YASS, nurt w muzyce jazzowej

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Mikołaj Trzaska (z lewej) i Tymon Tymański.JPG|thumb|Mikołaj Trzaska (z lewej)<br /> i Tymon Tymański]]
+
 
 
'''YASS''', nurt w polskiej muzyce jazzowej, powstał na początku lat 90. XX wieku. Określany wówczas najciekawszym zjawiskiem muzycznym. Współtwórcą i pomysłodawcą nazwy jest gdański kontrabasista, gitarzysta, kompozytor i autor tekstów [[TYMAŃSKI RYSZARD „TYMON” | Ryszard „Tymon” Tymański]], związany m.in. z performerską formacją [[TOTART | Totart]]. W 1988 roku założył grupę [[MIŁOŚĆ | Miłość]], najważniejszy zespół jazzowy następnej dekady. Muzykę grupy określił mianem yassu, co miało odróżniać ekspresyjną, spontaniczną i energetyczną muzykę zespołu – nawiązującą do twórczości m.in. Johna Coltrane’a, Ornette’a Colemana, Ericka Dolphy’ego – od jazzu granego przez starszych kolegów. Zespół współtworzyli m.in. saksofoniści [[TRZASKA MIKOŁAJ | Mikołaj Trzaska]] i Maciej Sikała, pianista [[MOŻDŻER LESZEK | Leszek Możdżer]], perkusista [[OLTER JACEK | Jacek Olter]], klarnecista [[MAZOLEWSKI JERZY | Jerzy Mazolewski]] (Mazzoll) i gitarzysta Tomasz Gwinciński. Dwaj ostatni uznawani są za współtwórców nurtu. Miłość, po chłodnym przyjęciu przez środowisko jazzowe, zdobyła uznanie słuchaczy: cztery lata z rzędu była najlepszym zespołem roku w ankiecie czasopisma „Jazz Forum”. Nagrała m.in. trzy płyty z amerykańskim trębaczem jazzowym Lesterem Bowie. Muzycy związani z Miłością zakładali własne, stricte yassowe zespoły. Ze sceną yassową byli związani m.in. gitarzysta i producent Piotr Pawlak (Łoskot, Kury), gitarzysta Tomasz „Święty” Hesse, lider grupy Inżynier Kaktus, kontrabasista [[WALICKI OLGIERD | Olo Walicki]], basista [[MAZOLEWSKI WOJCIECH | Wojciech Mazolewski]], założyciel grup Paralaksa i Pink Freud. Muzycy yassowi stopniowo poszerzali rejony twórczych poszukiwań, nagrywając płyty z artystami wszelkich muzycznych nurtów. Pod koniec lat 90. XX wieku yass jako zwarty generacyjnie i stylistycznie ruch artystyczny praktycznie przestał istnieć. T. Tymański po rozwiązaniu Miłości, po tragicznej śmierci J. Oltera, powoływał do życia kolejne, mniej lub bardziej nawiązujące do yassowej stylistyki zespoły: Kury, Tymon i Trupy, Czan, Tymański Yass Ensamble. {{author: CR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
 
