STECH ANDREAS, malarz
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Andreas Stech, Martwa natura z wiewiórką, 1672–1678.JPG|thumb|Andreas Stech ''Martwa natura z wiewiórką'', 1672–1678]] | [[File:Andreas Stech, Martwa natura z wiewiórką, 1672–1678.JPG|thumb|Andreas Stech ''Martwa natura z wiewiórką'', 1672–1678]] | ||
− | '''ANDREAS STECH''' (Steg, Stecher; ochrzczony 9 IX 1635 Słupsk – 12 I 1697 Gdańsk), malarz. W Gdańsku z rodziną od 1636 roku. Przypuszczalnie uczył się malarstwa u ojca, Heinricha, od 1653 zapewne u [[BOY ADOLF | Adolfa Boya]]. W roku 1658 wyzwolony na czeladnika, od 28 III 1662 mistrz cechowy na podstawie prac: ''Powołanie św. Andrzeja i Krezus rzucający się w płomienie'', w 1667 otrzymał gdańskie [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo]]. Wpływ na jego styl wywarło malarstwo holenderskie i flamandzkie. Malował głównie obrazy religijne (''św. Róża z Limy'' w [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA | kościele św. Mikołaja]]) oraz dla cystersów z klasztoru w [[OLIWA | Oliwie]] (m.in. obraz w ołtarzu głównym, 7 kompozycji w nawie głównej) i Pelplinie (m.in. ''Ukrzyżowanie'', sceny z Dziejów Apostolskich) i portrety (będące najbardziej cenioną częścią jego spuścizny, m.in. [[HEWELIUSZ JAN | Jana Heweliusza]], Gabriela Fryderyka Schumanna, syna burmistrza [[SCHUMANN GABRIEL | Gabriela Schumanna]], Petera Fabri, Johanna Heina). Tworzył sceny historyczne i alegoryczne (m.in. do [[DWÓR ARTUSA | Dworu Artusa]], niezachowane: ''Walka Horacjuszy z Kuriacjuszami'', kartony do gobelinów S''ąd Salomona'' i ''Herkules'', zachowane obrazy w [[BG PAN | BG PAN]]: ''Płaczący filozof – Heraklit'' i ''Śmiejący się filozof – Demokryt'') oraz martwe natury. Osobne miejsce w jego dorobku zajmują ilustracje naukowe do dzieł gdańskich uczonych: Jana Heweliusza i botanika [[BREYN JACOB | Jakoba Breyna]]. Jego uczniem był Christian Friedrich Falckenberck (1675 Kopenhaga – 1745 Gdańsk), malarz tematów historycznych (''Cyrus i królowa Amazonek'') i religijnych (rysunki scen pasyjnych). {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] | + | '''ANDREAS STECH''' (Steg, Stecher; ochrzczony 9 IX 1635 Słupsk – 12 I 1697 Gdańsk), malarz. W Gdańsku z rodziną od 1636 roku. Przypuszczalnie uczył się malarstwa u ojca, Heinricha, od 1653 zapewne u [[BOY ADOLF | Adolfa Boya]]. W roku 1658 wyzwolony na czeladnika, od 28 III 1662 mistrz cechowy na podstawie prac: ''Powołanie św. Andrzeja i Krezus rzucający się w płomienie'', w 1667 otrzymał gdańskie [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo]]. Wpływ na jego styl wywarło malarstwo holenderskie i flamandzkie. Malował głównie obrazy religijne (''św. Róża z Limy'' w [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA | kościele św. Mikołaja]]) oraz dla cystersów z klasztoru w [[OLIWA | Oliwie]] (m.in. obraz w ołtarzu głównym, 7 kompozycji w nawie głównej) i Pelplinie (m.in. ''Ukrzyżowanie'', sceny z Dziejów Apostolskich) i portrety (będące najbardziej cenioną częścią jego spuścizny, m.in. [[HEWELIUSZ JAN | Jana Heweliusza]], Gabriela Fryderyka Schumanna, syna burmistrza [[SCHUMANN GABRIEL | Gabriela Schumanna]], Petera Fabri, Johanna Heina). Tworzył sceny historyczne i alegoryczne (m.in. do [[DWÓR ARTUSA | Dworu Artusa]], niezachowane: ''Walka Horacjuszy z Kuriacjuszami'', kartony do gobelinów S''ąd Salomona'' i ''Herkules'', zachowane obrazy w [[BG PAN | BG PAN]]: ''Płaczący filozof – Heraklit'' i ''Śmiejący się filozof – Demokryt'') oraz martwe natury. Osobne miejsce w jego dorobku zajmują ilustracje naukowe do dzieł gdańskich uczonych: Jana Heweliusza i botanika [[BREYN JACOB | Jakoba Breyna]]. Jego uczniem był Christian Friedrich Falckenberck (1675 Kopenhaga – 1745 Gdańsk), malarz tematów historycznych (''Cyrus i królowa Amazonek'') i religijnych (rysunki scen pasyjnych). {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]][[Category: Ludzie]] |
Wersja z 19:19, 8 lip 2014
ANDREAS STECH (Steg, Stecher; ochrzczony 9 IX 1635 Słupsk – 12 I 1697 Gdańsk), malarz. W Gdańsku z rodziną od 1636 roku. Przypuszczalnie uczył się malarstwa u ojca, Heinricha, od 1653 zapewne u Adolfa Boya. W roku 1658 wyzwolony na czeladnika, od 28 III 1662 mistrz cechowy na podstawie prac: Powołanie św. Andrzeja i Krezus rzucający się w płomienie, w 1667 otrzymał gdańskie obywatelstwo. Wpływ na jego styl wywarło malarstwo holenderskie i flamandzkie. Malował głównie obrazy religijne (św. Róża z Limy w kościele św. Mikołaja) oraz dla cystersów z klasztoru w Oliwie (m.in. obraz w ołtarzu głównym, 7 kompozycji w nawie głównej) i Pelplinie (m.in. Ukrzyżowanie, sceny z Dziejów Apostolskich) i portrety (będące najbardziej cenioną częścią jego spuścizny, m.in. Jana Heweliusza, Gabriela Fryderyka Schumanna, syna burmistrza Gabriela Schumanna, Petera Fabri, Johanna Heina). Tworzył sceny historyczne i alegoryczne (m.in. do Dworu Artusa, niezachowane: Walka Horacjuszy z Kuriacjuszami, kartony do gobelinów Sąd Salomona i Herkules, zachowane obrazy w BG PAN: Płaczący filozof – Heraklit i Śmiejący się filozof – Demokryt) oraz martwe natury. Osobne miejsce w jego dorobku zajmują ilustracje naukowe do dzieł gdańskich uczonych: Jana Heweliusza i botanika Jakoba Breyna. Jego uczniem był Christian Friedrich Falckenberck (1675 Kopenhaga – 1745 Gdańsk), malarz tematów historycznych (Cyrus i królowa Amazonek) i religijnych (rysunki scen pasyjnych).