GDAŃSK, pełnomorski parowiec (1900)

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''„GDAŃSK”''', pełnomorski parowiec (około 3 tysiące ton), zwodowany w 1900 roku w Filadelfii pod nazwą „Sierra”, pływał na linii San Francisco – Honolulu – Sydney. W październiku 1920 roku zakupiony przez powstałe wiosną 1919 roku (z inicjatywy amerykańskiej Polonii) Polish American Navigation Corporation (Towarzystwo Polsko-Amerykańskiej Żeglugi Morskiej) – firma nabywała statki z planem późniejszego przerejestrowania ich pod polską banderę (pierwszy statek kupiony przez Towarzystwo – „Kościuszko” – w pierwszym rejsie z USA wpłynął do Gdańska 13 I 1920, przywożąc m.in. mąkę, odzież i 12 lokomotyw dla PKP). Pływał pod banderą amerykańską, posiadał 800 miejsc pasażerskich niskiego standardu (III klasy), z przeznaczeniem głównie dla emigrantów. Do Gdańska zawinął po raz pierwszy w początku stycznia 1921 roku, następnie jeszcze 8 razy. Po bankructwie Towarzystwa w roku 1922 powrócił do poprzedniej nazwy i na wody Oceanu Spokojnego; złomowany w roku 1934. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]]
+
'''„GDAŃSK”''', pełnomorski parowiec (około 3 tysiące ton), zwodowany w 1900 roku w Filadelfii pod nazwą „Sierra”, pływał na linii San Francisco – Honolulu – Sydney. W październiku 1920 roku zakupiony przez powstałe wiosną 1919 roku (z inicjatywy amerykańskiej Polonii) Polish American Navigation Corporation (Towarzystwo Polsko-Amerykańskiej Żeglugi Morskiej) – firma nabywała statki z planem późniejszego przerejestrowania ich pod polską banderę (pierwszy statek kupiony przez Towarzystwo – „Kościuszko” – w pierwszym rejsie z USA wpłynął do Gdańska 13 I 1920, przywożąc m.in. mąkę, odzież i 12 lokomotyw dla PKP). Pływał pod banderą amerykańską, posiadał 800 miejsc pasażerskich niskiego standardu (III klasy), z przeznaczeniem głównie dla emigrantów. Do Gdańska zawinął po raz pierwszy w początku stycznia 1921 roku, następnie jeszcze 8 razy. Po bankructwie Towarzystwa w roku 1922 powrócił do poprzedniej nazwy i na wody Oceanu Spokojnego; złomowany w roku 1934. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 14:44, 3 lip 2014

„GDAŃSK”, pełnomorski parowiec (około 3 tysiące ton), zwodowany w 1900 roku w Filadelfii pod nazwą „Sierra”, pływał na linii San Francisco – Honolulu – Sydney. W październiku 1920 roku zakupiony przez powstałe wiosną 1919 roku (z inicjatywy amerykańskiej Polonii) Polish American Navigation Corporation (Towarzystwo Polsko-Amerykańskiej Żeglugi Morskiej) – firma nabywała statki z planem późniejszego przerejestrowania ich pod polską banderę (pierwszy statek kupiony przez Towarzystwo – „Kościuszko” – w pierwszym rejsie z USA wpłynął do Gdańska 13 I 1920, przywożąc m.in. mąkę, odzież i 12 lokomotyw dla PKP). Pływał pod banderą amerykańską, posiadał 800 miejsc pasażerskich niskiego standardu (III klasy), z przeznaczeniem głównie dla emigrantów. Do Gdańska zawinął po raz pierwszy w początku stycznia 1921 roku, następnie jeszcze 8 razy. Po bankructwie Towarzystwa w roku 1922 powrócił do poprzedniej nazwy i na wody Oceanu Spokojnego; złomowany w roku 1934. RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania