GDAŃSK, pełnomorski parowiec (1900)
m |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„GDAŃSK”''', pełnomorski parowiec (około 3 tysiące ton), zwodowany w 1900 roku w Filadelfii pod nazwą „Sierra”, pływał na linii San Francisco – Honolulu – Sydney. W październiku 1920 roku zakupiony przez powstałe wiosną 1919 roku (z inicjatywy amerykańskiej Polonii) Polish American Navigation Corporation (Towarzystwo Polsko-Amerykańskiej Żeglugi Morskiej) – firma nabywała statki z planem późniejszego przerejestrowania ich pod polską banderę (pierwszy statek kupiony przez Towarzystwo – „Kościuszko” – w pierwszym rejsie | + | '''„GDAŃSK”''', pełnomorski parowiec (około 3 tysiące ton), zwodowany w 1900 roku w Filadelfii pod nazwą „Sierra”, pływał na linii San Francisco – Honolulu – Sydney. W październiku 1920 roku zakupiony przez powstałe wiosną 1919 roku (z inicjatywy amerykańskiej Polonii) Polish American Navigation Corporation (Towarzystwo Polsko-Amerykańskiej Żeglugi Morskiej) – firma nabywała statki z planem późniejszego przerejestrowania ich pod polską banderę (pierwszy statek kupiony przez Towarzystwo – „Kościuszko” – w pierwszym rejsie ze Stanów Zjednoczonych wpłynął do Gdańska 13 I 1920, przywożąc m.in. mąkę, odzież i 12 lokomotyw dla Polskich Kolei Państwowych). Pływał pod banderą amerykańską, miał 800 miejsc pasażerskich niskiego standardu (III klasy), z przeznaczeniem głównie dla emigrantów. Do Gdańska zawinął po raz pierwszy w początku stycznia 1921 roku, następnie jeszcze 8 razy. Po bankructwie Towarzystwa w roku 1922 powrócił do poprzedniej nazwy i na wody Oceanu Spokojnego; złomowany w roku 1934. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 08:54, 28 wrz 2015
„GDAŃSK”, pełnomorski parowiec (około 3 tysiące ton), zwodowany w 1900 roku w Filadelfii pod nazwą „Sierra”, pływał na linii San Francisco – Honolulu – Sydney. W październiku 1920 roku zakupiony przez powstałe wiosną 1919 roku (z inicjatywy amerykańskiej Polonii) Polish American Navigation Corporation (Towarzystwo Polsko-Amerykańskiej Żeglugi Morskiej) – firma nabywała statki z planem późniejszego przerejestrowania ich pod polską banderę (pierwszy statek kupiony przez Towarzystwo – „Kościuszko” – w pierwszym rejsie ze Stanów Zjednoczonych wpłynął do Gdańska 13 I 1920, przywożąc m.in. mąkę, odzież i 12 lokomotyw dla Polskich Kolei Państwowych). Pływał pod banderą amerykańską, miał 800 miejsc pasażerskich niskiego standardu (III klasy), z przeznaczeniem głównie dla emigrantów. Do Gdańska zawinął po raz pierwszy w początku stycznia 1921 roku, następnie jeszcze 8 razy. Po bankructwie Towarzystwa w roku 1922 powrócił do poprzedniej nazwy i na wody Oceanu Spokojnego; złomowany w roku 1934.