OLIVA, drobnicowiec
m (M.Ogonowska przeniósł stronę OLIVA, ("Oliwa", "Marchlewski") na OLIVA, drobnicowiec, bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„OLIVA”''' („Oliwa”, „Marchlewski”), drobnicowiec niem. typu „Hansa A”, poj. 1834 BRT, nośność 3027 DWT, dł. 91,83 m, szer. 13,50 m, zanurzenie 5,59 m, maszyna parowo-tłokowa, moc 1800 KM, prędkość 11 węzłów, 1 śruba, 2 pokłady, załoga 27 osób. Budowany w Szczecinie pod niem. nazwą „Oliva” dla „Argo” Schiffbau-Treuhand GmbH z Bremy, położenie stępki 1 VII 1943. Przejęty na pochylni przez władze pol. w ramach podziału zdobyczy wojennej, wodowany 24 IV 1948 p. n. „Oliwa” (pierwsze pol. wodowanie w Szczecinie). W sierpniu 1948 odholowany do q Stoczni Gd. w celu zamontowania nabytej w Danii maszyny napędowej i wyposażenia. Pod zmienioną nazwą „Marchlewski” (nast. „Julian Marchlewski”) wyszedł w rejs próbny z Gd. 3 VII 1950. Pływał w PLO, 1968 przekazany PŻM w Szczecinie, służył za magazyn, złomowany w Finlandii 1982. [[Category: Encyklopedia]] | + | '''„OLIVA”''' („Oliwa”, „Marchlewski”), drobnicowiec niem. typu „Hansa A”, poj. 1834 BRT, nośność 3027 DWT, dł. 91,83 m, szer. 13,50 m, zanurzenie 5,59 m, maszyna parowo-tłokowa, moc 1800 KM, prędkość 11 węzłów, 1 śruba, 2 pokłady, załoga 27 osób. Budowany w Szczecinie pod niem. nazwą „Oliva” dla „Argo” Schiffbau-Treuhand GmbH z Bremy, położenie stępki 1 VII 1943. Przejęty na pochylni przez władze pol. w ramach podziału zdobyczy wojennej, wodowany 24 IV 1948 p. n. „Oliwa” (pierwsze pol. wodowanie w Szczecinie). W sierpniu 1948 odholowany do q Stoczni Gd. w celu zamontowania nabytej w Danii maszyny napędowej i wyposażenia. Pod zmienioną nazwą „Marchlewski” (nast. „Julian Marchlewski”) wyszedł w rejs próbny z Gd. 3 VII 1950. Pływał w PLO, 1968 przekazany PŻM w Szczecinie, służył za magazyn, złomowany w Finlandii 1982. {{author:red.}}[[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 13:50, 9 cze 2013
„OLIVA” („Oliwa”, „Marchlewski”), drobnicowiec niem. typu „Hansa A”, poj. 1834 BRT, nośność 3027 DWT, dł. 91,83 m, szer. 13,50 m, zanurzenie 5,59 m, maszyna parowo-tłokowa, moc 1800 KM, prędkość 11 węzłów, 1 śruba, 2 pokłady, załoga 27 osób. Budowany w Szczecinie pod niem. nazwą „Oliva” dla „Argo” Schiffbau-Treuhand GmbH z Bremy, położenie stępki 1 VII 1943. Przejęty na pochylni przez władze pol. w ramach podziału zdobyczy wojennej, wodowany 24 IV 1948 p. n. „Oliwa” (pierwsze pol. wodowanie w Szczecinie). W sierpniu 1948 odholowany do q Stoczni Gd. w celu zamontowania nabytej w Danii maszyny napędowej i wyposażenia. Pod zmienioną nazwą „Marchlewski” (nast. „Julian Marchlewski”) wyszedł w rejs próbny z Gd. 3 VII 1950. Pływał w PLO, 1968 przekazany PŻM w Szczecinie, służył za magazyn, złomowany w Finlandii 1982.