ROYAL CLIPPER, żaglowiec

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''„ROYAL CLIPPER”''', największy zbudowany współcześnie w Gdańsku żaglowiec świata, wzorowany na żaglowcu „Preußen”, który zatonął w 1910 roku po zderzeniu z parowcem. Eksploatowany jako luksusowy wycieczkowiec w rejsach po Karaibach i Morzu Śródziemnym. W Gdańsku w roku 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez q Zygmunta Chorenia zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został na forum Sejmu PRL, zyskał polityczne wsparcie KC PZPR. W 1987 roku powołano spółkę akcyjną Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby prywatne. 29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze q Stocznią Gdańską im. Lenina. Statek zwodowano we wrześniu 1991 roku. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W roku 1995 żaglowcem zainteresowała się m.in. firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surfingowych, ślizgaczy i 2 motolotni, a dla płetwonurków – komorę dekompresyjną. Projekt ten również nie został zakończony, choć w roku 1994 statek był gotowy w 80%. W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gdańskiej stoczni Cenal. Przeprojektowanie ożaglowania (z 3 żaglopłatów na 5 masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w holenderskiej stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków. Pasażerowie płacą od 5 do 10 tysięcy dolarów od osoby za tygodniowy rejs. W lipcu 2000 roku niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego największego na świecie żaglowca zatrudnia w załodze Polaków, m.in. także na stanowisku kapitana.  {{author:AG}}
+
'''„ROYAL CLIPPER”''', największy zbudowany współcześnie w Gdańsku żaglowiec świata, wzorowany na żaglowcu „Preußen”, który zatonął w 1910 roku po zderzeniu z parowcem. Eksploatowany jako luksusowy wycieczkowiec w rejsach po Karaibach i Morzu Śródziemnym. W Gdańsku w roku 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez q Zygmunta Chorenia zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został na forum Sejmu PRL, zyskał polityczne wsparcie KC PZPR. W 1987 roku powołano spółkę akcyjną Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby prywatne. 29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze q Stocznią Gdańską im. Lenina. Statek zwodowano we wrześniu 1991 roku. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W roku 1995 żaglowcem zainteresowała się m.in. firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surfingowych, ślizgaczy i 2 motolotni, a dla płetwonurków – komorę dekompresyjną. Projekt ten również nie został zakończony, choć w roku 1994 statek był gotowy w 80%. W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gdańskiej stoczni Cenal. Przeprojektowanie ożaglowania (z 3 żaglopłatów na 5 masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w holenderskiej stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków. Pasażerowie płacą od 5 do 10 tysięcy dolarów od osoby za tygodniowy rejs. W lipcu 2000 roku niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego największego na świecie żaglowca zatrudnia w załodze Polaków, m.in. także na stanowisku kapitana.  {{author: AG}} <br /><br />
 
{| class="tableGda"
 
{| class="tableGda"
 
|-  
 
|-  
Linia 33: Linia 33:
 
| 3730 kW
 
| 3730 kW
 
|-  
 
|-  
| Prędkość
+
| rowspan="2" style="vertical-align:top" | Prędkość
| 11,5 węzła – silnik
+
| rowspan="2" style="vertical-align:top" | 11,5 węzła – silnik
| &gt;17 węzłów – żagle 13,5 węzła – silnik
+
| &gt;17 węzłów – żagle
 +
|-
 +
| 13,5 węzła – silnik
 
|-  
 
|-  
 
| Załoga
 
| Załoga
Linia 44: Linia 46:
 
| 233
 
| 233
 
| 228
 
| 228
 +
|-
 +
| class="authorEgTab" |  {{author: AG}}
 
|} [[Category: Encyklopedia]]
 
|} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 19:35, 14 lut 2014

„ROYAL CLIPPER”, największy zbudowany współcześnie w Gdańsku żaglowiec świata, wzorowany na żaglowcu „Preußen”, który zatonął w 1910 roku po zderzeniu z parowcem. Eksploatowany jako luksusowy wycieczkowiec w rejsach po Karaibach i Morzu Śródziemnym. W Gdańsku w roku 1986, z inicjatywy miesięcznika „Morze”, powstał projekt wycieczkowego żaglowca mającego realizować ideę tzw. „wczasów pod banderą” dla ludzi pracy. Projekt wykonany przez q Zygmunta Chorenia zakładał budowę trzymasztowej jednostki wyposażonej w żaglopłaty, stanowiące rozwinięcie ożaglowania zastosowanego na statku badawczym „Oceania”. Projekt, adresowany do górników i którego koszty pokryć miał śląski przemysł, nosił nazwę „Gwarek”. Pomysł zaprezentowany został na forum Sejmu PRL, zyskał polityczne wsparcie KC PZPR. W 1987 roku powołano spółkę akcyjną Polskie Żagle, której zadaniem miała być realizacja przedsięwzięcia. Akcje „Gwarka” wykupiły państwowe firmy, a także osoby prywatne. 29 XII 1987 Polskie Żagle SA podpisały umowę ze q Stocznią Gdańską im. Lenina. Statek zwodowano we wrześniu 1991 roku. Projekt modyfikowano, starając się go dostosować do wymogów komercyjnego rynku żeglugowego, jednak brak źródeł dalszego finansowania sprawił, że „Gwarek” rdzewiał w stoczniowym basenie, a próby znalezienia partnerów czy kontrahenta gotowego kupić kadłub, nie dawały rezultatów. W roku 1995 żaglowcem zainteresowała się m.in. firma Sirocco Sport Project. Według nowego projektu żaglowiec miał służyć miłośnikom sportów wodnych. Po poprawkach konstruktorskich w rufowej części statku zaplanowano miejsce dla 15 skuterów wodnych, 16 kajaków oceanicznych, desek surfingowych, ślizgaczy i 2 motolotni, a dla płetwonurków – komorę dekompresyjną. Projekt ten również nie został zakończony, choć w roku 1994 statek był gotowy w 80%. W 1998 zainteresował się nim Mikael Kraft, właściciel firmy Star Clippers, eksploatującej żaglowce wycieczkowe. Kupił kadłub po cenie złomu i jego przebudowę zlecił gdańskiej stoczni Cenal. Przeprojektowanie ożaglowania (z 3 żaglopłatów na 5 masztów z ożaglowaniem rejowym) powierzono autorowi pierwotnego projektu Zygmuntowi Choreniowi, a prace wyposażeniowe przeprowadzono w holenderskiej stoczni Merwede: luksusowe kabiny – apartamenty, basen, fontanna, kominki z żywym ogniem, wszystko w marmurach, polerowanym egzotycznym drewnie, mosiądzach, jedwabiach i dywanach, z obrazami uznanych mistrzów na ścianach. Przebudowa kosztowała 30 mln franków. Pasażerowie płacą od 5 do 10 tysięcy dolarów od osoby za tygodniowy rejs. W lipcu 2000 roku niedoszły „Gwarek” otrzymał nową nazwę „Royal Clipper”, jego matką chrzestną była królowa szwedzka Sylwia. Armator tego największego na świecie żaglowca zatrudnia w załodze Polaków, m.in. także na stanowisku kapitana. AG

Dane techniczne żaglowców: „Gwarek” oraz „Royal Clipper”
„Gwarek” „Royal Clipper”
Wyporność 4163 t
Długość 110 m 133,2 m
Szerokość 16 16,4
Zanurzenie 5,6 m 5,7
Ożaglowanie 3 żaglopłaty (1500 m²) 42 żagle rejowe (5050 m²)
Silnik 1520 kW 3730 kW
Prędkość 11,5 węzła – silnik >17 węzłów – żagle
13,5 węzła – silnik
Załoga 66 110
Pasażerowie 233 228
AG
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania