WESTERPLATTE, prom pasażerski
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„WESTERPLATTE”''', prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, długość 11,71, szerokość 5,66, zanurzenie 1,8; załoga 5 osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 roku w | + | '''„WESTERPLATTE”''', prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, długość 11,71, szerokość 5,66, zanurzenie 1,8; załoga 5 osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 roku w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]] dla armatora [[GIBSONE ALEXANDER III | Alexandra Gibsone’a]]. Od 1885 armatorem była firma Danziger Schiffahrt AG, Danzig, od 1894 Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG, Danzig. Przewoził kuracjuszy z [[NOWY PORT | Nowego Portu]] na [[WESTERPLATTE | Westerplatte]]. Od roku 1907 własność gdańskiej firmy Kaiser-Wilhelm-Canalverwaltung; używany był do przewozu pracowników na odcinku [[OSTRÓW | Ostrów]] – [[PRZERÓBKA | Przeróbka]]. W 1925 przebudowany w [[STOCZNIA WOJANA | Stoczni Wojana]] na śrubowiec (55 KM). W 1945 roku zatopiony w Nowym Porcie, w maju podniesiony z dna, remontowany w Stoczni nr 4 (dawniej: Wojana). Pod nazwą „Jan” w [[ŻEGLUGA GDAŃSKA | Żegludze Gdańskiej]] utrzymywał od 1947 komunikację na trasie: Targ Rybny – Przeróbka – Stogi, następnie na linii Targ Rybny – Przeróbka – Wisłoujście – Nowy Port, od roku 1948 na linii [[DWORZEC WIŚLANY | Dworzec Wiślany]] – Basen Górniczy w porcie gdańskim. Od 1949 w Przedsiębiorstwie Żegluga Przybrzeżna w Gdańsku; początkowo statek wycieczkowy po gdańskim porcie, od 1953 także do Sopotu, pod nową nazwą „Janina”. Wycofany z ruchu wycieczkowego, ponownie prom w gdańskim porcie (Dworzec Wiślany – Basen Górniczy). Od 1957 roku w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga Gdańsk, pływał między nabrzeżem Oliwskim a Westerplatte. W 1963 wycofany, w 1967 złomowany w Bazie Remontowej Żeglugi Gdańskiej na Stogach. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 11:01, 20 maj 2014
„WESTERPLATTE”, prom pasażerski o napędzie bocznokołowym, z maszyną parową 15 KM, długość 11,71, szerokość 5,66, zanurzenie 1,8; załoga 5 osób, zabierał 35 pasażerów. Zbudowany w 1884 roku w Stoczni Klawittera dla armatora Alexandra Gibsone’a. Od 1885 armatorem była firma Danziger Schiffahrt AG, Danzig, od 1894 Weichsel-Danziger Dampfschiffahrt und Seebad AG, Danzig. Przewoził kuracjuszy z Nowego Portu na Westerplatte. Od roku 1907 własność gdańskiej firmy Kaiser-Wilhelm-Canalverwaltung; używany był do przewozu pracowników na odcinku Ostrów – Przeróbka. W 1925 przebudowany w Stoczni Wojana na śrubowiec (55 KM). W 1945 roku zatopiony w Nowym Porcie, w maju podniesiony z dna, remontowany w Stoczni nr 4 (dawniej: Wojana). Pod nazwą „Jan” w Żegludze Gdańskiej utrzymywał od 1947 komunikację na trasie: Targ Rybny – Przeróbka – Stogi, następnie na linii Targ Rybny – Przeróbka – Wisłoujście – Nowy Port, od roku 1948 na linii Dworzec Wiślany – Basen Górniczy w porcie gdańskim. Od 1949 w Przedsiębiorstwie Żegluga Przybrzeżna w Gdańsku; początkowo statek wycieczkowy po gdańskim porcie, od 1953 także do Sopotu, pod nową nazwą „Janina”. Wycofany z ruchu wycieczkowego, ponownie prom w gdańskim porcie (Dworzec Wiślany – Basen Górniczy). Od 1957 roku w Przedsiębiorstwie Państwowym Żegluga Gdańsk, pływał między nabrzeżem Oliwskim a Westerplatte. W 1963 wycofany, w 1967 złomowany w Bazie Remontowej Żeglugi Gdańskiej na Stogach.