BÜTNER CRATO, organista, kompozytor
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''CRATO BÜTNER''' (Büthner; 1616 Sonneberg, Turyngia – 1679 Gdańsk), organista, kompozytor. W Gdańsku od około roku 1650. W latach 1651?–1656 organista w | + | '''CRATO BÜTNER''' (Büthner; 1616 Sonneberg, Turyngia – 1679 Gdańsk), organista, kompozytor. W Gdańsku od około roku 1650. W latach 1651?–1656 organista w [[KOŚCIÓŁ ZBAWICIELA (I) | kościele Zbawiciela]]. Od około 1660 kantor w [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościele św. Katarzyny]]. Pod jego kierownictwem tamtejsza kapela wokalno-instrumentalna stała się jednym z najważniejszych zespołów muzycznych Gdańska. Dbał o wysoki poziom repertuaru kapeli, kopiując dzieła wybitnych twórców współczesnych, przede wszystkim włoskich, oraz czołowych kompozytorów polskich kapeli królewskiej w Warszawie. Autor utworów pisanych w postępowym wówczas nurcie stylistycznym concertato, przyczynił się do rozpowszechnienia tego stylu w Gdańsku. Kilka dzieł opublikowano za jego życia w Hamburgu i Gdańsku. Kompozycje miały z reguły teksty religijne, przeznaczone na użytek Kościoła, uroczystości miejskich, państwowych, np. trzychórowe ''Te Deum'' napisane z okazji zawarcia traktatu pokojowego w Oliwie w roku 1660 ([[POKÓJ OLIWSKI | pokój oliwski]]), wykonane w oliwskim [[KOŚCIÓŁ TRÓJCY ŚWIĘTEJ | kościele Trójcy Świętej]] w obecności króla polskiego Jana Kazimierza, oraz prywatnych (wesela, pogrzeby gdańskich patrycjuszy). Około 50 autografów jego dzieł i ponad 20 rękopisów zawierających utwory innych twórców zaginęło podczas II wojny światowej. Zachowane utwory przechowywane są w bibliotece uniwersytetu w Uppsali, [[BIBLIOTEKA GDAŃSKA POLSKIEJ AKADEMII NAUK | Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej]], bibliotece Berlina, Drezna i Wolfenbüttel. {{author: DS}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 22:25, 3 cze 2014
CRATO BÜTNER (Büthner; 1616 Sonneberg, Turyngia – 1679 Gdańsk), organista, kompozytor. W Gdańsku od około roku 1650. W latach 1651?–1656 organista w kościele Zbawiciela. Od około 1660 kantor w kościele św. Katarzyny. Pod jego kierownictwem tamtejsza kapela wokalno-instrumentalna stała się jednym z najważniejszych zespołów muzycznych Gdańska. Dbał o wysoki poziom repertuaru kapeli, kopiując dzieła wybitnych twórców współczesnych, przede wszystkim włoskich, oraz czołowych kompozytorów polskich kapeli królewskiej w Warszawie. Autor utworów pisanych w postępowym wówczas nurcie stylistycznym concertato, przyczynił się do rozpowszechnienia tego stylu w Gdańsku. Kilka dzieł opublikowano za jego życia w Hamburgu i Gdańsku. Kompozycje miały z reguły teksty religijne, przeznaczone na użytek Kościoła, uroczystości miejskich, państwowych, np. trzychórowe Te Deum napisane z okazji zawarcia traktatu pokojowego w Oliwie w roku 1660 ( pokój oliwski), wykonane w oliwskim kościele Trójcy Świętej w obecności króla polskiego Jana Kazimierza, oraz prywatnych (wesela, pogrzeby gdańskich patrycjuszy). Około 50 autografów jego dzieł i ponad 20 rękopisów zawierających utwory innych twórców zaginęło podczas II wojny światowej. Zachowane utwory przechowywane są w bibliotece uniwersytetu w Uppsali, Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej, bibliotece Berlina, Drezna i Wolfenbüttel.