MOST MENONICKI
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''MOST MENONICKI''' (most Stawki, most Na Zaroślak). Powstał w końcu XIX | + | '''MOST MENONICKI''' (most Stawki, most Na Zaroślak). Powstał w końcu XIX wieku, w czasie przebudowy gdańskiego węzła kolejowego i przeprowadzania linii kolejowej w wykopie od q Zaroślaka do q Dworca Głównego (q kolej). W roku 1867 linia kolejowa do q Nowego Portu została poprowadzona w tym rejonie tunelem zbudowanym przez saperów w ciągu: plac q Targ Sienny – Schwarzes Meer (ul. Stawki). Most (wiadukt) o konstrukcji stalowej nad torami i Kanałem Raduni zapewniał komunikację kołową na tej trasie na ul. Stawki i w kierunku q Oruni. Niezniszczony w roku 1945, do 1947 odgrywał ważną rolę w systemie komunikacyjnym Gdańska, ponieważ był jedyną drogą kołową z centrum miasta w kierunku q Siedlec i q Wrzeszcza. Ruch pieszy przez wiele lat zapewniały drewniane kładki w ciągu: pl. 1 Maja (obecnie Targ Sienny) – ul. Rogaczewskiego i (do roku 1960) ul. Hucisko – Nowe Ogrody. Oddanie do użytku 30 X 1964 wiaduktu w ciągu ul. Okopowa i ul. Jedności Robotniczej (obecnie q Trakt św. Wojciecha) skierowało ruch kołowy z centrum w kierunku Oruni nową trasą. Do czasu likwidacji 9 III 1972 przebiegała tędy tylko linia tramwajowa z q Targu Węglowego na Orunię oraz trasa lokalna na Zaroślak. Po 1975 roku most rozebrano. W jego miejsce powstał żelbetowy most-wiadukt, od węzła drogowego w przedłużeniu ul. Podwale Przedmiejskie do nowo powstałej arterii komunikacyjnej al. Armii Krajowej. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 13:51, 21 sie 2013
MOST MENONICKI (most Stawki, most Na Zaroślak). Powstał w końcu XIX wieku, w czasie przebudowy gdańskiego węzła kolejowego i przeprowadzania linii kolejowej w wykopie od q Zaroślaka do q Dworca Głównego (q kolej). W roku 1867 linia kolejowa do q Nowego Portu została poprowadzona w tym rejonie tunelem zbudowanym przez saperów w ciągu: plac q Targ Sienny – Schwarzes Meer (ul. Stawki). Most (wiadukt) o konstrukcji stalowej nad torami i Kanałem Raduni zapewniał komunikację kołową na tej trasie na ul. Stawki i w kierunku q Oruni. Niezniszczony w roku 1945, do 1947 odgrywał ważną rolę w systemie komunikacyjnym Gdańska, ponieważ był jedyną drogą kołową z centrum miasta w kierunku q Siedlec i q Wrzeszcza. Ruch pieszy przez wiele lat zapewniały drewniane kładki w ciągu: pl. 1 Maja (obecnie Targ Sienny) – ul. Rogaczewskiego i (do roku 1960) ul. Hucisko – Nowe Ogrody. Oddanie do użytku 30 X 1964 wiaduktu w ciągu ul. Okopowa i ul. Jedności Robotniczej (obecnie q Trakt św. Wojciecha) skierowało ruch kołowy z centrum w kierunku Oruni nową trasą. Do czasu likwidacji 9 III 1972 przebiegała tędy tylko linia tramwajowa z q Targu Węglowego na Orunię oraz trasa lokalna na Zaroślak. Po 1975 roku most rozebrano. W jego miejsce powstał żelbetowy most-wiadukt, od węzła drogowego w przedłużeniu ul. Podwale Przedmiejskie do nowo powstałej arterii komunikacyjnej al. Armii Krajowej.