ORGANY OLIWSKIE

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
[[File:Organy_oliwskie.JPG|thumb|Organy oliwskie]]
 
[[File:Organy_oliwskie.JPG|thumb|Organy oliwskie]]
'''ORGANY OLIWSKIE''', instrument w archikatedrze oliwskiej. Składa się z dużych organów w zach. części nawy gł., organów chórowych w płd. skrzydle transeptu i pozytywu w arkadzie pomiędzy nawami gł. i płn. Najstarsze organy chórowe w płd. skrzydle transeptu zbudował 1680 Johann Georg Wulff, w miejsce instrumentu z 1603 (dzieło Christiana Neumanna), zniszczonego (wywiezionego do Skokloster?) w czasie wojen szw. Z inicjatywy opata q Jacka Rybińskiego przebudowane 1759–60 przez Johanna Wilhelma Wulffa. Instrument miał 14 rejestrów, pulpit z ręczną i nożną klawiaturą, prospekt ozdobiony rzeźbami. W 1874 odrestaurowany przez Carla Schurichta (1832–90). Duże organy ufundował opat J. Rybiński, zbudował zaś J.W. Wulff 1763–88. Budowę instrumentu dokończył 1790–93 q Friedrich Rudolf Dalitz z polecenia opata q Johanna Karla Hohenzollerna-Hechingena. Rokokowy prospekt, dzieło klaszt. warsztatu snycerskiego (Joseph Gross, Alanus, czyli Martin Trost), ozdobiony był ornamentami i postaciami (także ruchomymi) aniołów grających na instrumentach. Instrument zawierał 5100 piszczałek w 83 rejestrach. Piszczałki prospektowe umieszczone były półeliptycznie na zach. emporze nawy gł., w kilku kondygnacjach, wokół owalnego okna. Największe piszczałki wysunięto przed emporę. Dopływ powietrza następował z 14 miechów obsługiwanych przez kalikantów. Niszczejący po kasacie q klasztoru cystersów instrument przebudował 1863–65 Friedrich W. Kaltschmidt, tworząc nową mechanikę pulpitu i wiatrownic. W 1934 Joseph Goebel uzupełnił zarekwirowane (1917) cynowe piszczałki organów chórowych, przestroił obydwa instrumenty, zbudował trakturę elektryczno-pneumatyczną, zastąpił miechy dmuchawą, zainstalował nowy pulpit, do którego przyłączył także organy chórowe (razem 6800 piszczałek w 101 rejestrach). W 1945 zdewastowane, częściowo naprawione, większej naprawy dokonał 1955 Wacław Biernacki. W 1966–68 Zygmunt Kamiński dokonał gruntownej renowacji i zainstalował nowy pulpit. W łuku arkady pomiędzy nawami gł. i płn. zbudował pozytyw organowy. Po ponownym przyłączeniu do gł. pulpitu organów chórowych cały instrument liczył 7876 piszczałek w 110 rejestrach. W 2000–04 przeprowadzono gruntowną renowację prospektu (Zdzisław Mollin), przebudowano organy chórowe (ob. 17 rejestrów), dodano nowy stół gry z elektroniczną matrycą, traktura elektro-pneumatyczna. Od 1958 służą corocznemu Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Organowej. Podczas renowacji 2009–11 odkryto, że większość piszczałek gł. instrumentu jest oryginalna (wcześniej uważano, że poza prospektem zostały wymienione na nowsze). {{author: AK}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''ORGANY OLIWSKIE''', instrument w archikatedrze oliwskiej. Składa się z dużych organów w zachodniej części nawy głównej, organów chórowych w południowym skrzydle transeptu i pozytywu w arkadzie pomiędzy nawami główną i północną. Najstarsze organy chórowe w południowym skrzydle transeptu zbudował w 1680 roku Johann Georg Wulff, w miejsce instrumentu z roku 1603 (dzieło Christiana Neumanna), zniszczonego (wywiezionego do Skokloster?) w czasie wojen szwedzkich. Z inicjatywy opata q Jacka Rybińskiego przebudowane w latach 1759–1760 przez Johanna Wilhelma Wulffa. Instrument miał 14 rejestrów, pulpit z ręczną i nożną klawiaturą, prospekt ozdobiony rzeźbami. W 1874 roku odrestaurowany przez Carla Schurichta (1832–1890). Duże organy ufundował opat J. Rybiński, zbudował zaś J.W. Wulff w okresie 1763–1788. Budowę instrumentu dokończył w 1790–1793 q Friedrich Rudolf Dalitz z polecenia opata q Johanna Karla Hohenzollerna-Hechingena. Rokokowy prospekt, dzieło klasztornego warsztatu snycerskiego (Joseph Gross, Alanus, czyli Martin Trost), ozdobiony był ornamentami i postaciami (także ruchomymi) aniołów grających na instrumentach. Instrument zawierał 5100 piszczałek w 83 rejestrach. Piszczałki prospektowe umieszczone były półeliptycznie na zachodniej emporze nawy głównej, w kilku kondygnacjach, wokół owalnego okna. Największe piszczałki wysunięto przed emporę. Dopływ powietrza następował z 14 miechów obsługiwanych przez kalikantów. Niszczejący po kasacie q klasztoru cystersów instrument przebudował w latach 1863–1865 Friedrich W. Kaltschmidt, tworząc nową mechanikę pulpitu i wiatrownic. W roku 1934 Joseph Goebel uzupełnił zarekwirowane (1917) cynowe piszczałki organów chórowych, przestroił obydwa instrumenty, zbudował trakturę elektryczno-pneumatyczną, zastąpił miechy dmuchawą, zainstalował nowy pulpit, do którego przyłączył także organy chórowe (razem 6800 piszczałek w 101 rejestrach). W 1945 zdewastowane, częściowo naprawione, większej naprawy dokonał w 1955 roku Wacław Biernacki. W okresie 1966–1968 Zygmunt Kamiński dokonał gruntownej renowacji i zainstalował nowy pulpit. W łuku arkady pomiędzy nawami główną i północną zbudował pozytyw organowy. Po ponownym przyłączeniu do głównego pulpitu organów chórowych cały instrument liczył 7876 piszczałek w 110 rejestrach. W 2000–2004 przeprowadzono gruntowną renowację prospektu (Zdzisław Mollin), przebudowano organy chórowe (obecnie 17 rejestrów), dodano nowy stół gry z elektroniczną matrycą, traktura elektro-pneumatyczna. Od roku 1958 służą corocznemu Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Organowej. Podczas renowacji (2009–2011) odkryto, że większość piszczałek głónego instrumentu jest oryginalna (wcześniej uważano, że poza prospektem zostały wymienione na nowsze). {{author: AK}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 17:47, 3 wrz 2013

Organy oliwskie

ORGANY OLIWSKIE, instrument w archikatedrze oliwskiej. Składa się z dużych organów w zachodniej części nawy głównej, organów chórowych w południowym skrzydle transeptu i pozytywu w arkadzie pomiędzy nawami główną i północną. Najstarsze organy chórowe w południowym skrzydle transeptu zbudował w 1680 roku Johann Georg Wulff, w miejsce instrumentu z roku 1603 (dzieło Christiana Neumanna), zniszczonego (wywiezionego do Skokloster?) w czasie wojen szwedzkich. Z inicjatywy opata q Jacka Rybińskiego przebudowane w latach 1759–1760 przez Johanna Wilhelma Wulffa. Instrument miał 14 rejestrów, pulpit z ręczną i nożną klawiaturą, prospekt ozdobiony rzeźbami. W 1874 roku odrestaurowany przez Carla Schurichta (1832–1890). Duże organy ufundował opat J. Rybiński, zbudował zaś J.W. Wulff w okresie 1763–1788. Budowę instrumentu dokończył w 1790–1793 q Friedrich Rudolf Dalitz z polecenia opata q Johanna Karla Hohenzollerna-Hechingena. Rokokowy prospekt, dzieło klasztornego warsztatu snycerskiego (Joseph Gross, Alanus, czyli Martin Trost), ozdobiony był ornamentami i postaciami (także ruchomymi) aniołów grających na instrumentach. Instrument zawierał 5100 piszczałek w 83 rejestrach. Piszczałki prospektowe umieszczone były półeliptycznie na zachodniej emporze nawy głównej, w kilku kondygnacjach, wokół owalnego okna. Największe piszczałki wysunięto przed emporę. Dopływ powietrza następował z 14 miechów obsługiwanych przez kalikantów. Niszczejący po kasacie q klasztoru cystersów instrument przebudował w latach 1863–1865 Friedrich W. Kaltschmidt, tworząc nową mechanikę pulpitu i wiatrownic. W roku 1934 Joseph Goebel uzupełnił zarekwirowane (1917) cynowe piszczałki organów chórowych, przestroił obydwa instrumenty, zbudował trakturę elektryczno-pneumatyczną, zastąpił miechy dmuchawą, zainstalował nowy pulpit, do którego przyłączył także organy chórowe (razem 6800 piszczałek w 101 rejestrach). W 1945 zdewastowane, częściowo naprawione, większej naprawy dokonał w 1955 roku Wacław Biernacki. W okresie 1966–1968 Zygmunt Kamiński dokonał gruntownej renowacji i zainstalował nowy pulpit. W łuku arkady pomiędzy nawami główną i północną zbudował pozytyw organowy. Po ponownym przyłączeniu do głównego pulpitu organów chórowych cały instrument liczył 7876 piszczałek w 110 rejestrach. W 2000–2004 przeprowadzono gruntowną renowację prospektu (Zdzisław Mollin), przebudowano organy chórowe (obecnie 17 rejestrów), dodano nowy stół gry z elektroniczną matrycą, traktura elektro-pneumatyczna. Od roku 1958 służą corocznemu Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Organowej. Podczas renowacji (2009–2011) odkryto, że większość piszczałek głónego instrumentu jest oryginalna (wcześniej uważano, że poza prospektem zostały wymienione na nowsze). AK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania