SIEŃ GDAŃSKA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Sień domu przy ul. św. Ducha (dawny nr 101), Johann Carl Schultz, 1857.JPG|thumb|''Sień domu przy ul. św. Ducha'' (dawny nr 101), Johann Carl Schultz, 1857]]
 
[[File:Sień domu przy ul. św. Ducha (dawny nr 101), Johann Carl Schultz, 1857.JPG|thumb|''Sień domu przy ul. św. Ducha'' (dawny nr 101), Johann Carl Schultz, 1857]]
 
[[File:Sień Gdańska, 1940.JPG|thumb|Sień Gdańska, 1940]]
 
[[File:Sień Gdańska, 1940.JPG|thumb|Sień Gdańska, 1940]]
'''SIEŃ GDAŃSKA''' (Danziger Diele), na parterze kamienicy przy Długim Targu 43, w tzw. Nowym Domu Ławy (1712–93 oraz 1807–14), miejscu obrad gd. Sądu Ławniczego, nast., do końca XIX w., zajmowana przez prus., potem niem. instytucje sądowe: 1794–1807, 1814–79 Königliches Commerzi- und Admiralitäts-Collegium (sąd handlowo-morski, prowadzący także rejestr sądowy firm handl. i przem.; q sądownictwo), 1879–1900 Kammer für Handelschaften (izba handl. sądu miejskiego). Władze Gd., zainspirowane dużym zainteresowaniem wystawą ''Danziger Zimmer'' (Gdański pokój), ukazującą wnętrza dawnego domu patrycjusza gd., a prezentowaną przez q Lesera Giełdzińskiego (z wykorzystaniem jego zbiorów) w maju 1895 w Domu Rzemiosła w Królewcu, oraz jego ofertą z 1897, aby podobną ekspozycję stworzyć w Gd., podjęły decyzję o wyłączeniu kamieniczki Długi Targ 43, będącej własnością gminy miejskiej, z gestii sądu i urządzeniu tam na parterze ekspozycji. L. Giełdziński przekazał na ten cel ok. 200 różnych dzieł rzemiosła artyst. i sztychów ze swoich zbiorów. Rozmieszczone zostały, jak i inne pozyskane przez władze miasta, na parterze i galerii, do której prowadziły drewniane schody. Ściany wyłożono hol. flizami, na ścianie płn. umieszczony barok. kominek. Na nowym jej stropie umieszczono malowidło pochodzące z dawnego domu q Jakoba Kabruna przy ul. Długiej 9, odrestaurowane przez q Augusta Wilhelma Stryowskiego. Całość otrzymała wystrój baroku z XVII w. Uroczystego otwarcia dokonano 16 XI 1901. W 1902 znajdowało się tu 120 eksponatów, w tym: 17 mebli – kredens z witrynami, szafy, stoły; z rzemiosła artyst. 21 wilkomów (puchary cechowe) i 19 godeł gd. cechów; 31 innych przedmiotów, 4 modele statków podwieszone do stropu – 2 statki handl., fregata i karawela. Na ścianach zawieszono mosiężne blakiery oraz 2 drzeworyty oraz 26 miedziorytów i litografii pod szkłem. W następnych latach wystrój był zmieniany i uzupełniany. Po 1933 usunięto z niej wszelkie wzmianki o L. Giełdzińskim. Do 1943 była jedną z ważniejszych miejskich atrakcji, w końcowej fazie II w. świat. zbiory uległy rozproszeniu, ocalały jedynie pojedyncze obiekty z kolekcji. Budynek został zniszczony 1945, odbudowany ok. 1950 i przekazany na siedzibę q Inst. Morskiego, natomiast dawne pomieszczenia S. Gd. od końca lat 50. XX w. były użytkowane jako biura gd. oddział ZPAP. W 1989 cały budynek przekazany został q Muzeum Historii Miasta Gd. i włączony do restaurowanego q Dworu Artusa jako jego zaplecze. Przy odtwarzaniu wyglądu posłużono się wystrojem przeniesionym w XIX w. z gd. domu przy ul. Ławniczej 10 do zamku rodziny Behrendt von Grass w Kłaninie pod Puckiem. Po zamontowaniu w Nowym Domu Ławy klatki schodowej, galerii oraz kasetonowego stropu z obrazem plafonowym, odtworzono ekspozycję mebli oraz dzieł sztuki użytkowej, pocz. na podstawie zbiorów z Kłanina – później muzealnych zakupów. Odrestaurowano zachowany w części z wojennej pożogi kominek, część ścian wyłożono flizami z epoki. Pracę ukończono 1996. Przywrócono też dawną nazwę pomieszczenia Sień Gd. W 2004 zawieszono w niej zakupiony przez MHMG obraz q Andreasa Stecha ''Pokłon Trzech Króli'' z końca XVII w. {{author:MrGl}}, {{author:KJ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''SIEŃ GDAŃSKA''' (Danziger Diele), na parterze kamienicy przy Długim Targu 43, w tzw. Nowym Domu Ławy (1712–93 oraz 1807–14), miejscu obrad gd. Sądu Ławniczego, nast., do końca XIX w., zajmowana przez prus., potem niem. instytucje sądowe: 1794–1807, 1814–79 Königliches Commerzi- und Admiralitäts-Collegium (sąd handlowo-morski, prowadzący także rejestr sądowy firm handl. i przem.; q sądownictwo), 1879–1900 Kammer für Handelschaften (izba handl. sądu miejskiego). Władze Gd., zainspirowane dużym zainteresowaniem wystawą ''Danziger Zimmer'' (Gdański pokój), ukazującą wnętrza dawnego domu patrycjusza gd., a prezentowaną przez q Lesera Giełdzińskiego (z wykorzystaniem jego zbiorów) w maju 1895 w Domu Rzemiosła w Królewcu, oraz jego ofertą z 1897, aby podobną ekspozycję stworzyć w Gd., podjęły decyzję o wyłączeniu kamieniczki Długi Targ 43, będącej własnością gminy miejskiej, z gestii sądu i urządzeniu tam na parterze ekspozycji. L. Giełdziński przekazał na ten cel ok. 200 różnych dzieł rzemiosła artyst. i sztychów ze swoich zbiorów. Rozmieszczone zostały, jak i inne pozyskane przez władze miasta, na parterze i galerii, do której prowadziły drewniane schody. Ściany wyłożono hol. flizami, na ścianie płn. umieszczony barok. kominek. Na nowym jej stropie umieszczono malowidło pochodzące z dawnego domu q Jakoba Kabruna przy ul. Długiej 9, odrestaurowane przez q Augusta Wilhelma Stryowskiego. Całość otrzymała wystrój baroku z XVII w. Uroczystego otwarcia dokonano 16 XI 1901. W 1902 znajdowało się tu 120 eksponatów, w tym: 17 mebli – kredens z witrynami, szafy, stoły; z rzemiosła artyst. 21 wilkomów (puchary cechowe) i 19 godeł gd. cechów; 31 innych przedmiotów, 4 modele statków podwieszone do stropu – 2 statki handl., fregata i karawela. Na ścianach zawieszono mosiężne blakiery oraz 2 drzeworyty oraz 26 miedziorytów i litografii pod szkłem. W następnych latach wystrój był zmieniany i uzupełniany. Po 1933 usunięto z niej wszelkie wzmianki o L. Giełdzińskim. Do 1943 była jedną z ważniejszych miejskich atrakcji, w końcowej fazie II w. świat. zbiory uległy rozproszeniu, ocalały jedynie pojedyncze obiekty z kolekcji. Budynek został zniszczony 1945, odbudowany ok. 1950 i przekazany na siedzibę q Inst. Morskiego, natomiast dawne pomieszczenia S. Gd. od końca lat 50. XX w. były użytkowane jako biura gd. oddział ZPAP. W 1989 cały budynek przekazany został q Muzeum Historii Miasta Gd. i włączony do restaurowanego q Dworu Artusa jako jego zaplecze. Przy odtwarzaniu wyglądu posłużono się wystrojem przeniesionym w XIX w. z gd. domu przy ul. Ławniczej 10 do zamku rodziny Behrendt von Grass w Kłaninie pod Puckiem. Po zamontowaniu w Nowym Domu Ławy klatki schodowej, galerii oraz kasetonowego stropu z obrazem plafonowym, odtworzono ekspozycję mebli oraz dzieł sztuki użytkowej, pocz. na podstawie zbiorów z Kłanina – później muzealnych zakupów. Odrestaurowano zachowany w części z wojennej pożogi kominek, część ścian wyłożono flizami z epoki. Pracę ukończono 1996. Przywrócono też dawną nazwę pomieszczenia Sień Gd. W 2004 zawieszono w niej zakupiony przez MHMG obraz q Andreasa Stecha ''Pokłon Trzech Króli'' z końca XVII w. {{author:MrGl}} {{author:KJ}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 14:17, 29 cze 2013

Plik:Sień domu przy ul. św. Ducha (dawny nr 101), Johann Carl Schultz, 1857.JPG
Sień domu przy ul. św. Ducha (dawny nr 101), Johann Carl Schultz, 1857
Sień Gdańska, 1940

SIEŃ GDAŃSKA (Danziger Diele), na parterze kamienicy przy Długim Targu 43, w tzw. Nowym Domu Ławy (1712–93 oraz 1807–14), miejscu obrad gd. Sądu Ławniczego, nast., do końca XIX w., zajmowana przez prus., potem niem. instytucje sądowe: 1794–1807, 1814–79 Königliches Commerzi- und Admiralitäts-Collegium (sąd handlowo-morski, prowadzący także rejestr sądowy firm handl. i przem.; q sądownictwo), 1879–1900 Kammer für Handelschaften (izba handl. sądu miejskiego). Władze Gd., zainspirowane dużym zainteresowaniem wystawą Danziger Zimmer (Gdański pokój), ukazującą wnętrza dawnego domu patrycjusza gd., a prezentowaną przez q Lesera Giełdzińskiego (z wykorzystaniem jego zbiorów) w maju 1895 w Domu Rzemiosła w Królewcu, oraz jego ofertą z 1897, aby podobną ekspozycję stworzyć w Gd., podjęły decyzję o wyłączeniu kamieniczki Długi Targ 43, będącej własnością gminy miejskiej, z gestii sądu i urządzeniu tam na parterze ekspozycji. L. Giełdziński przekazał na ten cel ok. 200 różnych dzieł rzemiosła artyst. i sztychów ze swoich zbiorów. Rozmieszczone zostały, jak i inne pozyskane przez władze miasta, na parterze i galerii, do której prowadziły drewniane schody. Ściany wyłożono hol. flizami, na ścianie płn. umieszczony barok. kominek. Na nowym jej stropie umieszczono malowidło pochodzące z dawnego domu q Jakoba Kabruna przy ul. Długiej 9, odrestaurowane przez q Augusta Wilhelma Stryowskiego. Całość otrzymała wystrój baroku z XVII w. Uroczystego otwarcia dokonano 16 XI 1901. W 1902 znajdowało się tu 120 eksponatów, w tym: 17 mebli – kredens z witrynami, szafy, stoły; z rzemiosła artyst. 21 wilkomów (puchary cechowe) i 19 godeł gd. cechów; 31 innych przedmiotów, 4 modele statków podwieszone do stropu – 2 statki handl., fregata i karawela. Na ścianach zawieszono mosiężne blakiery oraz 2 drzeworyty oraz 26 miedziorytów i litografii pod szkłem. W następnych latach wystrój był zmieniany i uzupełniany. Po 1933 usunięto z niej wszelkie wzmianki o L. Giełdzińskim. Do 1943 była jedną z ważniejszych miejskich atrakcji, w końcowej fazie II w. świat. zbiory uległy rozproszeniu, ocalały jedynie pojedyncze obiekty z kolekcji. Budynek został zniszczony 1945, odbudowany ok. 1950 i przekazany na siedzibę q Inst. Morskiego, natomiast dawne pomieszczenia S. Gd. od końca lat 50. XX w. były użytkowane jako biura gd. oddział ZPAP. W 1989 cały budynek przekazany został q Muzeum Historii Miasta Gd. i włączony do restaurowanego q Dworu Artusa jako jego zaplecze. Przy odtwarzaniu wyglądu posłużono się wystrojem przeniesionym w XIX w. z gd. domu przy ul. Ławniczej 10 do zamku rodziny Behrendt von Grass w Kłaninie pod Puckiem. Po zamontowaniu w Nowym Domu Ławy klatki schodowej, galerii oraz kasetonowego stropu z obrazem plafonowym, odtworzono ekspozycję mebli oraz dzieł sztuki użytkowej, pocz. na podstawie zbiorów z Kłanina – później muzealnych zakupów. Odrestaurowano zachowany w części z wojennej pożogi kominek, część ścian wyłożono flizami z epoki. Pracę ukończono 1996. Przywrócono też dawną nazwę pomieszczenia Sień Gd. W 2004 zawieszono w niej zakupiony przez MHMG obraz q Andreasa Stecha Pokłon Trzech Króli z końca XVII w. MrGl KJ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania