 20 jednos- tek), wybudowała także po jednym kutrze typu KG-177 i KU-150 oraz kilka kadłubów kutra typu KS-150. 1 III 1951 przemianowana na Państwowe Przedsiębiorstwo Gd. Stocznia Jachtowa. Zajmowała się remontami i produkcją mniejszych jednostek sport., od 1959 uruchomiła produkcję jachtów turystyczno-regatowych typu „Ametyst” i „King’s Ametyst” (cała seria 93 jachtów sprzedana 1960–67 za granicę). Ponadto produkuje różne typy jednostek sport. projektowanych przez osoby pryw. i własne biuro konstrukcyjne. W 1963–67 eksportowano ponad 200 jachtów rocznie. W latach następnych wytwarzano jachty typu „Hjuvik Kryssare”, „Opal”, „Szmaragd”, „Szafir” i in. Wersja Szmaragd i była prototypowym jachtem z tworzyw sztucznych (z laminatu). Produkcja jachtów różnych wielkości z tworzyw sztucznych stała się podstawą eksportu tej stoczni. Lata 1989–90 przyniosły problemy ekon.; stocznię poddano restrukturyzacji, podziałowi na kilka firm oraz prywatyzacji. Na jej terenie działają obecnie3 firmy produkujące jachty i osprzęt żeglarski (zwł. na eksport). W tym Shipyard Martitime Europa specjalizuje się w budowie jachtów żaglowych ze stopów aluminium, wytwarza też maszty, takielunek i żagle, a Polaris, wykorzystując formy i oprzyrządowanie z byłej stoczni produkującej jachty – łodzie i kutry z laminatów poliestrowo-szklanych. Kooperują znimi firmy wytwarzające różnej wielkości ożaglowanie. Oprócz zakładów związanych z budową jachtów na terenie dawnej stoczni funkcjonuje Conrad-Models, jedyny w Gd. zakład specjalizujący się w budowie modeli statków.
JL