STUDNICKI JULIUSZ, malarz, rysownik, pedagog
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Juliusz_Studnicki__Martwa_natura_z_kwiatami__około_1950.JPG|thumb|Juliusz Studnicki ''Martwa natura z kwiatami'', około 1950]] | [[File:Juliusz_Studnicki__Martwa_natura_z_kwiatami__około_1950.JPG|thumb|Juliusz Studnicki ''Martwa natura z kwiatami'', około 1950]] | ||
− | '''JULIUSZ STUDNICKI''' (14 VI 1905 Kniażyce | + | '''JULIUSZ STUDNICKI''' (14 VI 1905 Kniażyce koło Przemyśla – 3 III 1978 Warszawa), malarz, rysownik, pedagog. W latach 1924–1929 studiował w ASP w Krakowie u Józefa Mehoffera, Wojciecha Weissa, Karola Frycza oraz Felicjana S. Kowarskiego, z którym przeniósł się do ASP w Warszawie. Współzałożyciel grupy Pryzmat, wystawiał z nią do 1937. W czasie II wojny światowej m.in. więzień obozu w Auschwitz, od roku 1945 w Sopocie, współorganizował PWSSP (q ASP). W 1945–1965 kierował Pracownią Malarstwa na Wydziale Malarstwa, 1949–1950 jego dziekan. Współanimator corocznego Festiwalu Sztuk Plastycznych w Sopocie (od 1948), brał udział polichromii zabytkowych kamienic przy ul. Długiej i Długi Targ oraz na Starym Mieście w Warszawie. Od 1959 roku też profesor ASP w Warszawie, gdzie w 1963 przeniósł się na stałe. Uprawiał malarstwo ścienne, sztalugowe i rysunek. Początkowo tworzył w myśl estetyki postimpresjonistycznego koloryzmu pejzaże, dekoracyjne martwe natury, portrety m.in. w kunsztownie aranżowanych wnętrzach, sceny typu ''fêtes galantes'', jednak – zgodnie z programem grupy – przywiązywał też wagę do konkretu (podobieństwa twarzy, autentyzm krajobrazu); taką twórczość kontynuował tuż po wojnie. W okresie socrealizmu uznany za lidera tzw. q szkoły sopockiej wystawiał na ogólnopolskich pokazach kompozycje tematyczne o bliższej realizmowi stylistyce, inspirowane m.in. twórczością Maneta (''Gertruda Wysoka-przodownica pracy'', 1950; zespołowa ''Manifestacja pierwszomajowa 1905 roku'', 1951; ''Gogol'', 1952; pejzaże z Chmielna, 1954). Mniej oficjalnie zajmował się też satyrą i groteską (cykle akwareli ''Wspomnienia C.K. Radcy'', ''Pińczykowscy'', ''Pajace''), która od końca lat 50. XX wieku – po krótkim epizodzie malarstwa nieprzedmiotowego – zdominowała jego twórczość (''Uczta'', ''Maskarada'', ''Zielona parada'' 1958). Zob. też q Łada-Studnicka Krystyna. {{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 23:02, 22 paź 2013
JULIUSZ STUDNICKI (14 VI 1905 Kniażyce koło Przemyśla – 3 III 1978 Warszawa), malarz, rysownik, pedagog. W latach 1924–1929 studiował w ASP w Krakowie u Józefa Mehoffera, Wojciecha Weissa, Karola Frycza oraz Felicjana S. Kowarskiego, z którym przeniósł się do ASP w Warszawie. Współzałożyciel grupy Pryzmat, wystawiał z nią do 1937. W czasie II wojny światowej m.in. więzień obozu w Auschwitz, od roku 1945 w Sopocie, współorganizował PWSSP (q ASP). W 1945–1965 kierował Pracownią Malarstwa na Wydziale Malarstwa, 1949–1950 jego dziekan. Współanimator corocznego Festiwalu Sztuk Plastycznych w Sopocie (od 1948), brał udział polichromii zabytkowych kamienic przy ul. Długiej i Długi Targ oraz na Starym Mieście w Warszawie. Od 1959 roku też profesor ASP w Warszawie, gdzie w 1963 przeniósł się na stałe. Uprawiał malarstwo ścienne, sztalugowe i rysunek. Początkowo tworzył w myśl estetyki postimpresjonistycznego koloryzmu pejzaże, dekoracyjne martwe natury, portrety m.in. w kunsztownie aranżowanych wnętrzach, sceny typu fêtes galantes, jednak – zgodnie z programem grupy – przywiązywał też wagę do konkretu (podobieństwa twarzy, autentyzm krajobrazu); taką twórczość kontynuował tuż po wojnie. W okresie socrealizmu uznany za lidera tzw. q szkoły sopockiej wystawiał na ogólnopolskich pokazach kompozycje tematyczne o bliższej realizmowi stylistyce, inspirowane m.in. twórczością Maneta (Gertruda Wysoka-przodownica pracy, 1950; zespołowa Manifestacja pierwszomajowa 1905 roku, 1951; Gogol, 1952; pejzaże z Chmielna, 1954). Mniej oficjalnie zajmował się też satyrą i groteską (cykle akwareli Wspomnienia C.K. Radcy, Pińczykowscy, Pajace), która od końca lat 50. XX wieku – po krótkim epizodzie malarstwa nieprzedmiotowego – zdominowała jego twórczość (Uczta, Maskarada, Zielona parada 1958). Zob. też q Łada-Studnicka Krystyna.