DANZIG, statki, okręty

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''„DANZIG”.''' Nazwą tą ochrzczono w XIX–XX wieku około 50 jednostek różnych bander, najczęściej niemieckich, pruskich i WMG. Najwięcej, bo 9 jednocześnie, pływało w latach 1938–1939. Największym okrętem o tej nazwie był zbudowany w Gdańsku niemiecki lekki krążownik klasy „Bremen”, a największym statkiem handlowo – pasażersko-towarowy q „Danzig” o pojemności 3799 RT. Pierwszy q „Danzig” o napędzie parowym zbudowała w 1846 q Stocznia Klawittera. Ponadto nazywały się tak statki i kutry rybackie, holowniki, jednostki pomocnicze, lichtugi morskie („Danzig I” i „Danzig II”) oraz statki zagraniczne, m.in. brytyjski żaglowiec towarowy q „Danzig” o pojemności 795 RT, norweski żaglowiec emigrancki z 1. połowy XIX wieku. W roku 2011 nazwę „Danzig” nosił prom drogowy na Kanale Kilońskim. Słowo „Danzig” było także członem nazw statków, np. żaglowca towarowego „Danzig Packet” (1828–1853, zaginął na Bałtyku), pasażerskiego motorowca q „Hansestadt Danzig” (1924–1941), obecnie jedynym statkiem morskim z tym elementem w nazwie jest holenderski drobnicowiec q „Danzigergracht”.  {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''„DANZIG”.''' Nazwą tą ochrzczono w XIX–XX wieku około 50 jednostek różnych bander, najczęściej niemieckich, pruskich i Wolnego Miasta Gdańska. Najwięcej, bo 9 jednocześnie, pływało w latach 1938–1939. Największym okrętem o tej nazwie był zbudowany w Gdańsku niemiecki lekki krążownik klasy „Bremen”, a największym statkiem handlowo – pasażersko-towarowy q „Danzig” o pojemności 3799 RT. Pierwszy q „Danzig” o napędzie parowym zbudowała w 1846 q Stocznia Klawittera. Ponadto nazywały się tak statki i kutry rybackie, holowniki, jednostki pomocnicze, lichtugi morskie („Danzig I” i „Danzig II”) oraz statki zagraniczne, m.in. brytyjski żaglowiec towarowy q „Danzig” o pojemności 795 RT, norweski żaglowiec emigrancki z 1. połowy XIX wieku. W roku 2011 nazwę „Danzig” nosił prom drogowy na Kanale Kilońskim. Słowo „Danzig” było także członem nazw statków, np. żaglowca towarowego „Danzig Packet” (1828–1853, zaginął na Bałtyku), pasażerskiego motorowca q „Hansestadt Danzig” (1924–1941), obecnie jedynym statkiem morskim z tym elementem w nazwie jest holenderski drobnicowiec q „Danzigergracht”.  {{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 10:58, 19 wrz 2013

„DANZIG”. Nazwą tą ochrzczono w XIX–XX wieku około 50 jednostek różnych bander, najczęściej niemieckich, pruskich i Wolnego Miasta Gdańska. Najwięcej, bo 9 jednocześnie, pływało w latach 1938–1939. Największym okrętem o tej nazwie był zbudowany w Gdańsku niemiecki lekki krążownik klasy „Bremen”, a największym statkiem handlowo – pasażersko-towarowy q „Danzig” o pojemności 3799 RT. Pierwszy q „Danzig” o napędzie parowym zbudowała w 1846 q Stocznia Klawittera. Ponadto nazywały się tak statki i kutry rybackie, holowniki, jednostki pomocnicze, lichtugi morskie („Danzig I” i „Danzig II”) oraz statki zagraniczne, m.in. brytyjski żaglowiec towarowy q „Danzig” o pojemności 795 RT, norweski żaglowiec emigrancki z 1. połowy XIX wieku. W roku 2011 nazwę „Danzig” nosił prom drogowy na Kanale Kilońskim. Słowo „Danzig” było także członem nazw statków, np. żaglowca towarowego „Danzig Packet” (1828–1853, zaginął na Bałtyku), pasażerskiego motorowca q „Hansestadt Danzig” (1924–1941), obecnie jedynym statkiem morskim z tym elementem w nazwie jest holenderski drobnicowiec q „Danzigergracht”. MBŁ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania