DICKMANN AEGIDIUS, rysownik, rytownik

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
[[File:Karta_albumu_z_widokami_Gdańska_Aegidiusa_Dickmanna__1617.JPG|thumb|Karta albumu z widokami Gdańska Aegidiusa Dickmanna, 1617]]
 
[[File:Karta_albumu_z_widokami_Gdańska_Aegidiusa_Dickmanna__1617.JPG|thumb|Karta albumu z widokami Gdańska Aegidiusa Dickmanna, 1617]]
'''AEGIDIUS DICKMANN''' (około 1593 Gdańsk – po 1648 prawdopodobnie Amsterdam), rysownik i rytownik. Autor wielkiej panoramy Gdańska (53 × 258 cm) z roku 1617, wykonanej na zamówienie Rady Miejskiej i opartej na panoramicznych widokach miasta q Antona Möllera z lat 1592–1593, z uaktualnieniami o budowle powstałe w latach  1593–1617 (egzemplarz w posiadaniu Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie, kilkakrotnie wiernie lub z przeróbkami wydawany w Amsterdamie w okresie 1618–1640). W 1617 roku na zlecenie Rady Miejskiej Gdańska wykonał cykl 14 widoków gdańskich ulic i budowli ''Praecipuorum locorum et aedificiorum quae in urbe Dantiscana visuntur, adumbratio''. W 1619 roku stworzył kolejną panoramę Gdańska, od rzadko przedstawianej strony północno-wschodniej, związaną z panegirykiem na cześć zmarłego burmistrza q Johanna von der Lindego, z jego drzewem genealogicznym. Wysłany na koszt Rady na studia do Haarlemu (Niderlandy), do Gdańska nie powrócił. Cykl 14 widoków Gdańśka wydano jeszcze dwukrotnie w Amsterdamie w latach 1625 i 1648. Chociaż dziełom odmawia się większej wartości artystycznej dla historii Gdańska pozostają nieocenionym źródłem ikonograficznym. {{author:red.}}[[Category: Encyklopedia]]
+
'''AEGIDIUS DICKMANN''' (około 1593 Gdańsk – po 1648 prawdopodobnie Amsterdam), rysownik i rytownik. Autor wielkiej panoramy Gdańska (53 × 258 cm) z roku 1617, wykonanej na zamówienie Rady Miejskiej i opartej na panoramicznych widokach miasta q Antona Möllera z lat 1592–1593, z uaktualnieniami o budowle powstałe w latach  1593–1617 (egzemplarz w posiadaniu Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie, kilkakrotnie wiernie lub z przeróbkami wydawany w Amsterdamie w okresie 1618–1640). W 1617 roku na zlecenie Rady Miejskiej Gdańska wykonał cykl 14 widoków gdańskich ulic i budowli ''Praecipuorum locorum et aedificiorum quae in urbe Dantiscana visuntur, adumbratio''. W 1619 roku stworzył kolejną panoramę Gdańska, od rzadko przedstawianej strony północno-wschodniej, związaną z panegirykiem na cześć zmarłego burmistrza q Johanna von der Lindego, z jego drzewem genealogicznym. Wysłany na koszt Rady na studia do Haarlemu (Niderlandy), do Gdańska nie powrócił. Cykl 14 widoków Gdańska wydano jeszcze dwukrotnie w Amsterdamie w latach 1625 i 1648. Chociaż dziełom odmawia się większej wartości artystycznej dla historii Gdańska pozostają nieocenionym źródłem ikonograficznym. {{author:red.}}[[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 16:36, 18 cze 2013

Plik:Karta albumu z widokami Gdańska Aegidiusa Dickmanna 1617.JPG
Karta albumu z widokami Gdańska Aegidiusa Dickmanna, 1617

AEGIDIUS DICKMANN (około 1593 Gdańsk – po 1648 prawdopodobnie Amsterdam), rysownik i rytownik. Autor wielkiej panoramy Gdańska (53 × 258 cm) z roku 1617, wykonanej na zamówienie Rady Miejskiej i opartej na panoramicznych widokach miasta q Antona Möllera z lat 1592–1593, z uaktualnieniami o budowle powstałe w latach 1593–1617 (egzemplarz w posiadaniu Biblioteki Królewskiej w Sztokholmie, kilkakrotnie wiernie lub z przeróbkami wydawany w Amsterdamie w okresie 1618–1640). W 1617 roku na zlecenie Rady Miejskiej Gdańska wykonał cykl 14 widoków gdańskich ulic i budowli Praecipuorum locorum et aedificiorum quae in urbe Dantiscana visuntur, adumbratio. W 1619 roku stworzył kolejną panoramę Gdańska, od rzadko przedstawianej strony północno-wschodniej, związaną z panegirykiem na cześć zmarłego burmistrza q Johanna von der Lindego, z jego drzewem genealogicznym. Wysłany na koszt Rady na studia do Haarlemu (Niderlandy), do Gdańska nie powrócił. Cykl 14 widoków Gdańska wydano jeszcze dwukrotnie w Amsterdamie w latach 1625 i 1648. Chociaż dziełom odmawia się większej wartości artystycznej dla historii Gdańska pozostają nieocenionym źródłem ikonograficznym. red.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania