POGORIA, żaglowiec
m |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Barkentyna____Pogoria___.JPG|thumb|Barkentyna „Pogoria”]] | [[File:Barkentyna____Pogoria___.JPG|thumb|Barkentyna „Pogoria”]] | ||
− | '''„POGORIA”''', Sail Training Ship. Barkentyna, której armatorem jest Sail Training Association Poland. Zbudowana w q Stoczni | + | '''„POGORIA”''', Sail Training Ship. Barkentyna, której armatorem jest Sail Training Association Poland. Zbudowana w q Stoczni Gdańskiej im. Lenina w 1980 roku na zlecenie TVP dla Bractwa Żelaznej Szekli – stworzonej przez kapitana Adama Jassera organizacji zajmującej się szkoleniem pod żaglami. W roku 1980 Pogoria wystartowała w Cutty Sark Tall Ships Race’80. Na przełomie lat 1980 i 1981 wyczarterowana przez PAN. Program tzw. Szkoły Pod Żaglami rozpoczął się w latach 1983–1984, pierwsza tura trwała 9 miesięcy podczas rejsu z Polski do Indii i z powrotem dookoła Afryki. W 1993 roku finansowanie Pogorii rozpoczęło miasto Gdynia i Gdyńska Fundacja Żeglarska jako armator. Żaglowiec wziął udział w Cutty Sark Tall Ships Race na trasie Bergen–Larvik–Esbjerg, w 1994 rejs przez Atlantyk do Kanady i udział w Festiwalu Morskim na Wielkich Jeziorach. W roku 1995 zarządzanie Pogorią przejęło stowarzyszenie STAP, żaglowiec brał udział w kolejnych regatach i imprezach żeglarskich. Posiada ożaglowanie typu barkentyna: 15 żagli na 3 masztach, w tym 1 maszt z żaglami rejowymi, powierzchnia żagli 1000 m², wyporność 342 tony, 47 m długości, 8 m szerokości, zanurzenie 3,5 m, moc silnika 255 kW. {{author: JMY}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 20:38, 13 wrz 2013
„POGORIA”, Sail Training Ship. Barkentyna, której armatorem jest Sail Training Association Poland. Zbudowana w q Stoczni Gdańskiej im. Lenina w 1980 roku na zlecenie TVP dla Bractwa Żelaznej Szekli – stworzonej przez kapitana Adama Jassera organizacji zajmującej się szkoleniem pod żaglami. W roku 1980 Pogoria wystartowała w Cutty Sark Tall Ships Race’80. Na przełomie lat 1980 i 1981 wyczarterowana przez PAN. Program tzw. Szkoły Pod Żaglami rozpoczął się w latach 1983–1984, pierwsza tura trwała 9 miesięcy podczas rejsu z Polski do Indii i z powrotem dookoła Afryki. W 1993 roku finansowanie Pogorii rozpoczęło miasto Gdynia i Gdyńska Fundacja Żeglarska jako armator. Żaglowiec wziął udział w Cutty Sark Tall Ships Race na trasie Bergen–Larvik–Esbjerg, w 1994 rejs przez Atlantyk do Kanady i udział w Festiwalu Morskim na Wielkich Jeziorach. W roku 1995 zarządzanie Pogorią przejęło stowarzyszenie STAP, żaglowiec brał udział w kolejnych regatach i imprezach żeglarskich. Posiada ożaglowanie typu barkentyna: 15 żagli na 3 masztach, w tym 1 maszt z żaglami rejowymi, powierzchnia żagli 1000 m², wyporność 342 tony, 47 m długości, 8 m szerokości, zanurzenie 3,5 m, moc silnika 255 kW.