KLAWITTER JOHANN WILHELM, właściciel stoczni, radny

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Johann_Wilhelm_Klawitter.JPG|thumb|Johann Wilhelm Klawitter]]'''JOHANN WILHELM KLAWITTER''' (7 VII 1801 Gdańsk – 15 IX 1863 Berlin), budowniczy statków, pionier gdańskiego przemysłu stoczniowego. Pochodził z rodziny gdańskich szkutników, występujących w dokumentach cechowych od początku XVIII wieku (1712 Georg). Syn budowniczego okrętów (Schiffsbaumeister) Johanna Jacoba (1766–1829), wykładowcy teorii budowy statków w Królewskiej q Szkole Nawigacyjnej. Od roku 1814 wraz z bratem, Gustawem Davidem (1805–1837) przebywał kilka lat w Anglii, gdzie zapoznał się z nowymi trendami w przemyśle okrętowym. Po powrocie z pomocą ojca założył w 1827 na q Brabancji nowoczesną stocznię (q Stocznia Klawittera). Początkowo budował statki o kadłubach drewnianych, od roku 1840 statki żelazne i o napędzie mechanicznym. Od 1842 założona przez niego i q Alexandra Gibsone’a spółka Weichsel eksploatowała w gdańskim porcie pierwsze pasażersko-towarowe bocznokołowe statki parowe. W celu budowy statków żelaznych zawiązał w 1840 spółkę z budowniczym statków q Ephraimem Peterem Grotem. Na zlecenie q Stoczni Królewskiej kierował budową pierwszej żelaznej korwety parowo-żaglowej (q „Danzig”, wodowany w 1851). W 1853 roku zbudował pierwszy w Prusach pływający dok drewniany, który przez kilkadziesiąt lat służył do remontu statków. Od 1855 budował pierwsze w Gdańsku żelazne parowce towarowe. Radny gdański w latach 1858–1863, wieloletni członek związku budowniczych statków w Gdańsku  i q Korporacji Kupców. W 1846 należał do  Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Zmarł w czasie podróży służbowej do Berlina. Nagrobek Johanna Wilhelma i innych członków rodziny znajduje się przy  q kościele Bożego Ciała. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File: Klawitter Johann Wilhelm.JPG|thumb|Johann Wilhelm Klawitter]]
 +
 
 +
'''JOHANN WILHELM KLAWITTER''' (7 VII 1801 Gdańsk – 15 IX 1863 Berlin), budowniczy statków, pionier gdańskiego przemysłu stoczniowego. Pochodził z rodziny gdańskich szkutników, występujących w dokumentach cechowych od początku XVIII wieku (1712 Georg). Syn budowniczego okrętów (Schiffsbaumeister) Johanna Jacoba (1766–1829), wykładowcy teorii budowy statków w Królewskiej q Szkole Nawigacyjnej. Od roku 1814 wraz z bratem, Gustawem Davidem (1805–1837) przebywał kilka lat w Anglii, gdzie zapoznał się z nowymi trendami w przemyśle okrętowym. Po powrocie z pomocą ojca założył w 1827 na q Brabancji nowoczesną stocznię (q Stocznia Klawittera). Początkowo budował statki o kadłubach drewnianych, od roku 1840 statki żelazne i o napędzie mechanicznym. Od 1842 założona przez niego i q Alexandra Gibsone’a spółka Weichsel eksploatowała w gdańskim porcie pierwsze pasażersko-towarowe bocznokołowe statki parowe. W celu budowy statków żelaznych zawiązał w 1840 spółkę z budowniczym statków q Ephraimem Peterem Grotem. Na zlecenie q Stoczni Królewskiej kierował budową pierwszej żelaznej korwety parowo-żaglowej (q „Danzig”, wodowany w 1851). W 1853 roku zbudował pierwszy w Prusach pływający dok drewniany, który przez kilkadziesiąt lat służył do remontu statków. Od 1855 budował pierwsze w Gdańsku żelazne parowce towarowe. Radny gdański w latach 1858–1863, wieloletni członek związku budowniczych statków w Gdańsku  i q Korporacji Kupców. W 1846 należał do  Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Zmarł w czasie podróży służbowej do Berlina. Nagrobek Johanna Wilhelma i innych członków rodziny znajduje się przy  q kościele Bożego Ciała. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 14:54, 6 cze 2014

Johann Wilhelm Klawitter

JOHANN WILHELM KLAWITTER (7 VII 1801 Gdańsk – 15 IX 1863 Berlin), budowniczy statków, pionier gdańskiego przemysłu stoczniowego. Pochodził z rodziny gdańskich szkutników, występujących w dokumentach cechowych od początku XVIII wieku (1712 Georg). Syn budowniczego okrętów (Schiffsbaumeister) Johanna Jacoba (1766–1829), wykładowcy teorii budowy statków w Królewskiej q Szkole Nawigacyjnej. Od roku 1814 wraz z bratem, Gustawem Davidem (1805–1837) przebywał kilka lat w Anglii, gdzie zapoznał się z nowymi trendami w przemyśle okrętowym. Po powrocie z pomocą ojca założył w 1827 na q Brabancji nowoczesną stocznię (q Stocznia Klawittera). Początkowo budował statki o kadłubach drewnianych, od roku 1840 statki żelazne i o napędzie mechanicznym. Od 1842 założona przez niego i q Alexandra Gibsone’a spółka Weichsel eksploatowała w gdańskim porcie pierwsze pasażersko-towarowe bocznokołowe statki parowe. W celu budowy statków żelaznych zawiązał w 1840 spółkę z budowniczym statków q Ephraimem Peterem Grotem. Na zlecenie q Stoczni Królewskiej kierował budową pierwszej żelaznej korwety parowo-żaglowej (q „Danzig”, wodowany w 1851). W 1853 roku zbudował pierwszy w Prusach pływający dok drewniany, który przez kilkadziesiąt lat służył do remontu statków. Od 1855 budował pierwsze w Gdańsku żelazne parowce towarowe. Radny gdański w latach 1858–1863, wieloletni członek związku budowniczych statków w Gdańsku i q Korporacji Kupców. W 1846 należał do Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Zmarł w czasie podróży służbowej do Berlina. Nagrobek Johanna Wilhelma i innych członków rodziny znajduje się przy q kościele Bożego Ciała. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania