HEYN FRIEDRICH, kupiec, armator
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Friedrich_Heyn.JPG|thumb|Friedrich Heyn]]'''FRIEDRICH HEYN''' (15 V 1806 Gdańsk – 6 XII 1892 Gdańsk), kupiec, armator. Syn gd. kupca Gustava. Właściciel firmy armatorsko-handlowej, zajmującej się hurtowym handlem zbożem, z kantorem w 1839 przy Hundegasse 66 (ul. Ogarna), 1854 przy Langgasse 75 (ul. Długa). Właściciel żaglowych statków handl., w 1849 do jego firmy należały: pinka „Emma Heyn” (poj. 383 łasztów), barki „Die Braut” (312 łasztów), „Stadt Colberg” (286 łasztów), szkuner „Brillant” (257 łasztów), brygi „Belohnung” (147 łasztów) i „Gute Hoffnung” (146 łasztów). W 1864 posiadał 7 jednostek typu pinka o poj. od 130 do 430 łasztów (np. w lipcu 1875 jeden z jego statków, „Admiral Prinz Albert”, płynął z Gd. do Liverpoolu z ładunkiem soli), z floty tej w 1880 pozostał w eksploatacji już tylko bark „Ottilia” (560 BRT). Posiadał małą stocznię przy q Lastadii 35, gdzie 1855–74 budowane były statki o ładowności nawet ponad tysiąca ton (650 łasztów). W 1851–74 nieetatowy czł. Zarządu Miasta, 1846 należał do Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, od 1834 czł. gd. loży masońskiej Eugenia (q wolnomularstwo). W 1844 zgłosił projekt budowy w Gd. pierwszej gazowni (q gazownie).{{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] | + | [[File:Friedrich_Heyn.JPG|thumb|Friedrich Heyn]]'''FRIEDRICH HEYN''' (15 V 1806 Gdańsk – 6 XII 1892 Gdańsk), kupiec, armator. Syn gd. kupca Gustava. Właściciel firmy armatorsko-handlowej, zajmującej się hurtowym handlem zbożem, z kantorem w 1839 przy Hundegasse 66 (ul. Ogarna), 1854 przy Langgasse 75 (ul. Długa). Właściciel żaglowych statków handl., w 1849 do jego firmy należały: pinka „Emma Heyn” (poj. 383 łasztów), barki „Die Braut” (312 łasztów), „Stadt Colberg” (286 łasztów), szkuner „Brillant” (257 łasztów), brygi „Belohnung” (147 łasztów) i „Gute Hoffnung” (146 łasztów). W 1864 posiadał 7 jednostek typu pinka o poj. od 130 do 430 łasztów (np. w lipcu 1875 jeden z jego statków, „Admiral Prinz Albert”, płynął z Gd. do Liverpoolu z ładunkiem soli), z floty tej w 1880 pozostał w eksploatacji już tylko bark „Ottilia” (560 BRT). Posiadał małą stocznię przy q Lastadii 35, gdzie 1855–74 budowane były statki o ładowności nawet ponad tysiąca ton (650 łasztów). W 1851–74 nieetatowy czł. Zarządu Miasta, 1846 należał do Towarzystwa Przyjaciół Sztuki, od 1834 czł. gd. loży masońskiej Eugenia (q wolnomularstwo). W 1844 zgłosił projekt budowy w Gd. pierwszej gazowni (q gazownie). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] |