MOST STĄGIEWNY
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Most_Stągiewny__około_1900.JPG|thumb|Most Stągiewny, około 1900]] | [[File:Most_Stągiewny__około_1900.JPG|thumb|Most Stągiewny, około 1900]] | ||
− | '''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów (q Spichlerze) z q Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od q Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. W 1864 jako pierwszy z gd. mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Podczas budowy nowego mostu stalowego, otwartego 4 X 1937, zmieniono system zwodzenia z obrotowego na klapowy. Po 1937 m. przejął ruch tramwajowy do i z q Długiego Targu (q tramwaje). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością 1973. [[Category: Encyklopedia]] | + | '''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów (q Spichlerze) z q Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od q Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. W 1864 jako pierwszy z gd. mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Podczas budowy nowego mostu stalowego, otwartego 4 X 1937, zmieniono system zwodzenia z obrotowego na klapowy. Po 1937 m. przejął ruch tramwajowy do i z q Długiego Targu (q tramwaje). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością 1973. {{author:red.}}[[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 13:33, 9 cze 2013
MOST STĄGIEWNY, łączy Wyspę Spichrzów (q Spichlerze) z q Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od q Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. W 1864 jako pierwszy z gd. mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. Podczas budowy nowego mostu stalowego, otwartego 4 X 1937, zmieniono system zwodzenia z obrotowego na klapowy. Po 1937 m. przejął ruch tramwajowy do i z q Długiego Targu (q tramwaje). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością 1973.