KOLEJ

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Dworzec kolei wąskotorowej na ul. Elbląskiej, 1912.JPG|thumb|Dworzec kolei wąskotorowej na ul. Elbląskiej, 1912]][[File:Dworzec kolejowy w Gdańsku przed rokiem 1945.JPG|thumb|Dworzec kolejowy w Gdańsku przed rokiem 1945]][[File:Dworzec Brama Nizinna, C.A. Mann, 1852.JPG|thumb|Dworzec Brama Nizinna, C.A. Mann, 1852]]'''KOLEJ.''' '''1.''' Pierwsza linia kolejowa w Prusach, Berlin–Poczdam, powstała 1838. W 1842–43 podjęto plany budowy państw. Preußische Ostbahn (Pruskiej Kolei Wschodniej) z Berlina do Królewca (trasą Berlin–Krzyż–Bydgoszcz–Tczew– Malbork–Elbląg–Królewiec). Zgodnie z sugestią sztabu generalnego wojsk prus. po zbudowaniu odcinka Berlin–Krzyż (Pomorze Zach.), 1849 rozpoczęto prace nad budową jednotorowej linii kolejowej Krzyż–Bydgoszcz, 1850 trasy Bydgoszcz–Tczew, z odgałęzieniem Tczew–Gd. (31,87 km). Pierwszy próbny pociąg (lokomotywa i 3 wagony) dotarł z Tczewa do Gd. 19 VII 1852. Oficjalnego otwarcia odcinka Bydgoszcz– Tczew–Gd. dokonano 6 VIII 1852 w obecności króla Prus Fryderyka Wilhelma IV, który był pasażerem pierwszego pociągu na tej linii. Jednotorowa trasa kolejowa Tczew–Gd. miała charakter linii lokalnej, w Tczewie pasażerowie udający się w kierunku Berlina czy Królewca zmuszeni byli przesiadać się do pociągów dalekobieżnych. Z powodu sprzeciwu władz wojsk. na lokalizację stacji w centrum Gd., ukształtowanie terenu i istniejące cieki wodne, linię kolejową doprowadzono do zbudowanego w części płd. miasta q dworca Gd. Brama Nizinna. Wymagało to przebicia miejskich q fortyfikacji przy bastionie Żubr, przy wjeździe powstała specjalna brama kolejowa (q bramy). Od 12 X 1857, po otwarciu nowo zbudowanego mostu na Wiśle w Tczewie, Gd. uzyskał połączenie z Malborkiem i Królewcem, z przesiadką w Tczewie.<br /> Dalszy rozwój portu gd. uzależniony był od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. Ze względu na ukształtowanie terenu i fortyfikacje miejskie było to trudne zadanie. Na podstawie przygotowanej dokumentacji 10 VII 1865 rozpoczęto (z udziałem saperów) budowę nowej jednotorowej linii kolejowej od dworca Brama Nizinna, poprzez q Bramę Oruńską, q Zaroślak do q Nowego Portu. Od Zaroślaka do Neugarten (ul. Nowe Ogrody) tor biegł w wykopie. W rejonie Neugarten saperzy zbudowali syfon, którym doprowadzili wody q Potoku Siedleckiego do miejskiej fosy. Powstał też most nad q Kanałem Raduni oraz tunele pod Schwarzes Meer (ul. Stawki, Czarne Morze) i Neugarten. Dalej do Nowego Portu (7,2 km) szlak biegł brzegiem fosy miejskiej do q Bramy Oliwskiej, mostem nad fosą, przez q Nowe Szkoty, Brzeźno do portu, gdzie powstał dworzec Gd.-Nowy Port. 1 X 1867 oddano nową kolejową trasę do użytku  oraz przystanek zw. q dworcem Gd. Brama Wyżynna przy ul. zwanej po 1870 Promenade (ob. ul. 3 Maja), z którą łączyły go schody w miejscu ob. q dworca PKS. 1 VII 1870 sąsiadujący z tym dworcem teren stał się stacją końcową nowej linii podmiejskiej, łączącej Gd. z Sopotem,  wybudowanej przez pryw. spółkę Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft (BSte) – Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe. 1 IX 1870 firma ta uruchomiła całą linię łączącą Gd. z Berlinem, z przesiadką w Stargardzie Szczecińskim. Była to przez wiele lat jedyna bezpośrednia dalekobieżna linia kolejowa w Gd. Jej dworzec towarowy (Güterbanhof) powstał poza obwarowaniami miejskimi, na terenie ob. przystanku Gd.-Stocznia. Ważnym wydarzeniem było oddanie do użytku 15 VIII 1873 linii kolejowej Tczew–Chojnice–Piła–Krzyż na kierunku berlińskim oraz 1 IX 1877 zbudowanej przez  gd. spółkę linii kolejowej Malbork–Mława  (Marienburg-Mlawaer Eisenbahn). Łączyła ona Gd. z Warszawą poprzez przesiadki w Tczewie, Malborku i Mławie. Trasa ta, obok ruchu pasażerskiego, obsługiwała ważne dla gd. gospodarki połączenia towarowe z naturalnym zapleczem surowcowym portu gd. w zaborze ros. i austr. <br /> W 1877 BSte została upaństwowiona, 1880 przeszła pod zarząd Niemieckiej Kolei Wschodniej (Ostbahn). Obie dotychczasowe linie obsługiwał dworzec zw. Bramą Wyżynną. W 1888 rozpoczęto budowę drugiego toru kolejowego z Gd. do Tczewa oraz do Sopotu, ze względu na wzmożony ruch pasażerski na tych trasach. Nowa druga linia sopocka oddana została do użytku 4 VI 1889. Drugi tor na trasie Tczew–Bydgoszcz powstał dopiero 1909–11. W związku z rozbiórką 1892–94 nowożytnych obwarowań miejskich w ciągu ob. ul. Podwale Grodzkie – ul. Wałowa, urbaniści zaplanowali w tym rejonie budowę nowego q dworca Gd. Główny, przy powstałej Stadtgraben (ul. Podwale Grodzkie). Żeby dotychczasowa infrastruktura kolejowa nie blokowała jego budowy, po trwających od listopada 1893 przygotowaniach i zbudowaniu pawilonu obsługi podróżnych, otwarto 1 X 1896 tymczasowy q Dworzec Centralny (Zentralbahnhof). Tu też kończyły bieg pociągi z Sopotu, Nowego Portu, Słupska, a także z Tczewa, bowiem z tymże dniem zostały zamknięte dla ruchu pasażerskiego dworce Brama Wyżynna, którego budynek został rozebrany, oraz Brama Nizinna, pełniący od tego czasu po rok 1995 funkcję dworca towarowego.<br /> Nowy dworzec kolejowy Gd. Główny otwarto 30 X 1900, pierwsze pociągi wyruszyły z niego do Tczewa rano 1 X 1900. Bezpośrednie pociągi kursowały nast. z Gd. do Bydgoszczy, Pucka przez Redę, Szymankowo przez Tczew, Kartuzy przez Pruszcz Gd. 1 XII 1915 uruchomiono też bezpośrednie połączenie z będącą pod niem. okupacją Warszawą przez Malbork i Mławę. Rozebrany został tymczasowy Dworzec Centralny, w miejsce którego powstały perony dla ruchu dalekobieżnego, osobne perony obsługiwały ruch podmiejski do Sopotu i Nowego Portu. W 1902 powstał budynek dworca podmiejskiego z kasami i kioskami. Ważnym wydarzeniem było podniesienie 1909–15 nasypu kolejowego między ob. przystankiem Gd.-Politechnika a stacją Gd.-Wrzeszcz o ok. 3 m, poprzez budowę specjalnego murowanego wiaduktu, mostów nad ulicami oraz nowego budynku dworca we Wrzeszczu. Zlikwidowano istniejące dotychczas przejazdy przez tory chronione szlabanami. 1 V 1914 oddano do użytku nową linię kolejową z Wrzeszcza przez q Brętowo, q Kokoszki, Żukowo do Starej Piły (19,5 km). Zgodnie z art. 104 traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 pasażerskie i towarowe linie kolejowe na terenie II WMG przeszły pod zarząd PKP; wyłączone z tego były linie towarowe w porcie gd. oraz linie kolejek wąskotorowych. Zarząd nad koleją w II WMG sprawowała Gd. Dyrekcja Pomorska PKP (q Dyrekcja Kolei) z siedzibą do 1933 w Gd., nast. do 1939 w Toruniu. Wśród pracowników dominowali Polacy z Gd. i Pomorza. Po 1925 linie niektórych pociągów podmiejskich przedłużono z Sopotu do Gdyni, a pol. pociągi dalekobieżne z Gdyni do Warszawy jadące przez Gd., od Tczewa kursowały przez Bydgoszcz, Toruń, Kutno lub trasą Laskowice, Grudziądz, Brodnica, Działdowo. Niektóre, podobnie jak pociągi z Łodzi czy Poznania, przejeżdżały przez stację Gd. Główny bez zatrzymywania, nie podlegały wówczas kontroli paszportowej-celnej na granicach II WMG. 1 IX 1939 linie kolejowe na terenie Gd. przeszły pod zarząd niem. kolei państw. (Reichsbahn) z regionalną dyrekcją w Gd. Od 1 IV 1895 (z przerwą 1933–1939) w Gd. mieściła się siedziba terytorialnego organu zarządzania koleją. {{author:MZM}},{{author: MrGl}} <br /><br />'''2.''' W gd. węźle kolejowym istotną funkcję spełniała rozbudowa sieci połączeń kolejowych w obrębie miasta i portu. Po otwarciu linii do Nowego Portu uruchomiono m.in. kolejne linie pasażerskie, pasażersko-towarowe, towarowe i bocznice, a także przystanki kolejowe na podmiejskich trasach do Tczewa, Sopotu i Nowego Portu (po II w. świat. q Szybka Kolej Miejska). <br /><br /> Tabela: Rozwój gdańskiego węzła kolejowego  w latach 1880–1945 (wybór) <br /> Tabela: Rozwój przystanków kolejowych: linia Gdańsk–Nowy Port, Gdańsk–Sopot, Gdańsk–Pruszcz Gdański–Tczew, Gdańsk–Wrzeszcz–Kokoszki, Gdynia–Kościerzyna <br /><br /> '''3.''' Jeszcze w czasie trwania II w. świat. uruchomiono w Gd. komunikację kolejową (pierwszy pociąg towarowy do Tczewa odjechał ze stacji PKP Gd. Główny 15 IV 1945), do dyspozycji było wówczas tylko 5 sprawnych lokomotyw przejętych w parowozowni Gd.-Zaspa Towarowa. Pierwszy pociąg z węglem ze Śląska na eksport do portu gd. przybył 10 VII 1945. Od 1951 rozwijano budowę wydzielonej, zelektryfikowanej linii q Szybkiej Kolei Miejskiej. 2 i 1951 uruchomiono jednotorową linię z Gd. do Nowego Portu, zaś 2 i 1952 najpierw jednotorową, nast. dwutorową linię od 10 VIII 1952 na trasie Gd.–Sopot. 12 i 1956 trasę przedłużono do Gdyni-Chyloni, a 20 XII 1957 – do Wejherowa. Na trasie Gdynia–Gd.–Warszawa uruchomiono kursujący 3 razy w tygodniu wagon motorowy osiągający prędkość 90 km/h, zw. Lux-Torpedą (podróż trwała 5 godz.), od 28 V 1961 Gd. uzyskał codzienne połączenie motorowymi pociągami ekspresowymi z Warszawą i Poznaniem, Łodzią, nast. ze Szczecinem. Ważnym wydarzeniem było zelektryfikowanie do 13 IX 1969 gd. węzła kolejowego, na linii Śląsk–porty, a 19 XII 1985 linii przez Malbork do Warszawy. 20 XII 1976 podmiejska SKM przeszła na zasilanie trakcji prądem o napięciu 3000 V.<br /><br /> '''4.''' Gdański węzeł kol. od 1900 dysponował zapleczem bieżącej obsługi taboru: parowozowniami na Oruni, od 1917 na Zaspie Towarowej, od 1912 zapleczem naprawczym na Przeróbce (q Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego), gdzie 1920–21 zmontowano 150 parowozów towarowych produkcji USA. W 1945–46 w Stoczni nr 1 (q Stocznia Gd.) złożono 20 parowozów przekazanych w ramach pomocy q UNRRA, natomiast remontem parowozów zajmowała się Stocznia nr 2 (dawna Schichaua). {{author:MZM}}, {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Dworzec kolei wąskotorowej na ul. Elbląskiej, 1912.JPG|thumb|Dworzec kolei wąskotorowej na ul. Elbląskiej, 1912]][[File:Dworzec kolejowy w Gdańsku przed rokiem 1945.JPG|thumb|Dworzec kolejowy w Gdańsku przed rokiem 1945]][[File:Dworzec Brama Nizinna, C.A. Mann, 1852.JPG|thumb|Dworzec Brama Nizinna, C.A. Mann, 1852]]'''KOLEJ.''' '''1.''' Pierwsza linia kolejowa w Prusach, Berlin–Poczdam, powstała 1838. W 1842–43 podjęto plany budowy państw. Preußische Ostbahn (Pruskiej Kolei Wschodniej) z Berlina do Królewca (trasą Berlin–Krzyż–Bydgoszcz–Tczew– Malbork–Elbląg–Królewiec). Zgodnie z sugestią sztabu generalnego wojsk prus. po zbudowaniu odcinka Berlin–Krzyż (Pomorze Zach.), 1849 rozpoczęto prace nad budową jednotorowej linii kolejowej Krzyż–Bydgoszcz, 1850 trasy Bydgoszcz–Tczew, z odgałęzieniem Tczew–Gd. (31,87 km). Pierwszy próbny pociąg (lokomotywa i 3 wagony) dotarł z Tczewa do Gd. 19 VII 1852. Oficjalnego otwarcia odcinka Bydgoszcz– Tczew–Gd. dokonano 6 VIII 1852 w obecności króla Prus Fryderyka Wilhelma IV, który był pasażerem pierwszego pociągu na tej linii. Jednotorowa trasa kolejowa Tczew–Gd. miała charakter linii lokalnej, w Tczewie pasażerowie udający się w kierunku Berlina czy Królewca zmuszeni byli przesiadać się do pociągów dalekobieżnych. Z powodu sprzeciwu władz wojsk. na lokalizację stacji w centrum Gd., ukształtowanie terenu i istniejące cieki wodne, linię kolejową doprowadzono do zbudowanego w części płd. miasta q dworca Gd. Brama Nizinna. Wymagało to przebicia miejskich q fortyfikacji przy bastionie Żubr, przy wjeździe powstała specjalna brama kolejowa (q bramy). Od 12 X 1857, po otwarciu nowo zbudowanego mostu na Wiśle w Tczewie, Gd. uzyskał połączenie z Malborkiem i Królewcem, z przesiadką w Tczewie.