DYREKCJA KOLEI
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Projekt_budynku_Dyrekcji_Kolei.JPG|thumb|Projekt budynku Dyrekcji Kolei]][[File:Budynek_Dyrekcji_Kolei__detal.JPG|thumb|Budynek Dyrekcji Kolei, detal]][[File:Fasada_budynku_Dyrekcji_Kolei__1935.JPG|thumb|Fasada budynku Dyrekcji Kolei, 1935]]'''DYREKCJA KOLEI''', organ terytorialnego zarządzania koleją i budynek siedziby. W 1849 rozważano zlokalizowanie w | + | [[File:Projekt_budynku_Dyrekcji_Kolei.JPG|thumb|Projekt budynku Dyrekcji Kolei]][[File:Budynek_Dyrekcji_Kolei__detal.JPG|thumb|Budynek Dyrekcji Kolei, detal]][[File:Fasada_budynku_Dyrekcji_Kolei__1935.JPG|thumb|Fasada budynku Dyrekcji Kolei, 1935]]'''DYREKCJA KOLEI''', organ terytorialnego zarządzania koleją i budynek siedziby. W roku 1849 rozważano zlokalizowanie w Gdańsku siedziby dyrekcji niemieckiej kolei wschodniej, od czego odstąpiono wobec sprzeciwu władz miasta (q kolej). Od 1852 roku infrastrukturą kierowano bezpośrednio z Königliche Direktion der Ostbahn (Królewska Dyrekcja Kolei Wschodnich) w Bydgoszczy, od 1881 pn. Königliche Eisenbahn-Direktion zu Bromberg in der Königlich-Preußischen Eisenbahn-Verwaltung (KPEV, Królewska Dyrekcja Kolei w Bydgoszczy Zarządu Królewskich Pruskich Kolei Żelaznych). Z uwagi na rozwijającą się na Pomorzu Wschodnim sieć kolejową i stały wzrost przewozów 1 IV 1895 Preußische Staatseisenbahnen (Pruskie Koleje Państwowe) utworzyły Königliche Eisenbahndirektion Danzig (KED Danzig, Królewska Dyrekcja Kolei w Gdańsku), z siedzibą w latach 1895–1914 w wydzierżawionym budynku q szpitala Bożego Ciała przy Promenade (ul. 3 Maja; q Karl Ludwig Boie). W roku 1900, wraz z budową q Dworca Gdańsk Główny, powstała Eisenbahn-Direktion, obiekt inspekcji kolejowej przy Stadtgraben (ul. Podwale Grodzkie), gdzie znajdowały się też mieszkania służbowe kierownictwa gdańskiej dyrekcji (po roku 1945 kolejowa przychodnia lekarska, od 2007 adaptowany do celów hotelarskich). <br /> <br /> W latach 1911–1914 przy Am Olivaer Tor 2–4 (ul. Dyrekcyjna), w miejscu dawnego q Szpitala Miejskiego (Lazaretu przy Bramie Oliwskiej), kosztem 17 mln marek wzniesiono nową siedzibę, o powierzchni 3700 m², z 265 pokojami dla 500 urzędników. Budynek jest kopią wcześniej zbudowanego gmachu dyrekcji kolejowej w Poznaniu. Przewidywano (niezrealizowaną) rozbudowę gmachu w kierunku terenów stoczniowych. Pracami kierował tajny radca budowlany Alexander Rüdell, projekty przygotowywał także architekt Giebelhausen, pracami budowlanymi kierował rządowy radca budowlany Eitner. Gmach wzniesiony na rzucie zbliżonym do prostokąta, z dwoma wewnętrznymi dziedzińcami; od strony obecnej ul. Kupieckiej znajdowało się wydłużone skrzydło. Wewnątrz liczne pomieszczenia biurowe, na parterze obszerny hol i reprezentacyjna klatka schodowa, na piętrze sale posiedzeń, w tym duża, o wysokości dwóch kondygnacji, pokój prezydenta, biblioteka. Dyrekcja Kolei jest monumentalną budowlą o pięciu kondygnacjach i użytkowym poddaszu, krytą wysokim ceramicznym dachem dwuspadowym. Na osi elewacji głównej od strony ul. Dyrekcyjnej umieszczono półkolisty ryzalit zwieńczony trójkątnym szczytem. Elewacje budynku otynkowano, detale architektoniczne wykonano z kamienia. Ryzalit ozdobiono kamiennymi rzeźbami. Przedstawienia figuralne przy wejściu głównym wykonano według modeli prof. Arthura Wilhelma Ottona Lewina-Funkego z Berlina, herb Prus w szczycie ryzalitu powstał wg modelu wykonanego przez gd. rzeźbiarza Franza Lehmanna-Sigmundsburga, a modele