TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
'''TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI''' (TPS, Kunstverein zu Danzig). Rozpoczęło działalność 27 XI 1835 roku, pierwszy statut opracowali jego inicjatorzy: malarz q Johann Carl Schultz, dyrektor q Gimnazjum Miejskiego q Friedrich Wilhelm Engelhardt i kolekcjoner dzieł sztuki q John Simpson, który został pierwszym prezesem. Celem TPS miało być organizowanie wystaw artystycznych, stworzenie q Muzeum Miejskiego mającego charakter publicznej galerii sztuki oraz wspieranie twórczości gdańskich artystów. Statut, zatwierdzany przez władze administracyjne rejencji gdańskiej, był następnie nowelizowany w latach 1853, 1898, 1900, 1900 i 1912. Władze TPS wybierano na walnym zebraniu wszystkich członków. Na czele kilkunastoosobowego zarządu stał prezes, mający do pomocy zastępcę, sekretarza i skarbnika. Brak źródeł nie pozwala na odtworzenie chronologii kadencji poszczególnych prezesów TPS. Tę funkcję od roku 1835 do 1945 pełnili m.in.: John Simpson, doktor Friedrich Engelhardt, q Louis Sy, q Johann Sprott Stoddart, q Wilhelm August Stryowski, q Oskar Bischoff, Ernst Göritz, doktor Friedrich Boie, Kurt Siebenfreund, q Willy Drost. Towarzystwo nie miało własnej siedziby, lokalizacja biura związana była na ogół z osobą prezesa. W roku 1846 liczyło 367 członków w Gdańsku oraz 42 członków zamiejscowych. Wśród nich znajdowali się ludzie kultury, urzędnicy, nauczyciele, kupcy, lekarze, zawodowi wojskowi, duchowni, rzemieślnicy, podobny przekrój zawodowy dominował też w latach następnych. Liczba członków w poszczególnych okresach oceniana jest na około 300–400 osób. Byli oni zobowiązani do płacenia składek (według statutu z 1835 roku – 2 talary rocznie od osoby), w zamian mieli prawo do bezpłatnego wstępu (na podstawie zaproszeń) na wernisaż organizowanych przez TPS wystaw. Wielu członków nabywało prezentowane na wystawach dzieła sztuki współczesnej, tworząc prywatne kolekcje (potwierdza to katalog gdański q wystawy dzieł sztuki ze zbiorów prywatnych z 1855 roku). <br /><br /> W końcu XIX wieku TPS przeżywało kryzys związany ze wzrostem kosztów organizowanych wystaw. Wpływy ze składek członkowskich i biletów wstępu (początkowo 5 srebrnych groszy; po 1876 – 50 fenigów od osoby, dzieci do lat 10 – wstęp wolny) i sprzedaży katalogów wystaw nie rekompensowały wzrastających kosztów administracyjnych, związanych m.in. z wysyłką prac zwracanych autorom po wystawie. Najwybitniejsi niemieccy twórcy końca XIX wieku rezygnowali często z udziału w gdańskich wystawach, co obniżało ich atrakcyjność; zmniejszała się liczba członków i wpływy z marż z tytułu sprzedaży wystawianych dzieł malarskich i graficznych. Dla ratowania budżetu 26 IX 1916 roku wystawiono na aukcji w Berlinie 13 obrazów ze zbiorów TPS, w tym pejzaże Domenica Quaglio Młodszego (1787–1837) i Lorenza Quaglio (1793–1869), ''Odaliskę'' malarki z Wenecji Natale Schiavone (1777–1858). Wystawiano je w Gdańsku w latach 1836–1842.  <br /><br /> Po otrzymaniu nowego statutu roku 1900 TPS używało nazwy Kunstverein zu Danzig e.V. W roku 1913 decyzją walnego zgromadzenia połączyło się ono z Verein für Kunst und Kunstgewerbe zu Danzig (Towarzystwo Sztuki i Rzemiosła Artystycznego w Gdańsku), powstałego w 1905 na bazie działającego od roku 1893 Verein Danziger Künstler in der Peinkammer (Związek Gdańskich Artystów z Katowni), tworząc działającą do roku 1945 organizację kulturalną Verein für Kunst und Kunstgewerbe e.V. zu Danzig (Towarzystwo Przyjaciół Sztuki i Rzemiosła Artystycznego w Gdańsku), popularnie nadal zwaną Kunstverein. <br /><br /> Od drugiej połowy XIX wieku Towarzystwo było członkiem Verband Deutscher Kunstvereine (Federacja Niemieckich Towarzystw Przyjaciół Sztuki). Federacja m.in. koordynowała działalność wystawienniczą poszczególnych organizacji terenowych, wyznaczała stałe terminy dla wystaw o zasięgu ogólnoniemieckim, ułatwiając twórcom uczestnictwo w imprezach organizowanych w poszczególnych miastach. <br /><br /> Zgodnie ze statutem, jednym z zadań Towarzystwa było organizowanie wystaw sztuki współczesnej z udziałem gdańskich twórców. Pierwsza wystawa odbyła się już w maju 1836 roku; wtedy przeniesiono do Gdańska dzieła z zakończonej w kwietniu wystawy w Królewcu. Następne wystawy Towarzystwo organizowało samodzielnie, choć po roku 1840 przenoszone one były do Królewca. Z okazji wszystkich wystaw wydawano katalog sprzedawany w dość przystępnej cenie, po 5 srebrnych groszy, a po roku 1876 po 59 fenigów. W latach 1836–1839 wystawy współczesnych twórców organizowano corocznie, a w okresie 1840–1892 co 2 lata, w grudniu. W roku 1892 Federacja zmieniła terminarz wystaw, wyznaczając dla Gdańska czas od połowy lutego do końca marca. Pierwsza wystawa w tym wiosennym terminie odbyła się w roku 1895. Zwieńczeniem działalności Towarzystwa stała się jubileuszowa, 40. wystawa, zorganizowana w roku 1911. <br /><br /> Miejscem wystaw do roku 1868 były głównie sale w należącej do miasta q Bramie Zielonej, następnie q Muzeum Miejskie. Reorganizacja i okres I wojny światowej zmieniły charakter wystaw na kameralne ekspozycje autorskie, tematyczne, organizowane nadal we współpracy z Muzeum Miejskim i w pomieszczeniach Zespołu Przedbramia (Wieża Więzienna i q Katownia). Rozwinięta została działalność popularyzatorska poprzez odczyty.  <br /><br /> Główną część wszystkich wystaw stanowiły obrazy olejne i akwarele, uzupełniane grafiką, rysunkiem, w mniejszym stopniu rzeźbą, a w niektórych latach także wyrobami rzemiosła artystycznego (złotnictwo, bursztynnictwo, brązy). Wystawcami byli, oprócz miejscowych nielicznych twórców zawodowych i amatorów, także gdańszczanie studiujący lub mieszkający w innych miastach; głównie zaś wystawiali swoje prace artyści niemieccy z miast, gdzie funkcjonowały wyższe uczelnie artystyczne: Berlina, Drezna, Monachium, Düsseldorfu, Królewca.  <br /><br />Drugim podstawowym celem Towarzystwa było dążenie do stworzenia w Gdańsku Muzeum Miejskiego, prezentującego dawną i współczesną sztukę. Władze miejskie utworzyły je w 1870 roku w dawnym klasztorze franciszkańskim przy Fleischergasse 25/26 (ul. Rzeźnicka). Z myślą o nim od 1836 roku TPS gromadziło dzieła sztuki, dokonując zakupów na organizowanych przez siebie wystawach. Do czasu powstania muzeum część zbiorów eksponowano w pomieszczeniach q Ratusza Głównego Miasta, a w roku 1872 przekazano w stały depozyt nowemu muzeum i tam prezentowano zwiedzającym. {{author: MrGl}} <br /><br />
 
'''TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI''' (TPS, Kunstverein zu Danzig). Rozpoczęło działalność 27 XI 1835 roku, pierwszy statut opracowali jego inicjatorzy: malarz q Johann Carl Schultz, dyrektor q Gimnazjum Miejskiego q Friedrich Wilhelm Engelhardt i kolekcjoner dzieł sztuki q John Simpson, który został pierwszym prezesem. Celem TPS miało być organizowanie wystaw artystycznych, stworzenie q Muzeum Miejskiego mającego charakter publicznej galerii sztuki oraz wspieranie twórczości gdańskich artystów. Statut, zatwierdzany przez władze administracyjne rejencji gdańskiej, był następnie nowelizowany w latach 1853, 1898, 1900, 1900 i 1912. Władze TPS wybierano na walnym zebraniu wszystkich członków. Na czele kilkunastoosobowego zarządu stał prezes, mający do pomocy zastępcę, sekretarza i skarbnika. Brak źródeł nie pozwala na odtworzenie chronologii kadencji poszczególnych prezesów TPS. Tę funkcję od roku 1835 do 1945 pełnili m.in.: John Simpson, doktor Friedrich Engelhardt, q Louis Sy, q Johann Sprott Stoddart, q Wilhelm August Stryowski, q Oskar Bischoff, Ernst Göritz, doktor Friedrich Boie, Kurt Siebenfreund, q Willy Drost. Towarzystwo nie miało własnej siedziby, lokalizacja biura związana była na ogół z osobą prezesa. W roku 1846 liczyło 367 członków w Gdańsku oraz 42 członków zamiejscowych. Wśród nich znajdowali się ludzie kultury, urzędnicy, nauczyciele, kupcy, lekarze, zawodowi wojskowi, duchowni, rzemieślnicy, podobny przekrój zawodowy dominował też w latach następnych. Liczba członków w poszczególnych okresach oceniana jest na około 300–400 osób. Byli oni zobowiązani do płacenia składek (według statutu z 1835 roku – 2 talary rocznie od osoby), w zamian mieli prawo do bezpłatnego wstępu (na podstawie zaproszeń) na wernisaż organizowanych przez TPS wystaw. Wielu członków nabywało prezentowane na wystawach dzieła sztuki współczesnej, tworząc prywatne kolekcje (potwierdza to katalog gdański q wystawy dzieł sztuki ze zbiorów prywatnych z 1855 roku). <br /><br /> W końcu XIX wieku TPS przeżywało kryzys związany ze wzrostem kosztów organizowanych wystaw. Wpływy ze składek członkowskich i biletów wstępu (początkowo 5 srebrnych groszy; po 1876 – 50 fenigów od osoby, dzieci do lat 10 – wstęp wolny) i sprzedaży katalogów wystaw nie rekompensowały wzrastających kosztów administracyjnych, związanych m.in. z wysyłką prac zwracanych autorom po wystawie. Najwybitniejsi niemieccy twórcy końca XIX wieku rezygnowali często z udziału w gdańskich wystawach, co obniżało ich atrakcyjność; zmniejszała się liczba członków i wpływy z marż z tytułu sprzedaży wystawianych dzieł malarskich i graficznych. Dla ratowania budżetu 26 IX 1916 roku wystawiono na aukcji w Berlinie 13 obrazów ze zbiorów TPS, w tym pejzaże Domenica Quaglio Młodszego (1787–1837) i Lorenza Quaglio (1793–1869), ''Odaliskę'' malarki z Wenecji Natale Schiavone (1777–1858). Wystawiano je w Gdańsku w latach 1836–1842.  <br /><br /> Po otrzymaniu nowego statutu roku 1900 TPS używało nazwy Kunstverein zu Danzig e.V. W roku 1913 decyzją walnego zgromadzenia połączyło się ono z Verein für Kunst und Kunstgewerbe zu Danzig (Towarzystwo Sztuki i Rzemiosła Artystycznego w Gdańsku), powstałego w 1905 na bazie działającego od roku 1893 Verein Danziger Künstler in der Peinkammer (Związek Gdańskich Artystów z Katowni), tworząc działającą do roku 1945 organizację kulturalną Verein für Kunst und Kunstgewerbe e.V. zu Danzig (Towarzystwo Przyjaciół Sztuki i Rzemiosła Artystycznego w Gdańsku), popularnie nadal zwaną Kunstverein. <br /><br /> Od drugiej połowy XIX wieku Towarzystwo było członkiem Verband Deutscher Kunstvereine (Federacja Niemieckich Towarzystw Przyjaciół Sztuki). Federacja m.in. koordynowała działalność wystawienniczą poszczególnych organizacji terenowych, wyznaczała stałe terminy dla wystaw o zasięgu ogólnoniemieckim, ułatwiając twórcom uczestnictwo w imprezach organizowanych w poszczególnych miastach. <br /><br /> Zgodnie ze statutem, jednym z zadań Towarzystwa było organizowanie wystaw sztuki współczesnej z udziałem gdańskich twórców. Pierwsza wystawa odbyła się już w maju 1836 roku; wtedy przeniesiono do Gdańska dzieła z zakończonej w kwietniu wystawy w Królewcu. Następne wystawy Towarzystwo organizowało samodzielnie, choć po roku 1840 przenoszone one były do Królewca. Z okazji wszystkich wystaw wydawano katalog sprzedawany w dość przystępnej cenie, po 5 srebrnych groszy, a po roku 1876 po 59 fenigów. W latach 1836–1839 wystawy współczesnych twórców organizowano corocznie, a w okresie 1840–1892 co 2 lata, w grudniu. W roku 1892 Federacja zmieniła terminarz wystaw, wyznaczając dla Gdańska czas od połowy lutego do końca marca. Pierwsza wystawa w tym wiosennym terminie odbyła się w roku 1895. Zwieńczeniem działalności Towarzystwa stała się jubileuszowa, 40. wystawa, zorganizowana w roku 1911. <br /><br /> Miejscem wystaw do roku 1868 były głównie sale w należącej do miasta q Bramie Zielonej, następnie q Muzeum Miejskie. Reorganizacja i okres I wojny światowej zmieniły charakter wystaw na kameralne ekspozycje autorskie, tematyczne, organizowane nadal we współpracy z Muzeum Miejskim i w pomieszczeniach Zespołu Przedbramia (Wieża Więzienna i q Katownia). Rozwinięta została działalność popularyzatorska poprzez odczyty.  <br /><br /> Główną część wszystkich wystaw stanowiły obrazy olejne i akwarele, uzupełniane grafiką, rysunkiem, w mniejszym stopniu rzeźbą, a w niektórych latach także wyrobami rzemiosła artystycznego (złotnictwo, bursztynnictwo, brązy). Wystawcami byli, oprócz miejscowych nielicznych twórców zawodowych i amatorów, także gdańszczanie studiujący lub mieszkający w innych miastach; głównie zaś wystawiali swoje prace artyści niemieccy z miast, gdzie funkcjonowały wyższe uczelnie artystyczne: Berlina, Drezna, Monachium, Düsseldorfu, Królewca.  <br /><br />Drugim podstawowym celem Towarzystwa było dążenie do stworzenia w Gdańsku Muzeum Miejskiego, prezentującego dawną i współczesną sztukę. Władze miejskie utworzyły je w 1870 roku w dawnym klasztorze franciszkańskim przy Fleischergasse 25/26 (ul. Rzeźnicka). Z myślą o nim od 1836 roku TPS gromadziło dzieła sztuki, dokonując zakupów na organizowanych przez siebie wystawach. Do czasu powstania muzeum część zbiorów eksponowano w pomieszczeniach q Ratusza Głównego Miasta, a w roku 1872 przekazano w stały depozyt nowemu muzeum i tam prezentowano zwiedzającym. {{author: MrGl}} <br /><br />
 +
{| class="tableGda"
 +
|-
 +
|+ Wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w Gdańsku <br />1836–1911
 +
|-
 +
! style="vertical-align:top" | Numer
 +
! style="vertical-align:top" | Termin
 +
! style="vertical-align:top" | Miejsce
 +
! style="vertical-align:top" | Obrazy
 +
! style="vertical-align:top" | Autorzy <br />obrazów
 +
! style="vertical-align:top" | Akwarele, grafiki, <br />rysunki
 +
! style="vertical-align:top" | Inne
 +
! style="vertical-align:top" | Twórcy <br />z Gdańska
 +
|-
 +
| 1
 +
| 2 V – VI 1836
 +
| Zielona Brama
 +
| 285
 +
|
 +
|
 +
|
 +
| 6
 +
|-
 +
| 2
 +
| 6 III – 2 IV 1837
 +
| Zielona Brama
 +
| 644 ogółem
 +
|
 +
|
 +
|
 +
| 9
 +
|-
 +
| 3 *
 +
| 3 VIII – 3 IX 1838
 +
| Zielona Brama
 +
| 176 + 32 dawnych
 +
| 99 + 14 dawnych
 +
|
 +
| 13
 +
| 11
 +
|-
 +
| 4
 +
| 2 VIII – 8 IX 1839
 +
| Zielona Brama
 +
| 700
 +
|
 +
|
 +
|
 +
| 9
 +
|-
 +
| 5
 +
| 29 XII 1840 – 24 I 1841
 +
| Zielona Brama
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 6
 +
| 31 XII 1842 – 28 I 1843
 +
| Gimnazjum Miejskie
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 7 *
 +
| 25 XII 1844 – I 1845
 +
| Gimnazjum Miejskie
 +
| 310
 +
| 205
 +
| 41
 +
| 19
 +
| 8
 +
|-
 +
| 8 *
 +
| 13 XII 1846 – I 1847
 +
| Zielona Brama
 +
| 310
 +
| 200
 +
| 21
 +
| 23
 +
| 10
 +
|-
 +
| 9 *
 +
| 7 XII 1848 – I 1849
 +
| Zielona Brama
 +
| 353
 +
| 197
 +
| 24
 +
| 8
 +
| 13
 +
|-
 +
| 10 *
 +
| 4 XII 1850 – 20 I 1851
 +
| Zielona Brama
 +
| 520
 +
| 272
 +
| 40
 +
| 20
 +
| 17
 +
|-
 +
| 11 *
 +
| 12 XII 1852 – 20 I 1853
 +
| Zielona Brama
 +
| 478
 +
| 230
 +
| 24
 +
| 9
 +
| 19
 +
|-
 +
| 12 *
 +
| 17 XII 1854 – 20 I 1855
 +
| Zielona Brama
 +
| 429
 +
| 272
 +
| 33
 +
| 10
 +
| 13
 +
|-
 +
| 13
 +
| 21 XII 1856 – 20 I 1857
 +
| Zielona Brama
 +
| 464 ogółem
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 14
 +
| 17 XII 1858 – I 1859
 +
| Zielona Brama
 +
| 437
 +
| 270
 +
| 7
 +
| 2
 +
| 6
 +
|-
 +
| 15
 +
| 21 XII 1860 – I 1861
 +
| Zielona Brama
 +
| 465 ogółem
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 16
 +
| 21 XII 1862 – 25 I 1863
 +
| Zielona Brama
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 17
 +
| 18 XII 1864 – 25 I 1865
 +
| Zielona Brama
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 18
 +
| 16 XII 1866 – 27 I 1867
 +
| Zielona Brama
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 19
 +
| 13 XII 1868 – 24 I 1869
 +
| Zielona Brama
 +
| 458
 +
|
 +
|
 +
|
 +
| 7
 +
|-
 +
| 20
 +
| 18 XII 1870 – 29 I 1871
 +
| Zielona Brama
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 21
 +
| 22 XII 1872 – 31 I 1873
 +
| Muzeum Miejskie
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 22
 +
| 13 XII 1874 – 31 I 1875
 +
| Muzeum Miejskie
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 23
 +
| 17 XII 1876 – 31 I 1877
 +
| Muzeum Miejskie
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 24
 +
| 8 XII 1878 – 26 I 1879
 +
| Muzeum Miejskie
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 25
 +
| 5 XII 1880 – 30 I 1881
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| ok. 430
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 26
 +
| 10 XII 1882 – 22 I 1883
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| ok. 425
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 27
 +
| 14 XII 1884 – 25 I 1885
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| ok. 400
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 28 *
 +
| 12 XII 1886 – 23 I 1887
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 432
 +
| 251
 +
| 9
 +
|
 +
| 11
 +
|-
 +
| 29
 +
| 16 XII 1888 – 17 II 1889
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 538
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 30
 +
| XII 1890 – I 1891
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 435
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 31
 +
| XII 1892 – I 1893
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 400
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 32
 +
| 6 III – 16 IV 1895
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| ok. 380
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 33 *
 +
| 14 III – 20 IV 1897
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 464
 +
| 193
 +
|
 +
|
 +
| 11
 +
|-
 +
| 34
 +
| 12 III – 20 IV 1899
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 346
 +
|
 +
|
 +
|
 +
| 11
 +
|-
 +
| 35 *
 +
| 3 III – 14 IV 1901
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 421
 +
| 196
 +
| 65
 +
| 356
 +
| 9
 +
|-
 +
| 36
 +
| 5 III – IV 1903
 +
| Muzeum Miejskie
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| 37 *
 +
| 5 III – 16 IV 1905
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 594
 +
| 234
 +
|
 +
| 102
 +
| 13
 +
|-
 +
| 38 *
 +
| 30 III – 20 V 1907
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 287
 +
| 125
 +
| 171
 +
| 32
 +
| 17
 +
|-
 +
| 39 *
 +
| 4 IV – 16 V 1909
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 508
 +
| 189
 +
| 202
 +
|
 +
| 17
 +
|-
 +
| 40 *
 +
| 5 III – 17 IV 1911
 +
| Muzeum Miejskie
 +
| 558
 +
| 195
 +
| 68
 +
| 30
 +
| 20
 +
|-
 +
| class="authorEgTab" | {{author:MrGl}}
 +
|}
 +
  
Tabela: Wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w Gdańsku 1836–1911
 
 
Tabela: Gdańszczanie – uczestnicy wystaw Towarzystwa Przyjaciół Sztuki 1836–1911 [[Category: Encyklopedia]]
 
Tabela: Gdańszczanie – uczestnicy wystaw Towarzystwa Przyjaciół Sztuki 1836–1911 [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 01:05, 2 lut 2014

TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUKI (TPS, Kunstverein zu Danzig). Rozpoczęło działalność 27 XI 1835 roku, pierwszy statut opracowali jego inicjatorzy: malarz q Johann Carl Schultz, dyrektor q Gimnazjum Miejskiego q Friedrich Wilhelm Engelhardt i kolekcjoner dzieł sztuki q John Simpson, który został pierwszym prezesem. Celem TPS miało być organizowanie wystaw artystycznych, stworzenie q Muzeum Miejskiego mającego charakter publicznej galerii sztuki oraz wspieranie twórczości gdańskich artystów. Statut, zatwierdzany przez władze administracyjne rejencji gdańskiej, był następnie nowelizowany w latach 1853, 1898, 1900, 1900 i 1912. Władze TPS wybierano na walnym zebraniu wszystkich członków. Na czele kilkunastoosobowego zarządu stał prezes, mający do pomocy zastępcę, sekretarza i skarbnika. Brak źródeł nie pozwala na odtworzenie chronologii kadencji poszczególnych prezesów TPS. Tę funkcję od roku 1835 do 1945 pełnili m.in.: John Simpson, doktor Friedrich Engelhardt, q Louis Sy, q Johann Sprott Stoddart, q Wilhelm August Stryowski, q Oskar Bischoff, Ernst Göritz, doktor Friedrich Boie, Kurt Siebenfreund, q Willy Drost. Towarzystwo nie miało własnej siedziby, lokalizacja biura związana była na ogół z osobą prezesa. W roku 1846 liczyło 367 członków w Gdańsku oraz 42 członków zamiejscowych. Wśród nich znajdowali się ludzie kultury, urzędnicy, nauczyciele, kupcy, lekarze, zawodowi wojskowi, duchowni, rzemieślnicy, podobny przekrój zawodowy dominował też w latach następnych. Liczba członków w poszczególnych okresach oceniana jest na około 300–400 osób. Byli oni zobowiązani do płacenia składek (według statutu z 1835 roku – 2 talary rocznie od osoby), w zamian mieli prawo do bezpłatnego wstępu (na podstawie zaproszeń) na wernisaż organizowanych przez TPS wystaw. Wielu członków nabywało prezentowane na wystawach dzieła sztuki współczesnej, tworząc prywatne kolekcje (potwierdza to katalog gdański q wystawy dzieł sztuki ze zbiorów prywatnych z 1855 roku).

W końcu XIX wieku TPS przeżywało kryzys związany ze wzrostem kosztów organizowanych wystaw. Wpływy ze składek członkowskich i biletów wstępu (początkowo 5 srebrnych groszy; po 1876 – 50 fenigów od osoby, dzieci do lat 10 – wstęp wolny) i sprzedaży katalogów wystaw nie rekompensowały wzrastających kosztów administracyjnych, związanych m.in. z wysyłką prac zwracanych autorom po wystawie. Najwybitniejsi niemieccy twórcy końca XIX wieku rezygnowali często z udziału w gdańskich wystawach, co obniżało ich atrakcyjność; zmniejszała się liczba członków i wpływy z marż z tytułu sprzedaży wystawianych dzieł malarskich i graficznych. Dla ratowania budżetu 26 IX 1916 roku wystawiono na aukcji w Berlinie 13 obrazów ze zbiorów TPS, w tym pejzaże Domenica Quaglio Młodszego (1787–1837) i Lorenza Quaglio (1793–1869), Odaliskę malarki z Wenecji Natale Schiavone (1777–1858). Wystawiano je w Gdańsku w latach 1836–1842.

Po otrzymaniu nowego statutu roku 1900 TPS używało nazwy Kunstverein zu Danzig e.V. W roku 1913 decyzją walnego zgromadzenia połączyło się ono z Verein für Kunst und Kunstgewerbe zu Danzig (Towarzystwo Sztuki i Rzemiosła Artystycznego w Gdańsku), powstałego w 1905 na bazie działającego od roku 1893 Verein Danziger Künstler in der Peinkammer (Związek Gdańskich Artystów z Katowni), tworząc działającą do roku 1945 organizację kulturalną Verein für Kunst und Kunstgewerbe e.V. zu Danzig (Towarzystwo Przyjaciół Sztuki i Rzemiosła Artystycznego w Gdańsku), popularnie nadal zwaną Kunstverein.

Od drugiej połowy XIX wieku Towarzystwo było członkiem Verband Deutscher Kunstvereine (Federacja Niemieckich Towarzystw Przyjaciół Sztuki). Federacja m.in. koordynowała działalność wystawienniczą poszczególnych organizacji terenowych, wyznaczała stałe terminy dla wystaw o zasięgu ogólnoniemieckim, ułatwiając twórcom uczestnictwo w imprezach organizowanych w poszczególnych miastach.

Zgodnie ze statutem, jednym z zadań Towarzystwa było organizowanie wystaw sztuki współczesnej z udziałem gdańskich twórców. Pierwsza wystawa odbyła się już w maju 1836 roku; wtedy przeniesiono do Gdańska dzieła z zakończonej w kwietniu wystawy w Królewcu. Następne wystawy Towarzystwo organizowało samodzielnie, choć po roku 1840 przenoszone one były do Królewca. Z okazji wszystkich wystaw wydawano katalog sprzedawany w dość przystępnej cenie, po 5 srebrnych groszy, a po roku 1876 po 59 fenigów. W latach 1836–1839 wystawy współczesnych twórców organizowano corocznie, a w okresie 1840–1892 co 2 lata, w grudniu. W roku 1892 Federacja zmieniła terminarz wystaw, wyznaczając dla Gdańska czas od połowy lutego do końca marca. Pierwsza wystawa w tym wiosennym terminie odbyła się w roku 1895. Zwieńczeniem działalności Towarzystwa stała się jubileuszowa, 40. wystawa, zorganizowana w roku 1911.

Miejscem wystaw do roku 1868 były głównie sale w należącej do miasta q Bramie Zielonej, następnie q Muzeum Miejskie. Reorganizacja i okres I wojny światowej zmieniły charakter wystaw na kameralne ekspozycje autorskie, tematyczne, organizowane nadal we współpracy z Muzeum Miejskim i w pomieszczeniach Zespołu Przedbramia (Wieża Więzienna i q Katownia). Rozwinięta została działalność popularyzatorska poprzez odczyty.

Główną część wszystkich wystaw stanowiły obrazy olejne i akwarele, uzupełniane grafiką, rysunkiem, w mniejszym stopniu rzeźbą, a w niektórych latach także wyrobami rzemiosła artystycznego (złotnictwo, bursztynnictwo, brązy). Wystawcami byli, oprócz miejscowych nielicznych twórców zawodowych i amatorów, także gdańszczanie studiujący lub mieszkający w innych miastach; głównie zaś wystawiali swoje prace artyści niemieccy z miast, gdzie funkcjonowały wyższe uczelnie artystyczne: Berlina, Drezna, Monachium, Düsseldorfu, Królewca.

Drugim podstawowym celem Towarzystwa było dążenie do stworzenia w Gdańsku Muzeum Miejskiego, prezentującego dawną i współczesną sztukę. Władze miejskie utworzyły je w 1870 roku w dawnym klasztorze franciszkańskim przy Fleischergasse 25/26 (ul. Rzeźnicka). Z myślą o nim od 1836 roku TPS gromadziło dzieła sztuki, dokonując zakupów na organizowanych przez siebie wystawach. Do czasu powstania muzeum część zbiorów eksponowano w pomieszczeniach q Ratusza Głównego Miasta, a w roku 1872 przekazano w stały depozyt nowemu muzeum i tam prezentowano zwiedzającym. MrGl

Wystawy Towarzystwa Przyjaciół Sztuki w Gdańsku
1836–1911
Numer Termin Miejsce Obrazy Autorzy
obrazów
Akwarele, grafiki,
rysunki
Inne Twórcy
z Gdańska
1 2 V – VI 1836 Zielona Brama 285 6
2 6 III – 2 IV 1837 Zielona Brama 644 ogółem 9
3 * 3 VIII – 3 IX 1838 Zielona Brama 176 + 32 dawnych 99 + 14 dawnych 13 11
4 2 VIII – 8 IX 1839 Zielona Brama 700 9
5 29 XII 1840 – 24 I 1841 Zielona Brama
6 31 XII 1842 – 28 I 1843 Gimnazjum Miejskie
7 * 25 XII 1844 – I 1845 Gimnazjum Miejskie 310 205 41 19 8
8 * 13 XII 1846 – I 1847 Zielona Brama 310 200 21 23 10
9 * 7 XII 1848 – I 1849 Zielona Brama 353 197 24 8 13
10 * 4 XII 1850 – 20 I 1851 Zielona Brama 520 272 40 20 17
11 * 12 XII 1852 – 20 I 1853 Zielona Brama 478 230 24 9 19
12 * 17 XII 1854 – 20 I 1855 Zielona Brama 429 272 33 10 13
13 21 XII 1856 – 20 I 1857 Zielona Brama 464 ogółem
14 17 XII 1858 – I 1859 Zielona Brama 437 270 7 2 6
15 21 XII 1860 – I 1861 Zielona Brama 465 ogółem
16 21 XII 1862 – 25 I 1863 Zielona Brama
17 18 XII 1864 – 25 I 1865 Zielona Brama
18 16 XII 1866 – 27 I 1867 Zielona Brama
19 13 XII 1868 – 24 I 1869 Zielona Brama 458 7
20 18 XII 1870 – 29 I 1871 Zielona Brama
21 22 XII 1872 – 31 I 1873 Muzeum Miejskie
22 13 XII 1874 – 31 I 1875 Muzeum Miejskie
23 17 XII 1876 – 31 I 1877 Muzeum Miejskie
24 8 XII 1878 – 26 I 1879 Muzeum Miejskie
25 5 XII 1880 – 30 I 1881 Muzeum Miejskie ok. 430
26 10 XII 1882 – 22 I 1883 Muzeum Miejskie ok. 425
27 14 XII 1884 – 25 I 1885 Muzeum Miejskie ok. 400
28 * 12 XII 1886 – 23 I 1887 Muzeum Miejskie 432 251 9 11
29 16 XII 1888 – 17 II 1889 Muzeum Miejskie 538
30 XII 1890 – I 1891 Muzeum Miejskie 435
31 XII 1892 – I 1893 Muzeum Miejskie 400
32 6 III – 16 IV 1895 Muzeum Miejskie ok. 380
33 * 14 III – 20 IV 1897 Muzeum Miejskie 464 193 11
34 12 III – 20 IV 1899 Muzeum Miejskie 346 11
35 * 3 III – 14 IV 1901 Muzeum Miejskie 421 196 65 356 9
36 5 III – IV 1903 Muzeum Miejskie
37 * 5 III – 16 IV 1905 Muzeum Miejskie 594 234 102 13
38 * 30 III – 20 V 1907 Muzeum Miejskie 287 125 171 32 17
39 * 4 IV – 16 V 1909 Muzeum Miejskie 508 189 202 17
40 * 5 III – 17 IV 1911 Muzeum Miejskie 558 195 68 30 20
MrGl


Tabela: Gdańszczanie – uczestnicy wystaw Towarzystwa Przyjaciół Sztuki 1836–1911

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania