ROYAL CLIPPER, żaglowiec
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„ROYAL CLIPPER”''', największy zbudowany współcześnie w Gdańsku żaglowiec świata, wzorowany na żaglowcu „Preußen”, który zatonął w 1910 roku po zderzeniu z parowcem. Eksploatowany jako luksusowy wycieczkowiec w rejsach po Karaibach i Morzu Śródziemnym. W Gdańsku w roku 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez q Zygmunta Chorenia zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został na forum Sejmu PRL, zyskał polityczne wsparcie KC PZPR. W 1987 roku powołano spółkę akcyjną Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby prywatne. 29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze q Stocznią Gdańską im. Lenina. Statek zwodowano we wrześniu 1991 roku. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W roku 1995 żaglowcem zainteresowała się m.in. firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surfingowych, ślizgaczy i 2 motolotni, a dla płetwonurków – komorę dekompresyjną. Projekt ten również nie został zakończony, choć w roku 1994 statek był gotowy w 80%. W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gdańskiej stoczni Cenal. Przeprojektowanie ożaglowania (z 3 żaglopłatów na 5 masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w holenderskiej stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków. Pasażerowie płacą od 5 do 10 tysięcy dolarów od osoby za tygodniowy rejs. W lipcu 2000 roku niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego największego na świecie żaglowca zatrudnia w załodze Polaków, m.in. także na stanowisku kapitana. {{author:AG}} | + | '''„ROYAL CLIPPER”''', największy zbudowany współcześnie w Gdańsku żaglowiec świata, wzorowany na żaglowcu „Preußen”, który zatonął w 1910 roku po zderzeniu z parowcem. Eksploatowany jako luksusowy wycieczkowiec w rejsach po Karaibach i Morzu Śródziemnym. W Gdańsku w roku 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez q Zygmunta Chorenia zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został na forum Sejmu PRL, zyskał polityczne wsparcie KC PZPR. W 1987 roku powołano spółkę akcyjną Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby prywatne. 29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze q Stocznią Gdańską im. Lenina. Statek zwodowano we wrześniu 1991 roku. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W roku 1995 żaglowcem zainteresowała się m.in. firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surfingowych, ślizgaczy i 2 motolotni, a dla płetwonurków – komorę dekompresyjną. Projekt ten również nie został zakończony, choć w roku 1994 statek był gotowy w 80%. W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gdańskiej stoczni Cenal. Przeprojektowanie ożaglowania (z 3 żaglopłatów na 5 masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w holenderskiej stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków. Pasażerowie płacą od 5 do 10 tysięcy dolarów od osoby za tygodniowy rejs. W lipcu 2000 roku niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego największego na świecie żaglowca zatrudnia w załodze Polaków, m.in. także na stanowisku kapitana. {{author: AG}} <br /><br /> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
|- | |- | ||
Linia 33: | Linia 33: | ||
| 3730 kW | | 3730 kW | ||
|- | |- | ||
− | | Prędkość | + | | rowspan="2" style="vertical-align:top" | Prędkość |
− | | 11,5 węzła – silnik | + | | rowspan="2" style="vertical-align:top" | 11,5 węzła – silnik |
− | | >17 węzłów – żagle 13,5 węzła – silnik | + | | >17 węzłów – żagle |
+ | |- | ||
+ | | 13,5 węzła – silnik | ||
|- | |- | ||
| Załoga | | Załoga | ||
Linia 44: | Linia 46: | ||
| 233 | | 233 | ||
| 228 | | 228 | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: AG}} | ||
|} [[Category: Encyklopedia]] | |} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 19:35, 14 lut 2014
„ROYAL CLIPPER”, największy zbudowany współcześnie w Gdańsku żaglowiec świata, wzorowany na żaglowcu „Preußen”, który zatonął w 1910 roku po zderzeniu z parowcem. Eksploatowany jako luksusowy wycieczkowiec w rejsach po Karaibach i Morzu Śródziemnym. W Gdańsku w roku 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez q Zygmunta Chorenia zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został na forum Sejmu PRL, zyskał polityczne wsparcie KC PZPR. W 1987 roku powołano spółkę akcyjną Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby prywatne. 29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze q Stocznią Gdańską im. Lenina. Statek zwodowano we wrześniu 1991 roku. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W roku 1995 żaglowcem zainteresowała się m.in. firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surfingowych, ślizgaczy i 2 motolotni, a dla płetwonurków – komorę dekompresyjną. Projekt ten również nie został zakończony, choć w roku 1994 statek był gotowy w 80%. W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gdańskiej stoczni Cenal. Przeprojektowanie ożaglowania (z 3 żaglopłatów na 5 masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w holenderskiej stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków. Pasażerowie płacą od 5 do 10 tysięcy dolarów od osoby za tygodniowy rejs. W lipcu 2000 roku niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego największego na świecie żaglowca zatrudnia w załodze Polaków, m.in. także na stanowisku kapitana.
„Gwarek” | „Royal Clipper” | |
---|---|---|
Wyporność | 4163 t | |
Długość | 110 m | 133,2 m |
Szerokość | 16 | 16,4 |
Zanurzenie | 5,6 m | 5,7 |
Ożaglowanie | 3 żaglopłaty (1500 m²) | 42 żagle rejowe (5050 m²) |
Silnik | 1520 kW | 3730 kW |
Prędkość | 11,5 węzła – silnik | >17 węzłów – żagle |
13,5 węzła – silnik | ||
Załoga | 66 | 110 |
Pasażerowie | 233 | 228 |