personifikacji ustawionych na attyce ujmującej po obu stronach ryzalitu wykonał prof. Stanislaus Cauer (1867–1943) z Królewca. Figury kobiet uosabiały rolnictwo, przemysł, handel i naukę. Budynek wzniesiony został w formach nawiązujących do barok. architektury XVIII w. Do 1985 w gmachu funkcjonowały windy łańcuchowe (jeżdżące bez zatrzymywania się na piętrach). <br /><br /> 1 XII 1920 powstała Freistadt-Eisenbahn-Direktion (Dyrekcja Kolei Wolnego Miasta); decyzją Międzysojuszniczej Komisji Podziału Mienia budynek został przyznany Polsce, której przekazano również zarządzanie kolejami na obszarze II WMG. Na bazie istniejącej placówki utworzono Dyrekcję Kolei Państwowych w Gd. (1921–29), nazywanej też Pommerellische Eisenbahndirektion in Danzig (Pomorska Dyrekcja Kolei w Gd.), 1929–33 noszącej nazwę Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych Gd. Przy dyrekcji urzędował delegat II WMG ds. kolejowych. Po konfliktach z władzami II WMG (protestującymi przeciwko kierowaniu przez dyrekcję siecią kolejową nie tylko w Gd., ale i na pol. obszarze woj. pomor.) 1 IX 1933 władze pol. przeniosły dyrekcję do Torunia, a niektóre wydziały do Bydgoszczy. W Gd. pozostawiono podległą bezpośrednio władzom pol. wydzieloną komórkę organizacyjną Biuro Gd. PKP. <br /><br /> Dyrekcja pełniła funkcję centrum życia polonijnego w II WMG. Gmach był siedzibą organizacji społ., takich jak q Gmina Polska Związek Polaków w II WMG, Związek Pracowników Kupieckich, Towarzystwo Śpiewu „Moniuszko”, Koło Miłośników Sceny, Towarzystwo Ludowe „Gwiazda”, q KS Gedania, Związek Byłych Powstańców i Wojaków, oraz takich związków zawodowych jak: Zw. Polskich Kolejowców, Zw. Urzędników Kolejowych, Zw. Umysłowych Pracowników Kolejowych, Towarzystwo Pomocy Naukowej; ponadto w budynku mieściły się biura Zrzeszenia Pracy, Konserwatorium Muzyczne Macierzy Szkolnej (prowadzone przez q Kazimierza Wiłkomirskiego, szkoła średnia), ochronka sióstr q dominikanek, Centrala Turystyczno-Krajoznawcza, Naczelny Inspektorat Ceł, pol. 6-letnia szkoła średnia (działała od 1 V 1934), pol. firmy oraz kilka mieszkań pryw. Pierwsi pol. szefowie D.K. (q Tadeusz Czarnowski, 1920–29; Bogusław Dobrzycki, 1929–33) dwukrotnie pełnili funkcję prezesów q Gdańskiej Macierzy Szkolnej. Przed wybuchem II w. świat. w budynku działała nielegalna pol. strzelnica. <br /><br /> Po 1 IX 1939 funkcje zarządzające przejęła utworzona przez Deutsche Reichsbahn (Kolej Rzeszy) Reichsbahndirektion Danzig (RBD Danzig, Dyrekcja Kolei Rzeszy w Gd.) z siedzibą w tym budynku. Działała na terenie q Okręgu Rzeszy Gd.-Prusy Zach. W 1945 dyrekcję ewakuowano do Lubeki, 1946 do Altony (Hamburg). W 1945 zadania poprzedniczki przejęła Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych (DOKP Gd.), przez pierwsze miesiące z tymczasową siedzibą w Bydgoszczy, przeniesiona do Gd. po m.in. zawarciu porozumienia z ZSRR o przejęciu zarządu kolejami przez PKP na całym obszarze Ziem Odzyskanych. 31 XII 1962 do DOKP Gd. przyłączono DOKP Olsztyn; 1975–98 nosiła nazwę Północnej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych. 25 VII 1975 pożar zniszczył część dachów i poddasza gmachu siedziby (odbudowana do końca t.r.). Po kilkukrotnych zmianach restrukturyzacyjnych i likwidacji Północnej Dyrekcji Kolejowej PKP po 1998 w budynku swoją siedzibę miały: Pion Nieruchomości PKP (1998–2000), Dyrekcja Okręgu Infrastruktury Kolejowej (1998–2001), od 2002 jednostki wykonawcze wielu spółek kolejowych, m.in. Oddział Regionalny Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Od 27 V 1979 mieścił się Ośrodek Muzealny Kolejnictwa, którego zbiory w 2008 wywieziono do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. 9 IV 1988 obiekt wpisany do rejestru zabytków woj. gd.{{author: WS}},{{author: MZM}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 18:55, 9 cze 2013
DYREKCJA KOLEI, organ terytorialnego zarządzania koleją i budynek siedziby. W roku 1849 rozważano zlokalizowanie w Gdańsku siedziby dyrekcji niemieckiej kolei wschodniej, od czego odstąpiono wobec sprzeciwu władz miasta (q kolej). Od 1852 roku infrastrukturą kierowano bezpośrednio z Königliche Direktion der Ostbahn (Królewska Dyrekcja Kolei Wschodnich) w Bydgoszczy, od 1881 pn. Königliche Eisenbahn-Direktion zu Bromberg in der Königlich-Preußischen Eisenbahn-Verwaltung (KPEV, Królewska Dyrekcja Kolei w Bydgoszczy Zarządu Królewskich Pruskich Kolei Żelaznych). Z uwagi na rozwijającą się na Pomorzu Wschodnim sieć kolejową i stały wzrost przewozów 1 IV 1895 Preußische Staatseisenbahnen (Pruskie Koleje Państwowe) utworzyły Königliche Eisenbahndirektion Danzig (KED Danzig, Królewska Dyrekcja Kolei w Gdańsku), z siedzibą w latach 1895–1914 w wydzierżawionym budynku q szpitala Bożego Ciała przy Promenade (ul. 3 Maja; q Karl Ludwig Boie). W roku 1900, wraz z budową q Dworca Gdańsk Główny, powstała Eisenbahn-Direktion, obiekt inspekcji kolejowej przy Stadtgraben (ul. Podwale Grodzkie), gdzie znajdowały się też mieszkania służbowe kierownictwa gdańskiej dyrekcji (po roku 1945 kolejowa przychodnia lekarska, od 2007 adaptowany do celów hotelarskich).W latach 1911–1914 przy Am Olivaer Tor 2–4 (ul. Dyrekcyjna), w miejscu dawnego q Szpitala Miejskiego (Lazaretu przy Bramie Oliwskiej), kosztem 17 mln marek wzniesiono nową siedzibę, o powierzchni 3700 m², z 265 pokojami dla 500 urzędników. Budynek jest kopią wcześniej zbudowanego gmachu dyrekcji kolejowej w Poznaniu. Przewidywano (niezrealizowaną) rozbudowę gmachu w kierunku terenów stoczniowych. Pracami kierował tajny radca budowlany Alexander Rüdell, projekty przygotowywał także architekt Giebelhausen, pracami budowlanymi kierował rządowy radca budowlany Eitner. Gmach wzniesiony na rzucie zbliżonym do prostokąta, z dwoma wewnętrznymi dziedzińcami; od strony obecnej ul. Kupieckiej znajdowało się wydłużone skrzydło. Wewnątrz liczne pomieszczenia biurowe, na parterze obszerny hol i reprezentacyjna klatka schodowa, na piętrze sale posiedzeń, w tym duża, o wysokości dwóch kondygnacji, pokój prezydenta, biblioteka. Dyrekcja Kolei jest monumentalną budowlą o pięciu kondygnacjach i użytkowym poddaszu, krytą wysokim ceramicznym dachem dwuspadowym. Na osi elewacji głównej od strony ul. Dyrekcyjnej umieszczono półkolisty ryzalit zwieńczony trójkątnym szczytem. Elewacje budynku otynkowano, detale architektoniczne wykonano z kamienia. Ryzalit ozdobiono kamiennymi rzeźbami. Przedstawienia figuralne przy wejściu głównym wykonano według modeli prof. Arthura Wilhelma Ottona Lewina-Funkego z Berlina, herb Prus w szczycie ryzalitu powstał wg modelu wykonanego przez gd. rzeźbiarza Franza Lehmanna-Sigmundsburga, a modele personifikacji ustawionych na attyce ujmującej po obu stronach ryzalitu wykonał prof. Stanislaus Cauer (1867–1943) z Królewca. Figury kobiet uosabiały rolnictwo, przemysł, handel i naukę. Budynek wzniesiony został w formach nawiązujących do barok. architektury XVIII w. Do 1985 w gmachu funkcjonowały windy łańcuchowe (jeżdżące bez zatrzymywania się na piętrach).
1 XII 1920 powstała Freistadt-Eisenbahn-Direktion (Dyrekcja Kolei Wolnego Miasta); decyzją Międzysojuszniczej Komisji Podziału Mienia budynek został przyznany Polsce, której przekazano również zarządzanie kolejami na obszarze II WMG. Na bazie istniejącej placówki utworzono Dyrekcję Kolei Państwowych w Gd. (1921–29), nazywanej też Pommerellische Eisenbahndirektion in Danzig (Pomorska Dyrekcja Kolei w Gd.), 1929–33 noszącej nazwę Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych Gd. Przy dyrekcji urzędował delegat II WMG ds. kolejowych. Po konfliktach z władzami II WMG (protestującymi przeciwko kierowaniu przez dyrekcję siecią kolejową nie tylko w Gd., ale i na pol. obszarze woj. pomor.) 1 IX 1933 władze pol. przeniosły dyrekcję do Torunia, a niektóre wydziały do Bydgoszczy. W Gd. pozostawiono podległą bezpośrednio władzom pol. wydzieloną komórkę organizacyjną Biuro Gd. PKP.
Dyrekcja pełniła funkcję centrum życia polonijnego w II WMG. Gmach był siedzibą organizacji społ., takich jak q Gmina Polska Związek Polaków w II WMG, Związek Pracowników Kupieckich, Towarzystwo Śpiewu „Moniuszko”, Koło Miłośników Sceny, Towarzystwo Ludowe „Gwiazda”, q KS Gedania, Związek Byłych Powstańców i Wojaków, oraz takich związków zawodowych jak: Zw. Polskich Kolejowców, Zw. Urzędników Kolejowych, Zw. Umysłowych Pracowników Kolejowych, Towarzystwo Pomocy Naukowej; ponadto w budynku mieściły się biura Zrzeszenia Pracy, Konserwatorium Muzyczne Macierzy Szkolnej (prowadzone przez q Kazimierza Wiłkomirskiego, szkoła średnia), ochronka sióstr q dominikanek, Centrala Turystyczno-Krajoznawcza, Naczelny Inspektorat Ceł, pol. 6-letnia szkoła średnia (działała od 1 V 1934), pol. firmy oraz kilka mieszkań pryw. Pierwsi pol. szefowie D.K. (q Tadeusz Czarnowski, 1920–29; Bogusław Dobrzycki, 1929–33) dwukrotnie pełnili funkcję prezesów q Gdańskiej Macierzy Szkolnej. Przed wybuchem II w. świat. w budynku działała nielegalna pol. strzelnica.
Po 1 IX 1939 funkcje zarządzające przejęła utworzona przez Deutsche Reichsbahn (Kolej Rzeszy) Reichsbahndirektion Danzig (RBD Danzig, Dyrekcja Kolei Rzeszy w Gd.) z siedzibą w tym budynku. Działała na terenie q Okręgu Rzeszy Gd.-Prusy Zach. W 1945 dyrekcję ewakuowano do Lubeki, 1946 do Altony (Hamburg). W 1945 zadania poprzedniczki przejęła Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych (DOKP Gd.), przez pierwsze miesiące z tymczasową siedzibą w Bydgoszczy, przeniesiona do Gd. po m.in. zawarciu porozumienia z ZSRR o przejęciu zarządu kolejami przez PKP na całym obszarze Ziem Odzyskanych. 31 XII 1962 do DOKP Gd. przyłączono DOKP Olsztyn; 1975–98 nosiła nazwę Północnej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych. 25 VII 1975 pożar zniszczył część dachów i poddasza gmachu siedziby (odbudowana do końca t.r.). Po kilkukrotnych zmianach restrukturyzacyjnych i likwidacji Północnej Dyrekcji Kolejowej PKP po 1998 w budynku swoją siedzibę miały: Pion Nieruchomości PKP (1998–2000), Dyrekcja Okręgu Infrastruktury Kolejowej (1998–2001), od 2002 jednostki wykonawcze wielu spółek kolejowych, m.in. Oddział Regionalny Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Od 27 V 1979 mieścił się Ośrodek Muzealny Kolejnictwa, którego zbiory w 2008 wywieziono do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. 9 IV 1988 obiekt wpisany do rejestru zabytków woj. gd. ,