MOST SIENNICKI
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Most_Siennicki_na_Martwej_Wiśle__1912.JPG|thumb|Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912]] | [[File:Most_Siennicki_na_Martwej_Wiśle__1912.JPG|thumb|Most Siennicki na Martwej Wiśle, 1912]] | ||
− | '''MOST SIENNICKI''' ( | + | '''MOST SIENNICKI''' (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle (q Wisła), w ciągu ob. ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy q Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gd. q Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad M. Bałtyckim. Od lipca 1927 z linią tramwajową na q Stogi. Poważnie zniszczony 1945, odbudowany 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 t, podczas budowy q Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo 1986–89 (wg projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o dł. 95,70 m, szer. 17,46 m. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 15:19, 16 sie 2013
MOST SIENNICKI (Breitenbach-Brücke), na Martwej Wiśle (q Wisła), w ciągu ob. ul. Siennickiej. Zastąpił przeprawę przy q Gęsiej Karczmie. Niemiecka nazwa nawiązywała do nazwiska ministra kolei, transportu i robót publicznych, pochodzącego z Gd. q Paula Justina Breitenbacha, który dokonał jego otwarcia 8 VI 1912. Ze zwodzoną częścią środkową i wieżyczkami operatorów, w chwili otwarcia największy most zwodzony nad M. Bałtyckim. Od lipca 1927 z linią tramwajową na q Stogi. Poważnie zniszczony 1945, odbudowany 1947 już jako stały. Kolejno przebudowywany i wzmacniany 1949, 1954, 1964, 1975. Obliczony na nośność 15 t, podczas budowy q Portu Północnego (pod wpływem ruchu ciężarówek) zaczął się obsuwać. Rozebrany i zbudowany na nowo 1986–89 (wg projektu Maksymiliana Wolffa, oddany do użytku 31 VIII 1989) węższy, ale o nośności 30 ton. Obecnie o dł. 95,70 m, szer. 17,46 m.