STRUTIUS THOMAS, organista, kompozytor

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
+
'''THOMAS STRUTIUS''' (Strucius, Strutz; 1621 Starogard Gdański – pochowany 5 X 1678 Gdańsk), organista i kompozytor. Najwybitniejszy z rodziny muzyków działającej w Gdańsku, Starogardzie Gdańskim i Toruniu. W 1647 roku otrzymał gdańskie prawa obywatelskie. W latach 1642–1668 organista w q kościele św. Trójcy. Współpracował z rektorem q Gimnazjum Akademickiego q Johannem Maukischem. Od roku 1668 organista q kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Jego twórczość odegrała istotną rolę w kształtowaniu protestanckiej tradycji muzycznej Gdańska (zob. q muzyka). Najliczniejszą grupą kompozycji stanowiły pieśni religijne do tekstów Johanna Maukischa. Utwory dramatyczne Strutiusa zapoczątkowały rozwój gdańskiej twórczości oratoryjno-pasyjnej, a małoobsadowe koncerty kościelne stały się uzupełnieniem gdańskiego stylu koncertującego. Autor charakterystycznych dla życia muzycznego Gdańska kompozycji okolicznościowych z okazji zaślubin czy dla uczczenia śmierci. W jego twórczości znajduje się również instrumentalna ''Sonata a 8''. {{author: DP}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 19:37, 29 lip 2013

THOMAS STRUTIUS (Strucius, Strutz; 1621 Starogard Gdański – pochowany 5 X 1678 Gdańsk), organista i kompozytor. Najwybitniejszy z rodziny muzyków działającej w Gdańsku, Starogardzie Gdańskim i Toruniu. W 1647 roku otrzymał gdańskie prawa obywatelskie. W latach 1642–1668 organista w q kościele św. Trójcy. Współpracował z rektorem q Gimnazjum Akademickiego q Johannem Maukischem. Od roku 1668 organista q kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Jego twórczość odegrała istotną rolę w kształtowaniu protestanckiej tradycji muzycznej Gdańska (zob. q muzyka). Najliczniejszą grupą kompozycji stanowiły pieśni religijne do tekstów Johanna Maukischa. Utwory dramatyczne Strutiusa zapoczątkowały rozwój gdańskiej twórczości oratoryjno-pasyjnej, a małoobsadowe koncerty kościelne stały się uzupełnieniem gdańskiego stylu koncertującego. Autor charakterystycznych dla życia muzycznego Gdańska kompozycji okolicznościowych z okazji zaślubin czy dla uczczenia śmierci. W jego twórczości znajduje się również instrumentalna Sonata a 8. DP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania