KUPFERSCHMIDT HEINRICH ADOLPH, kupiec, kolekcjoner
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''HEINRICH ADOLPH KUPFERSCHMIDT''' (30 XII 1817 Gdańsk – 10 IX 1885 Gdańsk), kupiec. Brat destylatora alkoholu Davida Alexandra ( | + | '''HEINRICH ADOLPH KUPFERSCHMIDT''' (30 XII 1817 Gdańsk – 10 IX 1885 Gdańsk), kupiec. Brat destylatora alkoholu Davida Alexandra (1819–1880). Od 1 XII 1856 do 1884 roku dzierżawca i zarządca wytwórni i probierni likieru (q likier) firmy Isaac Wed-Ling Wwe und Eydam Dirk Hekker (Danziger Lachs (Pod Łososiem)) przy Breitgasse 1145/1146 (ul. Szeroka 51/52). W roku 1849 członek q Korporacji Kupców. W lokalu firmy od września 1856 prowadził też gdański kantor berlińskiego towarzystwa ubezpieczeniowego. Kolekcjoner, posiadał zbiory dawnej sztuki, które częściowo eksponował w lokalu Pod Łososiem. Nabywane były głównie na gdańskim rynku antykwarycznym, część obrazów mogła pochodzić z kolekcji jego poprzednika q Gustava A. Fischera. W roku 1883, z powodu choroby, rozpoczął ich wyprzedaż. Główna aukcja przeprowadzona została po jego śmierci przez spadkobierców 24–27 V 1886 w należącym niegdyś do niego domu przy Heilige-Geist-Gasse 85 (ul. św. Ducha), gdzie po 1884 była przechowywana. Katalog aukcji obejmował 718 pozycji, w tym: 91 wyrobów artystycznych ze srebra, 6 ze złota, 22 srebrne medale i monety, 29 emaliowanych wyrobów ze szlachetnych kruszców, 17 starych zegarów różnej wielkości, 46 artystycznych figuralnych i reliefowych przedmiotów z jaspisu, bursztynu, muszli perłowych, 27 z kości słoniowej, dalszych 54 z miedzi, mosiądzu i cyny, 35 rzeźb i reliefów z różnego drewna, z marmuru 6 rzeźb i reliefów, 47 bogato zdobionych mebli i przedmiotów z drewna – szafy, krzesła szkatuły, kasety, reliefy, 35 rzeźb z drewna, 18 sztuk porcelany europejskiej i chińskiej, 63 miniatury malarskie i sztychy oprawione w ramy szklane, 38 malunków na szkle, inne – 61. Najcenniejszą część oferty aukcyjnej stanowiły obrazy olejne znanych i anonimowych twórców malowane na drewnie i płótnie. Przeważały dzieła malarzy niderlandzko-holenderskiego i niemieckiego baroku. Wśród 57 autorskich obrazów były m.in. prace: mistrzów niderlandzkich: Hansa van Achen (1552–1615), Ludolfa Backhuysena (1630–1708), Jana Botha (około 1610 – 1650), Paula Brilla (1554–1626), Corneliusa Dusarta (1660–1704), Franza Halsa (1580–1666) portret Petera Paula Rubensa, Melchiora Hondekoetera (1636–1695), Josepha Jana Horemansa (1685–1759), Jana van Huysuma (1682–1749), Jacoba Jordaensa (1593–1678), Adriana van Ostade (1610–1685), Jacoba Ruysdaela (1628–1682), Salomona Ruysdaela (1618–1670), Jana van Sona (1658–1700), Abrahama Teniers (1610–1690), Philippa Wouwermanna (1619–1668). Mistrzów niemieckiego baroku reprezentowali: Jacob Samuel Bech (1715–1778), Albert Cuyp (1606 – po 1672), Christian Wilhelm Dietrich (1712–1774), Adam Elsheimer (1578–1670), Johann Heinrich Roos (1631–1685), ze współczesnych Eduard Pistorius (1796–1862), Anglik. Z gdańskich twórców odnotowano dwa miedzioryty portretowe q Andreasa Stecha (1635–1697), po jednym obrazie olejnym q Ernsta Friedricha Hildebrandta (1819–1855) i Carla Heinricha Dettlofa (1809 – po 1850). Z 66 obrazów anonimowych autorów dominowały portrety, pejzaże i sceny rodzajowe. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 18:46, 5 sie 2013
HEINRICH ADOLPH KUPFERSCHMIDT (30 XII 1817 Gdańsk – 10 IX 1885 Gdańsk), kupiec. Brat destylatora alkoholu Davida Alexandra (1819–1880). Od 1 XII 1856 do 1884 roku dzierżawca i zarządca wytwórni i probierni likieru (q likier) firmy Isaac Wed-Ling Wwe und Eydam Dirk Hekker (Danziger Lachs (Pod Łososiem)) przy Breitgasse 1145/1146 (ul. Szeroka 51/52). W roku 1849 członek q Korporacji Kupców. W lokalu firmy od września 1856 prowadził też gdański kantor berlińskiego towarzystwa ubezpieczeniowego. Kolekcjoner, posiadał zbiory dawnej sztuki, które częściowo eksponował w lokalu Pod Łososiem. Nabywane były głównie na gdańskim rynku antykwarycznym, część obrazów mogła pochodzić z kolekcji jego poprzednika q Gustava A. Fischera. W roku 1883, z powodu choroby, rozpoczął ich wyprzedaż. Główna aukcja przeprowadzona została po jego śmierci przez spadkobierców 24–27 V 1886 w należącym niegdyś do niego domu przy Heilige-Geist-Gasse 85 (ul. św. Ducha), gdzie po 1884 była przechowywana. Katalog aukcji obejmował 718 pozycji, w tym: 91 wyrobów artystycznych ze srebra, 6 ze złota, 22 srebrne medale i monety, 29 emaliowanych wyrobów ze szlachetnych kruszców, 17 starych zegarów różnej wielkości, 46 artystycznych figuralnych i reliefowych przedmiotów z jaspisu, bursztynu, muszli perłowych, 27 z kości słoniowej, dalszych 54 z miedzi, mosiądzu i cyny, 35 rzeźb i reliefów z różnego drewna, z marmuru 6 rzeźb i reliefów, 47 bogato zdobionych mebli i przedmiotów z drewna – szafy, krzesła szkatuły, kasety, reliefy, 35 rzeźb z drewna, 18 sztuk porcelany europejskiej i chińskiej, 63 miniatury malarskie i sztychy oprawione w ramy szklane, 38 malunków na szkle, inne – 61. Najcenniejszą część oferty aukcyjnej stanowiły obrazy olejne znanych i anonimowych twórców malowane na drewnie i płótnie. Przeważały dzieła malarzy niderlandzko-holenderskiego i niemieckiego baroku. Wśród 57 autorskich obrazów były m.in. prace: mistrzów niderlandzkich: Hansa van Achen (1552–1615), Ludolfa Backhuysena (1630–1708), Jana Botha (około 1610 – 1650), Paula Brilla (1554–1626), Corneliusa Dusarta (1660–1704), Franza Halsa (1580–1666) portret Petera Paula Rubensa, Melchiora Hondekoetera (1636–1695), Josepha Jana Horemansa (1685–1759), Jana van Huysuma (1682–1749), Jacoba Jordaensa (1593–1678), Adriana van Ostade (1610–1685), Jacoba Ruysdaela (1628–1682), Salomona Ruysdaela (1618–1670), Jana van Sona (1658–1700), Abrahama Teniers (1610–1690), Philippa Wouwermanna (1619–1668). Mistrzów niemieckiego baroku reprezentowali: Jacob Samuel Bech (1715–1778), Albert Cuyp (1606 – po 1672), Christian Wilhelm Dietrich (1712–1774), Adam Elsheimer (1578–1670), Johann Heinrich Roos (1631–1685), ze współczesnych Eduard Pistorius (1796–1862), Anglik. Z gdańskich twórców odnotowano dwa miedzioryty portretowe q Andreasa Stecha (1635–1697), po jednym obrazie olejnym q Ernsta Friedricha Hildebrandta (1819–1855) i Carla Heinricha Dettlofa (1809 – po 1850). Z 66 obrazów anonimowych autorów dominowały portrety, pejzaże i sceny rodzajowe.