DWORZEC BRAMA NIZINNA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Dworzec_kolejowy_Brama_Nizinna__około_1900.JPG|thumb|Dworzec kolejowy Brama Nizinna, około 1900]]'''DWORZEC BRAMA NIZINNA''' (początkowo bez nazwy, następnie określany Danzig Leege Tor – Brama Nizinna, ewentualnie Ostbahnhof – Dworzec Wschodni, Güterbahnhof Leege Tor, Gdańsk Południe), przy Thornscherweg 10 (ul. Toruńska). Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku (q kolej), zbudowany przez Pruską Kolej Wschodnią (Preußische Ostbahn) dla obsługi odnogi (od Tczewa) linii Berlin – Kostrzyń – Krzyż – Piła – Bydgoszcz – Tczew – Królewiec (q kolej). Lokalizację w oddaleniu od centrum wymusiły władze wojskowe, wyrażając zgodę tylko na niewielki wyłom w miejskich q fortyfikacjach przy Bastionie Żubr (na południe od ul. Toruńskiej), tworząc bramę kolejową z otworami strzelniczymi i wnękami, które w razie konieczności pozwalały na zaryglowanie przejazdu żelaznymi sztabami. Była to stacja końcowa dla pociągów z Tczewa. Zaprojektowany jak dworzec czołowy, w stylu neogotyckim, jako dwupiętrowy budynek z wiatą. Otwarty 5 VIII 1852 roku; wnętrza przebudowano w latach 1871–1872. W 1886 roku uzyskał połączenie tramwajem konnym (q tramwaje) z q Targiem Rybnym, w 1884 z dworca poprowadzono bocznicę wzdłuż q Spichlerzy, w 1893 bocznicę do Zakładów Mięsnych przy Englischer Damm (ul. Grobla Angielska). Zaprzestał przyjmowania pociągów pasażerskich 1 X 1896; jego funkcję przejął q Dworzec Centralny. Obsługiwał odtąd tylko ruch towarowy. Przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter- und Zollabfertigungs-Gebäude), pełnił czasowo funkcję Szpitala Polowego Czerwonego Krzyża. W 1945 roku budynek dawnego dworca pasażerskiego uległ zniszczeniu; częściowo odbudowany przyjmował następnie transporty z repatriantami. Potem wykorzystywany do ekspedycji towarowej (PKP, PSK)oraz obsługi prywatnych przesyłek kolejowych, w tym w ruchu zagranicznym, obsługiwanym przez ekspozyturę celną (odprawiano tu bagaże osób udających się na emigrację). Obsługę taboru zabezpieczała niewielka parowozownia. Po roku 1995 zamknięty.{{author: MrGl}},{{author: MZM}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Dworzec_kolejowy_Brama_Nizinna__około_1900.JPG|thumb|Dworzec kolejowy Brama Nizinna, około 1900]]'''DWORZEC BRAMA NIZINNA''' (początkowo bez nazwy, następnie określany Danzig Leege Tor – Brama Nizinna, ewentualnie Ostbahnhof – Dworzec Wschodni, Güterbahnhof Leege Tor, Gdańsk Południe), przy Thornscherweg 10 (ul. Toruńska). Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku (q kolej), zbudowany przez Pruską Kolej Wschodnią (Preußische Ostbahn) dla obsługi odnogi (od Tczewa) linii Berlin – Kostrzyń – Krzyż – Piła – Bydgoszcz – Tczew – Królewiec (q kolej). Lokalizację w oddaleniu od centrum wymusiły władze wojskowe, wyrażając zgodę tylko na niewielki wyłom w miejskich q fortyfikacjach przy Bastionie Żubr (na południe od ul. Toruńskiej), tworząc bramę kolejową z otworami strzelniczymi i wnękami, które w razie konieczności pozwalały na zaryglowanie przejazdu żelaznymi sztabami. Była to stacja końcowa dla pociągów z Tczewa. Zaprojektowany jak dworzec czołowy, w stylu neogotyckim, jako dwupiętrowy budynek z wiatą. Otwarty 5 VIII 1852 roku; wnętrza przebudowano w latach 1871–1872. W 1886 roku uzyskał połączenie tramwajem konnym (q tramwaje) z q Targiem Rybnym, w 1884 z dworca poprowadzono bocznicę wzdłuż q Spichlerzy, w 1893 bocznicę do Zakładów Mięsnych przy Englischer Damm (ul. Grobla Angielska). Zaprzestał przyjmowania pociągów pasażerskich 1 X 1896; jego funkcję przejął q Dworzec Centralny. Obsługiwał odtąd tylko ruch towarowy. Przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter- und Zollabfertigungs-Gebäude), pełnił czasowo funkcję Szpitala Polowego Czerwonego Krzyża. W 1945 roku budynek dawnego dworca pasażerskiego uległ zniszczeniu; częściowo odbudowany przyjmował następnie transporty z repatriantami. Potem wykorzystywany do ekspedycji towarowej (PKP, PSK)oraz obsługi prywatnych przesyłek kolejowych, w tym w ruchu zagranicznym, obsługiwanym przez ekspozyturę celną (odprawiano tu bagaże osób udających się na emigrację). Obsługę taboru zabezpieczała niewielka parowozownia. Po roku 1995 zamknięty. {{author: MrGl}}{{author: MZM}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 20:13, 19 cze 2013

Plik:Dworzec kolejowy Brama Nizinna około 1900.JPG
Dworzec kolejowy Brama Nizinna, około 1900
DWORZEC BRAMA NIZINNA (początkowo bez nazwy, następnie określany Danzig Leege Tor – Brama Nizinna, ewentualnie Ostbahnhof – Dworzec Wschodni, Güterbahnhof Leege Tor, Gdańsk Południe), przy Thornscherweg 10 (ul. Toruńska). Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku (q kolej), zbudowany przez Pruską Kolej Wschodnią (Preußische Ostbahn) dla obsługi odnogi (od Tczewa) linii Berlin – Kostrzyń – Krzyż – Piła – Bydgoszcz – Tczew – Królewiec (q kolej). Lokalizację w oddaleniu od centrum wymusiły władze wojskowe, wyrażając zgodę tylko na niewielki wyłom w miejskich q fortyfikacjach przy Bastionie Żubr (na południe od ul. Toruńskiej), tworząc bramę kolejową z otworami strzelniczymi i wnękami, które w razie konieczności pozwalały na zaryglowanie przejazdu żelaznymi sztabami. Była to stacja końcowa dla pociągów z Tczewa. Zaprojektowany jak dworzec czołowy, w stylu neogotyckim, jako dwupiętrowy budynek z wiatą. Otwarty 5 VIII 1852 roku; wnętrza przebudowano w latach 1871–1872. W 1886 roku uzyskał połączenie tramwajem konnym (q tramwaje) z q Targiem Rybnym, w 1884 z dworca poprowadzono bocznicę wzdłuż q Spichlerzy, w 1893 bocznicę do Zakładów Mięsnych przy Englischer Damm (ul. Grobla Angielska). Zaprzestał przyjmowania pociągów pasażerskich 1 X 1896; jego funkcję przejął q Dworzec Centralny. Obsługiwał odtąd tylko ruch towarowy. Przebudowany podczas I wojny światowej (według projektu z 1913 roku) na biura odpraw towarowych i celnych (Güter- und Zollabfertigungs-Gebäude), pełnił czasowo funkcję Szpitala Polowego Czerwonego Krzyża. W 1945 roku budynek dawnego dworca pasażerskiego uległ zniszczeniu; częściowo odbudowany przyjmował następnie transporty z repatriantami. Potem wykorzystywany do ekspedycji towarowej (PKP, PSK)oraz obsługi prywatnych przesyłek kolejowych, w tym w ruchu zagranicznym, obsługiwanym przez ekspozyturę celną (odprawiano tu bagaże osób udających się na emigrację). Obsługę taboru zabezpieczała niewielka parowozownia. Po roku 1995 zamknięty. MrGlMZM
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania