BRABANK
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 1.05.2014)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Widok na Brabank (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770.JPG|thumb|''Widok na Brabank'' (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770]] | [[File:Widok na Brabank (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770.JPG|thumb|''Widok na Brabank'' (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770]] | ||
− | '''BRABANK''' (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434 roku. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388 roku, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], okolice ul. Stara Stocznia ( | + | '''BRABANK''' (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434 roku. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388 roku, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], okolice ul. Stara Stocznia (zob. [[WIADROWNIA | Wiadrownia]]). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela [[PETER VON DANZIG | „Peter von Danzig”]]). Od roku 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. W 1827 powstała tam [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Klawittera]]. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 19:19, 11 lis 2014
BRABANK (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od bragen, kalfatern: „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434 roku. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388 roku, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia Kanału Raduni do Motławy, okolice ul. Stara Stocznia (zob. Wiadrownia). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela „Peter von Danzig”). Od roku 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. W 1827 powstała tam Stocznia Klawittera.