BRABANK
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Widok_na_Brabank__w_głębi_po_prawej___J_F__Schuster__1770.JPG|thumb|''Widok na Brabank'' (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770]]'''BRABANK''' (Brabancja), miejsce remontu statków, nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”. Stocznia remontowa wzmiankowana od 1388, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia q Kanału Raduni do q Motławy, okolice ul. Stara Stocznia i ul. Wiadrownia. W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela q „Peter von Danzig”). Od roku 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. W 1827 powstała tam q Stocznia Klawittera. {{author: | + | [[File:Widok_na_Brabank__w_głębi_po_prawej___J_F__Schuster__1770.JPG|thumb|''Widok na Brabank'' (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770]]'''BRABANK''' (Brabancja), miejsce remontu statków, nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”. Stocznia remontowa wzmiankowana od 1388, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia q Kanału Raduni do q Motławy, okolice ul. Stara Stocznia i ul. Wiadrownia. W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela q „Peter von Danzig”). Od roku 1761 także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. W 1827 powstała tam q Stocznia Klawittera. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] |