CHŁODNIOWCE
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Zbudowany_w_Gdańsku_chłodniowiec____Numerian____.JPG|thumb|Zbudowany w Gdańsku chłodniowiec „Numerian”]] | [[File:Zbudowany_w_Gdańsku_chłodniowiec____Numerian____.JPG|thumb|Zbudowany w Gdańsku chłodniowiec „Numerian”]] | ||
− | '''CHŁODNIOWCE''', statki dostosowane do przewozu ładunków szybko się psujących (mięso, świeże ryby, owoce, nabiał itp.) z izolowanymi ładowniami i urządzeniami do utrzymywania odpowiednich temperatur, odznaczające się stosunkowo dużą prędkością. Chłodniowce były jedną z ważniejszych specjalizacji [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]]. Projektowali je (wraz z zespołami) Ryszard Kamiński, Marian Hermuła, Ludwik Szyszkowski i Witold Żylicz. Pierwsza była seria typu B-443 o nośności 4400 ton, z której prototypową jednostkę „Aleksandra Kollontay” przekazano armatorowi w roku 1970. Łącznie zbudowano 12 takich statków. Od roku 1974 przystąpiono do budowy chłodniowca typu B-437 o nośności 5500 ton. Część z tych statków, zbudowanych w serii liczącej 20 jednostek, przeznaczona była dla [[POLSKIE LINIE OCEANICZNE. ODDZIAŁ W GDAŃSKU | Polskich Linii Oceanicznych]]. W latach 1986–1988 dla polskiego armatora Transocean zbudowano 4 statki typu B-364 o nośności 5500 ton. Dalsze 2, nieco zmodyfikowane (nośność 6200 ton) ukończono w 1990–1991. W latach 1990–1994 stanowiły niemal połowę produkcji Stoczni Gdańskiej (16 na 30 oddanych do służby statków). {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] | + | '''CHŁODNIOWCE''', statki dostosowane do przewozu ładunków szybko się psujących (mięso, świeże ryby, owoce, nabiał itp.) z izolowanymi ładowniami i urządzeniami do utrzymywania odpowiednich temperatur, odznaczające się stosunkowo dużą prędkością. Chłodniowce były jedną z ważniejszych specjalizacji [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]]. Projektowali je (wraz z zespołami) Ryszard Kamiński, Marian Hermuła, Ludwik Szyszkowski i Witold Żylicz. Pierwsza była seria typu B-443 o nośności 4400 ton, z której prototypową jednostkę „Aleksandra Kollontay” przekazano armatorowi w roku 1970. Łącznie zbudowano 12 takich statków. Od roku 1974 przystąpiono do budowy chłodniowca typu B-437 o nośności 5500 ton. Część z tych statków, zbudowanych w serii liczącej 20 jednostek, przeznaczona była dla [[POLSKIE LINIE OCEANICZNE. ODDZIAŁ W GDAŃSKU | Polskich Linii Oceanicznych]]. W latach 1986–1988 dla polskiego armatora Transocean zbudowano 4 statki typu B-364 o nośności 5500 ton. Dalsze 2, nieco zmodyfikowane (nośność 6200 ton) ukończono w 1990–1991. W latach 1990–1994 stanowiły niemal połowę produkcji Stoczni Gdańskiej (16 na 30 oddanych do służby statków). {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 15:21, 2 lip 2014
CHŁODNIOWCE, statki dostosowane do przewozu ładunków szybko się psujących (mięso, świeże ryby, owoce, nabiał itp.) z izolowanymi ładowniami i urządzeniami do utrzymywania odpowiednich temperatur, odznaczające się stosunkowo dużą prędkością. Chłodniowce były jedną z ważniejszych specjalizacji Stoczni Gdańskiej. Projektowali je (wraz z zespołami) Ryszard Kamiński, Marian Hermuła, Ludwik Szyszkowski i Witold Żylicz. Pierwsza była seria typu B-443 o nośności 4400 ton, z której prototypową jednostkę „Aleksandra Kollontay” przekazano armatorowi w roku 1970. Łącznie zbudowano 12 takich statków. Od roku 1974 przystąpiono do budowy chłodniowca typu B-437 o nośności 5500 ton. Część z tych statków, zbudowanych w serii liczącej 20 jednostek, przeznaczona była dla Polskich Linii Oceanicznych. W latach 1986–1988 dla polskiego armatora Transocean zbudowano 4 statki typu B-364 o nośności 5500 ton. Dalsze 2, nieco zmodyfikowane (nośność 6200 ton) ukończono w 1990–1991. W latach 1990–1994 stanowiły niemal połowę produkcji Stoczni Gdańskiej (16 na 30 oddanych do służby statków).