ZDEB JAN KAROL, komandor podporucznik

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''JAN KAROL ZDEB''' (22 V 1887 Bielsk, Małopolska – 11 I 1940 Stutthof), kmdr ppor., wykładowca szkół morskich. Po ukończeniu szkoły powszechnej, jako najzdolniejszy uczeń został przyjęty do Szkoły Technicznej Marynarki Wojennej Austro-Węgier w Puli (ob. Chorwacja), zdobywając tam 15 IX 1905 zawód elektrotechnika-mechanika. Od 1905 w służbie zawodowej w MW Austro-Węgier na M. Adriatyckim. Od 1 XII 1917 do 1 XI 1918 był inż. ruchu (szefem tech.) w szefostwie okrętów podwodnych Austro-Węgier. Od 1 XII 1918 oficer zawodowy Polskiej MW, służył na jednostkach flotylli rzecznej w Toruniu, odszedł w stan spoczynku 30 IV 1927 jako kmdr ppor. W październiku t.r. odkomenderowany jako wykładowca do Szkoły Specjalistów Morskich, wykładał też elektrotechnikę w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej. W związku z otrzymanym 2 III 1927 dyplomem mechanika I klasy, 23 marca t. r. awansowany na stanowisko kier. portu i inspektora tech. Żeglugi Wisła – Bałtyk sp. z o.o. w Tczewie. Od 1 VIII 1928 pracował pocz. jako urzędnik kontraktowy w q Radzie Portu i Dróg Wodnych (RPiDW) w q II Wolnym Mieście Gdańsku (WMG), nast. inspektor tech. Od rządu II RP otrzymał tajne zlecenie opracowania projektu i wykonania instalacji elektrycznych w Wojskowej Składnicy Tranzytowej na q Westerplatte. 25 VIII 1939 ok. godz. 8.30 aresztowany w czasie pełnienia obowiązków służbowych na polecenie radcy dr. Rudolfa Trögera, szefa gd. Gestapo, i dostarczony do siedziby Prezydium Policji w Gd. Zwolniony po interwencji komisarza generalnego RP (q Komisariat Generalny RP w II WMG), nast. dnia ponownie aresztowany razem z kmdr. q Tadeuszem Ziółkowskim z powodu niewyrażenia zgody na wpuszczenie do portu pancernika q „Schleswig-Holstein”. Podjęte przez komisarza gen. RP w Gd. q Mariana Chodackiego starania wymiany za szpiega niem., zakończyły się niepowodzeniem. Przetrzymywany w gd. więzieniu przy Schießstange (ul. Kurkowa, q Areszt Śledczy), jesienią 1939 pracował w niem. gospodarstwie rolnym na Żuławach, nast. przetrzymywany był w q obozie dla Polaków w Nowym Porcie, od pocz. stycznia 1940 w q obozie Stutthof. Rozstrzelany w grupie 22 działaczy gd. Polonii w lesie obok obozu. Po ekshumacji 1977 prochy wraz z innymi złożono w relikwiarzu pomnika Walki i Męczeństwa na terenie byłego obozu Stutthof. Na Cmentarzu Zasłużonych – Ofiar Hitleryzmu na Zaspie znajduje się jego symboliczny nagrobek. Żonaty był z Carlą z d. Brunner, córką kmdt. Szkoły Morskiej w Poli, wysiedloną przez Niemców 1940 z Gd. {{author: EG}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''JAN KAROL ZDEB''' (22 V 1887 Bielsk, Małopolska – 11 I 1940 Stutthof), komandor podporucznik, wykładowca szkół morskich. Po ukończeniu szkoły powszechnej, jako najzdolniejszy uczeń został przyjęty do Szkoły Technicznej Marynarki Wojennej Austro-Węgier w Puli (obecnie Chorwacja), zdobywając tam 15 IX 1905 zawód elektrotechnika-mechanika. Od 1905 roku w służbie zawodowej w MW Austro-Węgier na Morzu Adriatyckim. Od 1 XII 1917 do 1 XI 1918 był inżynierem ruchu (szefem technicznym) w szefostwie okrętów podwodnych Austro-Węgier. Od 1 XII 1918 oficer zawodowy Polskiej MW, służył na jednostkach flotylli rzecznej w Toruniu, odszedł w stan spoczynku 30 IV 1927 jako komandor podporucznik. W październiku tegoż roku odkomenderowany jako wykładowca do Szkoły Specjalistów Morskich, wykładał też elektrotechnikę w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej. W związku z otrzymanym 2 III 1927 dyplomem mechanika I klasy, 23 marca tegoż roku awansowany na stanowisko kierownika portu i inspektora technicznego Żeglugi Wisła – Bałtyk sp. z o.o. w Tczewie. Od 1 VIII 1928 pracował początkowo jako urzędnik kontraktowy w q Radzie Portu i Dróg Wodnych (RPiDW) w q II Wolnym Mieście Gdańsku (WMG), następnie inspektor techniczny. Od rządu II RP otrzymał tajne zlecenie opracowania projektu i wykonania instalacji elektrycznych w Wojskowej Składnicy Tranzytowej na q Westerplatte. 25 VIII 1939 około godziny 8.30 aresztowany w czasie pełnienia obowiązków służbowych na polecenie radcy dr. Rudolfa Trögera, szefa gdańskiego Gestapo, i dostarczony do siedziby Prezydium Policji w Gdańsku. Zwolniony po interwencji komisarza generalnego RP (q Komisariat Generalny RP w II WMG), następnego dnia ponownie aresztowany razem z kmdr. q Tadeuszem Ziółkowskim z powodu niewyrażenia zgody na wpuszczenie do portu pancernika q „Schleswig-Holstein”. Podjęte przez komisarza generalnego RP w Gdańsku q Mariana Chodackiego starania wymiany za szpiega niemieckiego, zakończyły się niepowodzeniem. Przetrzymywany w gdańskim więzieniu przy Schießstange (ul. Kurkowa, q Areszt Śledczy), jesienią 1939 roku pracował w niemieckim gospodarstwie rolnym na Żuławach, następnie przetrzymywany był w q obozie dla Polaków w Nowym Porcie, od początku stycznia 1940 roku w q obozie Stutthof. Rozstrzelany w grupie 22 działaczy gdańskiej Polonii w lesie obok obozu. Po ekshumacji w roku 1977 prochy wraz z innymi złożono w relikwiarzu pomnika Walki i Męczeństwa na terenie byłego obozu Stutthof. Na Cmentarzu Zasłużonych – Ofiar Hitleryzmu na Zaspie znajduje się jego symboliczny nagrobek. Żonaty był z Carlą z domu Brunner, córką komendanta Szkoły Morskiej w Poli, wysiedloną przez Niemców w roku 1940 z Gdańska. {{author: EG}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 23:23, 8 sty 2014

JAN KAROL ZDEB (22 V 1887 Bielsk, Małopolska – 11 I 1940 Stutthof), komandor podporucznik, wykładowca szkół morskich. Po ukończeniu szkoły powszechnej, jako najzdolniejszy uczeń został przyjęty do Szkoły Technicznej Marynarki Wojennej Austro-Węgier w Puli (obecnie Chorwacja), zdobywając tam 15 IX 1905 zawód elektrotechnika-mechanika. Od 1905 roku w służbie zawodowej w MW Austro-Węgier na Morzu Adriatyckim. Od 1 XII 1917 do 1 XI 1918 był inżynierem ruchu (szefem technicznym) w szefostwie okrętów podwodnych Austro-Węgier. Od 1 XII 1918 oficer zawodowy Polskiej MW, służył na jednostkach flotylli rzecznej w Toruniu, odszedł w stan spoczynku 30 IV 1927 jako komandor podporucznik. W październiku tegoż roku odkomenderowany jako wykładowca do Szkoły Specjalistów Morskich, wykładał też elektrotechnikę w Oficerskiej Szkole Marynarki Wojennej. W związku z otrzymanym 2 III 1927 dyplomem mechanika I klasy, 23 marca tegoż roku awansowany na stanowisko kierownika portu i inspektora technicznego Żeglugi Wisła – Bałtyk sp. z o.o. w Tczewie. Od 1 VIII 1928 pracował początkowo jako urzędnik kontraktowy w q Radzie Portu i Dróg Wodnych (RPiDW) w q II Wolnym Mieście Gdańsku (WMG), następnie inspektor techniczny. Od rządu II RP otrzymał tajne zlecenie opracowania projektu i wykonania instalacji elektrycznych w Wojskowej Składnicy Tranzytowej na q Westerplatte. 25 VIII 1939 około godziny 8.30 aresztowany w czasie pełnienia obowiązków służbowych na polecenie radcy dr. Rudolfa Trögera, szefa gdańskiego Gestapo, i dostarczony do siedziby Prezydium Policji w Gdańsku. Zwolniony po interwencji komisarza generalnego RP (q Komisariat Generalny RP w II WMG), następnego dnia ponownie aresztowany razem z kmdr. q Tadeuszem Ziółkowskim z powodu niewyrażenia zgody na wpuszczenie do portu pancernika q „Schleswig-Holstein”. Podjęte przez komisarza generalnego RP w Gdańsku q Mariana Chodackiego starania wymiany za szpiega niemieckiego, zakończyły się niepowodzeniem. Przetrzymywany w gdańskim więzieniu przy Schießstange (ul. Kurkowa, q Areszt Śledczy), jesienią 1939 roku pracował w niemieckim gospodarstwie rolnym na Żuławach, następnie przetrzymywany był w q obozie dla Polaków w Nowym Porcie, od początku stycznia 1940 roku w q obozie Stutthof. Rozstrzelany w grupie 22 działaczy gdańskiej Polonii w lesie obok obozu. Po ekshumacji w roku 1977 prochy wraz z innymi złożono w relikwiarzu pomnika Walki i Męczeństwa na terenie byłego obozu Stutthof. Na Cmentarzu Zasłużonych – Ofiar Hitleryzmu na Zaspie znajduje się jego symboliczny nagrobek. Żonaty był z Carlą z domu Brunner, córką komendanta Szkoły Morskiej w Poli, wysiedloną przez Niemców w roku 1940 z Gdańska. EG

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania