|
|
Linia 1: |
Linia 1: |
| {{paper}} | | {{paper}} |
− | [[File:Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955.JPG|thumb|Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955]]'''DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI''', popularna nazwa (od nośności ok. 10 tys. ton, pojemność 6700 RT) drobnicowców typu B-54, budowanych w q Stoczni Gd. 1956–63 (29 jednostek, 13 na eksport, z tych 3 ukończyła Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni), także 1960–62 w Stoczni Szczecińskiej (6 jednostek, 2 na eksport, ponadto 1961–65 6 jednostek zmodernizowanego typu B-454, z tych 4 na eksport). Były symbolem nowoczesności i rozwoju pol. przemysłu okrętowego oraz pol. żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce pol. produkcji; zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zach. („Rhone” w 1961, dla Szwajcarii); inaugurowały połączenia i linie PLO: prototypowy „Marceli Nowotko” jako pierwszy pol. statek towarowy zawinął do Japonii (1957), otwierał linię australijską (1971) i indonezyjsko-filipińską (1979), „Stefan Okrzeja” inaugurował linię towarową do USA (1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii (1959). Ostatnie 2 jednostki PLO sprzedano na złom w 1986. Głównym projektantem typu B-54 był q Jerzy Pacześniak.{{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]] | + | [[File:Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955.JPG|thumb|Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955]]'''DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI''', popularna nazwa (od nośności około 10 tysięcy ton, pojemność 6700 RT) drobnicowców typu B-54, budowanych w q Stoczni Gdańskiej w latach 1956–1963 (29 jednostek, 13 na eksport, z tych 3 ukończyła Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni), także w okresie 1960–1962 w Stoczni Szczecińskiej (6 jednostek, 2 na eksport, ponadto w 1961–1965 sześć jednostek zmodernizowanego typu B-454, z tych cztery na eksport). Były symbolem nowoczesności i rozwoju polskiego przemysłu okrętowego oraz polskiej żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce polskiej produkcji; zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zachodniej („Rhone” w roku 1961, dla Szwajcarii); inaugurowały połączenia i linie PLO: prototypowy „Marceli Nowotko” jako pierwszy polski statek towarowy zawinął do Japonii (1957), otwierał linię australijską (1971) i indonezyjsko-filipińską (1979), „Stefan Okrzeja” inaugurował linię towarową do USA (1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii (1959). Ostatnie dwie jednostki PLO sprzedano na złom w roku 1986. Głównym projektantem typu B-54 był q Jerzy Pacześniak.{{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 20:21, 9 cze 2013
Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955
DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI, popularna nazwa (od nośności około 10 tysięcy ton, pojemność 6700 RT) drobnicowców typu B-54, budowanych w q Stoczni Gdańskiej w latach 1956–1963 (29 jednostek, 13 na eksport, z tych 3 ukończyła Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni), także w okresie 1960–1962 w Stoczni Szczecińskiej (6 jednostek, 2 na eksport, ponadto w 1961–1965 sześć jednostek zmodernizowanego typu B-454, z tych cztery na eksport). Były symbolem nowoczesności i rozwoju polskiego przemysłu okrętowego oraz polskiej żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce polskiej produkcji; zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zachodniej („Rhone” w roku 1961, dla Szwajcarii); inaugurowały połączenia i linie PLO: prototypowy „Marceli Nowotko” jako pierwszy polski statek towarowy zawinął do Japonii (1957), otwierał linię australijską (1971) i indonezyjsko-filipińską (1979), „Stefan Okrzeja” inaugurował linię towarową do USA (1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii (1959). Ostatnie dwie jednostki PLO sprzedano na złom w roku 1986. Głównym projektantem typu B-54 był q Jerzy Pacześniak.
MBŁ