MOST STĄGIEWNY
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
D.Majewska (dyskusja | edycje) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Most Stągiewny, około 1900.JPG|thumb|Most Stągiewny, około 1900]] | [[File:Most Stągiewny, około 1900.JPG|thumb|Most Stągiewny, około 1900]] | ||
− | '''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów ( | + | '''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]) z [[DŁUGIE OGRODY | Długimi Ogrodami]]. Nazwa pochodzi od [[BRAMA STĄGIEWNA | Bramy Stągiewnej]], w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Podczas budowy nowego mostu stalowego, otwartego 4 X 1937, zmieniono system zwodzenia z obrotowego na klapowy. Po roku 1937 most przejął ruch tramwajowy do i z [[DŁUGI TARG | Długiego Targu]] ([[TRAMWAJE | tramwaje]]). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 15:07, 28 cze 2014
MOST STĄGIEWNY, łączy Wyspę Spichrzów ( Spichlerze) z Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Podczas budowy nowego mostu stalowego, otwartego 4 X 1937, zmieniono system zwodzenia z obrotowego na klapowy. Po roku 1937 most przejął ruch tramwajowy do i z Długiego Targu ( tramwaje). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973.