'''YASS''', nurt w polskiej muzyce jazzowej, powstał na początku lat 90. XX wieku. Określany wówczas najciekawszym zjawiskiem muzycznym. Współtwórcą i pomysłodawcą nazwy jest gdański kontrabasista, gitarzysta, kompozytor i autor tekstów [[TYMAŃSKI RYSZARD „TYMON” | Ryszard „Tymon” Tymański]], związany m.in. z performerską formacją [[TOTART | Totart]]. W 1988 roku założył grupę [[MIŁOŚĆ | Miłość]], najważniejszy zespół jazzowy następnej dekady. Muzykę grupy określił mianem yassu, co miało odróżniać ekspresyjną, spontaniczną i energetyczną muzykę zespołu – nawiązującą do twórczości m.in. Johna Coltrane’a, Ornette’a Colemana, Ericka Dolphy’ego – od jazzu granego przez starszych kolegów. Zespół współtworzyli m.in. saksofoniści [[TRZASKA MIKOŁAJ | Mikołaj Trzaska]] i Maciej Sikała, pianista [[MOŻDŻER LESZEK | Leszek Możdżer]], perkusista [[OLTER JACEK | Jacek Olter]], klarnecista [[MAZOLEWSKI JERZY | Jerzy Mazolewski]] (Mazzoll) i gitarzysta Tomasz Gwinciński. Dwaj ostatni uznawani są za współtwórców nurtu. Miłość, po chłodnym przyjęciu przez środowisko jazzowe, zdobyła uznanie słuchaczy: cztery lata z rzędu była najlepszym zespołem roku w ankiecie czasopisma „Jazz Forum”. Nagrała m.in. trzy płyty z amerykańskim trębaczem jazzowym Lesterem Bowie. Muzycy związani z Miłością zakładali własne, stricte yassowe zespoły. Ze sceną yassową byli związani m.in. gitarzysta i producent Piotr Pawlak (Łoskot, Kury), gitarzysta Tomasz „Święty” Hesse, lider grupy Inżynier Kaktus, kontrabasista [[WALICKI OLGIERD | Olo Walicki]], basista [[MAZOLEWSKI WOJCIECH | Wojciech Mazolewski]], założyciel grup Paralaksa i Pink Freud. Muzycy yassowi stopniowo poszerzali rejony twórczych poszukiwań, nagrywając płyty z artystami wszelkich muzycznych nurtów. Pod koniec lat 90. XX wieku yass jako zwarty generacyjnie i stylistycznie ruch artystyczny praktycznie przestał istnieć. T. Tymański po rozwiązaniu Miłości, po tragicznej śmierci J. Oltera, powoływał do życia kolejne, mniej lub bardziej nawiązujące do yassowej stylistyki zespoły: Kury, Tymon i Trupy, Czan, Tymański Yass Ensamble. {{author: CR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 18:21, 25 lip 2014

YASS, nurt w polskiej muzyce jazzowej, powstał na początku lat 90. XX wieku. Określany wówczas najciekawszym zjawiskiem muzycznym. Współtwórcą i pomysłodawcą nazwy jest gdański kontrabasista, gitarzysta, kompozytor i autor tekstów Ryszard „Tymon” Tymański, związany m.in. z performerską formacją Totart. W 1988 roku założył grupę Miłość, najważniejszy zespół jazzowy następnej dekady. Muzykę grupy określił mianem yassu, co miało odróżniać ekspresyjną, spontaniczną i energetyczną muzykę zespołu – nawiązującą do twórczości m.in. Johna Coltrane’a, Ornette’a Colemana, Ericka Dolphy’ego – od jazzu granego przez starszych kolegów. Zespół współtworzyli m.in. saksofoniści Mikołaj Trzaska i Maciej Sikała, pianista Leszek Możdżer, perkusista Jacek Olter, klarnecista Jerzy Mazolewski (Mazzoll) i gitarzysta Tomasz Gwinciński. Dwaj ostatni uznawani są za współtwórców nurtu. Miłość, po chłodnym przyjęciu przez środowisko jazzowe, zdobyła uznanie słuchaczy: cztery lata z rzędu była najlepszym zespołem roku w ankiecie czasopisma „Jazz Forum”. Nagrała m.in. trzy płyty z amerykańskim trębaczem jazzowym Lesterem Bowie. Muzycy związani z Miłością zakładali własne, stricte yassowe zespoły. Ze sceną yassową byli związani m.in. gitarzysta i producent Piotr Pawlak (Łoskot, Kury), gitarzysta Tomasz „Święty” Hesse, lider grupy Inżynier Kaktus, kontrabasista Olo Walicki, basista Wojciech Mazolewski, założyciel grup Paralaksa i Pink Freud. Muzycy yassowi stopniowo poszerzali rejony twórczych poszukiwań, nagrywając płyty z artystami wszelkich muzycznych nurtów. Pod koniec lat 90. XX wieku yass jako zwarty generacyjnie i stylistycznie ruch artystyczny praktycznie przestał istnieć. T. Tymański po rozwiązaniu Miłości, po tragicznej śmierci J. Oltera, powoływał do życia kolejne, mniej lub bardziej nawiązujące do yassowej stylistyki zespoły: Kury, Tymon i Trupy, Czan, Tymański Yass Ensamble. CR

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania