MOST ZIELONY
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Most_przy_Zielonej_Bramie__Aegidius_Dickmann__1617.JPG|thumb|''Most przy Zielonej Bramie'', Aegidius Dickmann, 1617]] | [[File:Most_przy_Zielonej_Bramie__Aegidius_Dickmann__1617.JPG|thumb|''Most przy Zielonej Bramie'', Aegidius Dickmann, 1617]] | ||
[[File:Most_Zielony_z_podniesionymi_przęsłami__początek_XX_wieku.JPG|thumb|Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku]] | [[File:Most_Zielony_z_podniesionymi_przęsłami__początek_XX_wieku.JPG|thumb|Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku]] | ||
− | '''MOST ZIELONY''' (Grüne Brücke), nad q Motławą, łączy q Główne Miasto ze q Spichlerzami, przyczółek | + | '''MOST ZIELONY''' (Grüne Brücke), nad q Motławą, łączy q Główne Miasto ze q Spichlerzami, przyczółek zachodni stanowi – q Brama Zielona, przyczółek wschodni rozpoczyna ul. Stągiewną. Obecnie o długości 50 m i szerokości 15 m; ma dwa przęsła. Początkowo most q Bramy Kogi, wzmiankowany w 1357 roku, w XV i XVI wieku po obu stronach zabudowany straganami (w latach 1510–1511 było ich 16). Rozebrany w roku 1563 i przebudowany według projektu Dirca Danilsa. Nazwany Zielonym albo od barwy kamienia użytego do budowy, albo od koloru pleśni pokrywającej podpory (nazwa przeniesiona na rozpoczynającą go bramę). W 1883 roku przebudowany przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry jako stalowy i zwodzony. Wyposażony w umożliwiające żeglugę dwa boczne przęsła o konstrukcji stałej oraz przęsło środkowe (dwuklapowe: po jednym z każdej strony), podnoszone, o rozpiętości filarów 12,4 m. W roku 1928 zmodernizowany, w ciężkiej, monumentalno-betonowej formie (filar środkowy żelbetowy), uzyskał większą nośność, nowoczesne (ręczne i elektryczne) mechanizmy uruchamiające klapy kolebkowe, urządzenia służące do zwodzenia przewodów sieci tramwajowej, długość 42 m, szerokość 18 m, jezdnia dwubiegowa, ruchome żelazne szlabany z obu stron, zamykane na czas otwierania mostu. W marcu 1945 poważnie uszkodzony, odbudowany i oddany do użytku 30 IV 1948 w formie zwodzonej, choć unieruchomionej i nieużywanej. W 1959 roku zamknięty dla linii tramwajowej. W 1993 generalnie wyremontowany jako niezwodzony, obecnie dla ruchu pieszego. {{author: BŚ}} {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 14:10, 21 sie 2013
MOST ZIELONY (Grüne Brücke), nad q Motławą, łączy q Główne Miasto ze q Spichlerzami, przyczółek zachodni stanowi – q Brama Zielona, przyczółek wschodni rozpoczyna ul. Stągiewną. Obecnie o długości 50 m i szerokości 15 m; ma dwa przęsła. Początkowo most q Bramy Kogi, wzmiankowany w 1357 roku, w XV i XVI wieku po obu stronach zabudowany straganami (w latach 1510–1511 było ich 16). Rozebrany w roku 1563 i przebudowany według projektu Dirca Danilsa. Nazwany Zielonym albo od barwy kamienia użytego do budowy, albo od koloru pleśni pokrywającej podpory (nazwa przeniesiona na rozpoczynającą go bramę). W 1883 roku przebudowany przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry jako stalowy i zwodzony. Wyposażony w umożliwiające żeglugę dwa boczne przęsła o konstrukcji stałej oraz przęsło środkowe (dwuklapowe: po jednym z każdej strony), podnoszone, o rozpiętości filarów 12,4 m. W roku 1928 zmodernizowany, w ciężkiej, monumentalno-betonowej formie (filar środkowy żelbetowy), uzyskał większą nośność, nowoczesne (ręczne i elektryczne) mechanizmy uruchamiające klapy kolebkowe, urządzenia służące do zwodzenia przewodów sieci tramwajowej, długość 42 m, szerokość 18 m, jezdnia dwubiegowa, ruchome żelazne szlabany z obu stron, zamykane na czas otwierania mostu. W marcu 1945 poważnie uszkodzony, odbudowany i oddany do użytku 30 IV 1948 w formie zwodzonej, choć unieruchomionej i nieużywanej. W 1959 roku zamknięty dla linii tramwajowej. W 1993 generalnie wyremontowany jako niezwodzony, obecnie dla ruchu pieszego.