KOBIELA BOGUMIŁ, aktor, patron gdańskiej ulicy

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Bogumił_Kobiela__na_pierwszym_planie__na_pr__bie_spektaklu_teatru_Bim_Bom__około_1958.JPG|thumb|Bogumił Kobiela (na pierwszym planie) na próbie spektaklu teatru Bim-Bom, około 1958]] '''BOGUMIŁ KOBIELA''' (31 V 1931 Katowice – 10 VII 1969 Gdańsk), aktor, scenarzysta, reżyser. W 1949 absolwent LO im. M. Kopernika w Katowicach, 1953 Państwowej Wyższej Szkoły Aktorskiej (ob. Teatralnej) w Kr. Znany przede wszystkim z ról filmowych i estradowych występów komediowych. Obdarzony wybitnym talentem, tworzone przez siebie postacie traktował (wg krytyków) z chłodnym, a nawet bezlitosnym dystansem. Świetnie operował nietypowym, wysokim głosem. Był bardzo popularny i lubiany przez publiczność. W 1953–55 występował w q Teatrze Wybrzeże, oddelegowany przez dyrekcję do studenckiego teatrzyku Bim-Bom, gdzie 1955–58 grał, reżyserował i pisał scenariusze (współpracując ze q Zbigniewem Cybulskim). W 1957–58 był reż. i aktorem eksperymentalnego Teatru Rozmów w Sopocie. W 1958–60 ponownie w Teatrze Wybrzeże. <br / ><br / > Najważniejsze role w tym Teatrze: w sztuce Bertolta Brechta ''Pan Puntila i jego sługa Matti'' w reż. Jerzego Golińskiego (prem. 6 II 1955), tytułowa w ''Kaliguli'' K.H. Rostworowskiego w reż. q Zygmunta Hübnera (prem. 17 X 1959), w ''Pierwszym dniu wolności'' Leona Kruczkowskiego w reż. Z. Hübnera (21 II 1960). W filmie stworzył niezapomnianą kreację Piszczyka w ''Zezowatym szczęściu'' Andrzeja Munka (1960). Inne bardziej znane jego role filmowe: w ''Popiele i diamencie'' q Andrzeja Wajdy (1958), ''Rękopisie znalezionym w Saragossie'' Wojciecha Jerzego Hasa (1964), ''Ręce do góry'' Jerzego Skolimowskiego (1967). Był m.in. współscenarzystą (wraz ze Z. Cybulskim i Wilhelmem Machem) kręconego w Trójmieście filmu ''Do widzenia, do jutra'' Janusza Morgensterna (1960). W 1960 przeniósł się do Warszawy, gdzie występował w Teatrze Ateneum i Teatrze Komedia, a także w kabaretach Dudek i Wagabunda. Występował też w telewizji, gł. w programach estradowych, jak ''Poznajmy się'' w reż. Jerzego Gruzy, oraz w spektaklach Teatru TV, w tym świetna rola Pana Jourdaina w sztuce ''Mieszczanin szlachcicem'' Moliera w reż. Jerzego Gruzy. Zmarł w gd. szpitalu w wyniku obrażeń odniesionych w wypadku samochodowym pod Koronowem. {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Bogumił_Kobiela__na_pierwszym_planie__na_pr__bie_spektaklu_teatru_Bim_Bom__około_1958.JPG|thumb|Bogumił Kobiela (na pierwszym planie) na próbie spektaklu teatru Bim-Bom, około 1958]] '''BOGUMIŁ KOBIELA''' (31 V 1931 Katowice – 10 VII 1969 Gdańsk), aktor, scenarzysta, reżyser. W 1949 roku absolwent LO im. M. Kopernika w Katowicach, w 1953 Państwowej Wyższej Szkoły Aktorskiej (obecnie Teatralnej) w Krakowie. Znany przede wszystkim z ról filmowych i estradowych występów komediowych. Obdarzony wybitnym talentem, tworzone przez siebie postacie traktował (według krytyków) z chłodnym, a nawet bezlitosnym dystansem. Świetnie operował nietypowym, wysokim głosem. Był bardzo popularny i lubiany przez publiczność. W latach 1953–1955 występował w q Teatrze Wybrzeże, oddelegowany przez dyrekcję do studenckiego teatrzyku Bim-Bom, gdzie w okresie 1955–1958 grał, reżyserował i pisał scenariusze (współpracując ze q Zbigniewem Cybulskim). W 1957–1958 był reżyserem i aktorem eksperymentalnego Teatru Rozmów w Sopocie. W 1958–1960 ponownie w Teatrze Wybrzeże. <br / ><br / > Najważniejsze role w tym Teatrze: w sztuce Bertolta Brechta ''Pan Puntila i jego sługa Matti'' w reż. Jerzego Golińskiego (premiera 6 II 1955), tytułowa w ''Kaliguli'' K.H. Rostworowskiego w reżyserii q Zygmunta Hübnera (premiera 17 X 1959), w ''Pierwszym dniu wolności'' Leona Kruczkowskiego w reżyserii Z. Hübnera (21 II 1960). W filmie stworzył niezapomnianą kreację Piszczyka w ''Zezowatym szczęściu'' Andrzeja Munka (1960). Inne bardziej znane jego role filmowe: w ''Popiele i diamencie'' q Andrzeja Wajdy (1958), ''Rękopisie znalezionym w Saragossie'' Wojciecha Jerzego Hasa (1964), ''Ręce do góry'' Jerzego Skolimowskiego (1967). Był m.in. współscenarzystą (wraz ze Z. Cybulskim i Wilhelmem Machem) kręconego w Trójmieście filmu ''Do widzenia, do jutra'' Janusza Morgensterna (1960). W 1960 roku przeniósł się do Warszawy, gdzie występował w Teatrze Ateneum i Teatrze Komedia, a także w kabaretach Dudek i Wagabunda. Występował też w telewizji, głównie w programach estradowych, jak ''Poznajmy się'' w reżyserii Jerzego Gruzy, oraz w spektaklach Teatru TV, w tym świetna rola Pana Jourdaina w sztuce ''Mieszczanin szlachcicem'' Moliera w reżyserii Jerzego Gruzy. Zmarł w gdańskim szpitalu w wyniku obrażeń odniesionych w wypadku samochodowym pod Koronowem. {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 19:44, 19 lip 2013

Plik:Bogumił Kobiela na pierwszym planie na pr bie spektaklu teatru Bim Bom około 1958.JPG
Bogumił Kobiela (na pierwszym planie) na próbie spektaklu teatru Bim-Bom, około 1958
BOGUMIŁ KOBIELA (31 V 1931 Katowice – 10 VII 1969 Gdańsk), aktor, scenarzysta, reżyser. W 1949 roku absolwent LO im. M. Kopernika w Katowicach, w 1953 Państwowej Wyższej Szkoły Aktorskiej (obecnie Teatralnej) w Krakowie. Znany przede wszystkim z ról filmowych i estradowych występów komediowych. Obdarzony wybitnym talentem, tworzone przez siebie postacie traktował (według krytyków) z chłodnym, a nawet bezlitosnym dystansem. Świetnie operował nietypowym, wysokim głosem. Był bardzo popularny i lubiany przez publiczność. W latach 1953–1955 występował w q Teatrze Wybrzeże, oddelegowany przez dyrekcję do studenckiego teatrzyku Bim-Bom, gdzie w okresie 1955–1958 grał, reżyserował i pisał scenariusze (współpracując ze q Zbigniewem Cybulskim). W 1957–1958 był reżyserem i aktorem eksperymentalnego Teatru Rozmów w Sopocie. W 1958–1960 ponownie w Teatrze Wybrzeże.

Najważniejsze role w tym Teatrze: w sztuce Bertolta Brechta Pan Puntila i jego sługa Matti w reż. Jerzego Golińskiego (premiera 6 II 1955), tytułowa w Kaliguli K.H. Rostworowskiego w reżyserii q Zygmunta Hübnera (premiera 17 X 1959), w Pierwszym dniu wolności Leona Kruczkowskiego w reżyserii Z. Hübnera (21 II 1960). W filmie stworzył niezapomnianą kreację Piszczyka w Zezowatym szczęściu Andrzeja Munka (1960). Inne bardziej znane jego role filmowe: w Popiele i diamencie q Andrzeja Wajdy (1958), Rękopisie znalezionym w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa (1964), Ręce do góry Jerzego Skolimowskiego (1967). Był m.in. współscenarzystą (wraz ze Z. Cybulskim i Wilhelmem Machem) kręconego w Trójmieście filmu Do widzenia, do jutra Janusza Morgensterna (1960). W 1960 roku przeniósł się do Warszawy, gdzie występował w Teatrze Ateneum i Teatrze Komedia, a także w kabaretach Dudek i Wagabunda. Występował też w telewizji, głównie w programach estradowych, jak Poznajmy się w reżyserii Jerzego Gruzy, oraz w spektaklach Teatru TV, w tym świetna rola Pana Jourdaina w sztuce Mieszczanin szlachcicem Moliera w reżyserii Jerzego Gruzy. Zmarł w gdańskim szpitalu w wyniku obrażeń odniesionych w wypadku samochodowym pod Koronowem. JAK
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania