PASZKE ROMAN, budowniczy jachtów, żeglarz
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Roman Paszke na katamaranie „Gemini” wyrusza w samotny rejs dookoła świata, 2011.JPG|thumb|Roman Paszke na katamaranie „Gemini” wyrusza w samotny rejs dookoła świata, 2011]] | [[File:Roman Paszke na katamaranie „Gemini” wyrusza w samotny rejs dookoła świata, 2011.JPG|thumb|Roman Paszke na katamaranie „Gemini” wyrusza w samotny rejs dookoła świata, 2011]] | ||
− | '''ROMAN PASZKE''' (ur. 25 V 1951 Gdańsk), kapitan i budowniczy jachtów. Absolwent [[AKADEMIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU IM. JĘDRZEJA ŚNIADECKIEGO | Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku]], jeden z najsłynniejszych polskich żeglarzy morskich, znany głównie z udziału w spektakularnych, ekstremalnych wyścigach oceanicznych. Czterokrotny mistrz Polski w klasach morskich, dwukrotny wicemistrz Polski w olimpijskiej klasie Tornado. W 1989 roku zrealizował pionierski w polskich warunkach projekt budowy supernowoczesnego jachtu regatowego „Gemini” klasy 1 t, o kadłubie z włókien węglowych. Kolejnymi projektami realizowanymi pod jego kierunkiem były jachty „MK Café Premium” (1995) i „MK Café” (1996) klasy ILC 40. Na tym ostatnim w roku 1997 zdobył w międzynarodowej ekipie 3 jachtów słynny Admiral’s Cup. Z jego inicjatywy i pod dowództwem, w ramach programu „The Race”, katamaran „Warta Polpharma” wystartował w kończących Tysiąclecie Gdańska regatach wielokadłubowców dookoła świata. Polski jacht, w regatowej stawce najmniejszy i najstarszy (zbudowany w 1987, długość – 25,66 m), mimo awarii kadłuba w ostatnim etapie, ukończył wyścig po 99 dniach, 12 godzinach i 33 minutach, pokonując dystans 32 tysięcy mil morskich. Za oba osiągnięcia otrzymał (1997 i 2001) najwyższe wyróżnienie w polskim żeglarstwie morskim, nagrodę [[REJS ROKU | Rejs Roku]] – Srebrny Sekstant. {{author: AG}} [[Category: Encyklopedia]] | + | '''ROMAN PASZKE''' (ur. 25 V 1951 Gdańsk), kapitan i budowniczy jachtów. Absolwent [[AKADEMIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO I SPORTU IM. JĘDRZEJA ŚNIADECKIEGO | Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku]], jeden z najsłynniejszych polskich żeglarzy morskich, znany głównie z udziału w spektakularnych, ekstremalnych wyścigach oceanicznych. Czterokrotny mistrz Polski w klasach morskich, dwukrotny wicemistrz Polski w olimpijskiej klasie Tornado. W 1989 roku zrealizował pionierski w polskich warunkach projekt budowy supernowoczesnego jachtu regatowego „Gemini” klasy 1 t, o kadłubie z włókien węglowych. Kolejnymi projektami realizowanymi pod jego kierunkiem były jachty „MK Café Premium” (1995) i „MK Café” (1996) klasy ILC 40. Na tym ostatnim w roku 1997 zdobył w międzynarodowej ekipie 3 jachtów słynny Admiral’s Cup. Z jego inicjatywy i pod dowództwem, w ramach programu „The Race”, katamaran „Warta Polpharma” wystartował w kończących Tysiąclecie Gdańska regatach wielokadłubowców dookoła świata. Polski jacht, w regatowej stawce najmniejszy i najstarszy (zbudowany w 1987, długość – 25,66 m), mimo awarii kadłuba w ostatnim etapie, ukończył wyścig po 99 dniach, 12 godzinach i 33 minutach, pokonując dystans 32 tysięcy mil morskich. Za oba osiągnięcia otrzymał (1997 i 2001) najwyższe wyróżnienie w polskim żeglarstwie morskim, nagrodę [[REJS ROKU | Rejs Roku]] – Srebrny Sekstant. {{author: AG}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 18:20, 7 lip 2014
ROMAN PASZKE (ur. 25 V 1951 Gdańsk), kapitan i budowniczy jachtów. Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, jeden z najsłynniejszych polskich żeglarzy morskich, znany głównie z udziału w spektakularnych, ekstremalnych wyścigach oceanicznych. Czterokrotny mistrz Polski w klasach morskich, dwukrotny wicemistrz Polski w olimpijskiej klasie Tornado. W 1989 roku zrealizował pionierski w polskich warunkach projekt budowy supernowoczesnego jachtu regatowego „Gemini” klasy 1 t, o kadłubie z włókien węglowych. Kolejnymi projektami realizowanymi pod jego kierunkiem były jachty „MK Café Premium” (1995) i „MK Café” (1996) klasy ILC 40. Na tym ostatnim w roku 1997 zdobył w międzynarodowej ekipie 3 jachtów słynny Admiral’s Cup. Z jego inicjatywy i pod dowództwem, w ramach programu „The Race”, katamaran „Warta Polpharma” wystartował w kończących Tysiąclecie Gdańska regatach wielokadłubowców dookoła świata. Polski jacht, w regatowej stawce najmniejszy i najstarszy (zbudowany w 1987, długość – 25,66 m), mimo awarii kadłuba w ostatnim etapie, ukończył wyścig po 99 dniach, 12 godzinach i 33 minutach, pokonując dystans 32 tysięcy mil morskich. Za oba osiągnięcia otrzymał (1997 i 2001) najwyższe wyróżnienie w polskim żeglarstwie morskim, nagrodę Rejs Roku – Srebrny Sekstant.