<br /> Dalszy rozwój portu gd. uzależniony był od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. Ze względu na ukształtowanie terenu i fortyfikacje miejskie było to trudne zadanie. Na podstawie przygotowanej dokumentacji 10 VII 1865 rozpoczęto (z udziałem saperów) budowę nowej jednotorowej linii kolejowej od dworca Brama Nizinna, poprzez q Bramę Oruńską, q Zaroślak do q Nowego Portu. Od Zaroślaka do Neugarten (ul. Nowe Ogrody) tor biegł w wykopie. W rejonie Neugarten saperzy zbudowali syfon, którym doprowadzili wody q Potoku Siedleckiego do miejskiej fosy. Powstał też most nad q Kanałem Raduni oraz tunele pod Schwarzes Meer (ul. Stawki, Czarne Morze) i Neugarten. Dalej do Nowego Portu (7,2 km) szlak biegł brzegiem fosy miejskiej do q Bramy Oliwskiej, mostem nad fosą, przez q Nowe Szkoty, Brzeźno do portu, gdzie powstał dworzec Gd.-Nowy Port. 1 X 1867 oddano nową kolejową trasę do użytku  oraz przystanek zw. q dworcem Gd. Brama Wyżynna przy ul. zwanej po 1870 Promenade (ob. ul. 3 Maja), z którą łączyły go schody w miejscu ob. q dworca PKS. 1 VII 1870 sąsiadujący z tym dworcem teren stał się stacją końcową nowej linii podmiejskiej, łączącej Gd. z Sopotem,  wybudowanej przez pryw. spółkę Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft (BSte) – Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe. 1 IX 1870 firma ta uruchomiła całą linię łączącą Gd. z Berlinem, z przesiadką w Stargardzie Szczecińskim. Była to przez wiele lat jedyna bezpośrednia dalekobieżna linia kolejowa w Gd. Jej dworzec towarowy (Güterbanhof) powstał poza obwarowaniami miejskimi, na terenie ob. przystanku Gd.-Stocznia. Ważnym wydarzeniem było oddanie do użytku 15 VIII 1873 linii kolejowej Tczew–Chojnice–Piła–Krzyż na kierunku berlińskim oraz 1 IX 1877 zbudowanej przez  gd. spółkę linii kolejowej Malbork–Mława  (Marienburg-Mlawaer Eisenbahn). Łączyła ona Gd. z Warszawą poprzez przesiadki w Tczewie, Malborku i Mławie. Trasa ta, obok ruchu pasażerskiego, obsługiwała ważne dla gd. gospodarki połączenia towarowe z naturalnym zapleczem surowcowym portu gd. w zaborze ros. i austr. <br /> W 1877 BSte została upaństwowiona, 1880 przeszła pod zarząd Niemieckiej Kolei Wschodniej (Ostbahn). Obie dotychczasowe linie obsługiwał dworzec zw. Bramą Wyżynną. W 1888 rozpoczęto budowę drugiego toru kolejowego z Gd. do Tczewa oraz do Sopotu, ze względu na wzmożony ruch pasażerski na tych trasach. Nowa druga linia sopocka oddana została do użytku 4 VI 1889. Drugi tor na trasie Tczew–Bydgoszcz powstał dopiero 1909–11. W związku z rozbiórką 1892–94 nowożytnych obwarowań miejskich w ciągu ob. ul. Podwale Grodzkie – ul. Wałowa, urbaniści zaplanowali w tym rejonie budowę nowego q dworca Gd. Główny, przy powstałej Stadtgraben (ul. Podwale Grodzkie). Żeby dotychczasowa infrastruktura kolejowa nie blokowała jego budowy, po trwających od listopada 1893 przygotowaniach i zbudowaniu pawilonu obsługi podróżnych, otwarto 1 X 1896 tymczasowy q Dworzec Centralny (Zentralbahnhof). Tu też kończyły bieg pociągi z Sopotu, Nowego Portu, Słupska, a także z Tczewa, bowiem z tymże dniem zostały zamknięte dla ruchu pasażerskiego dworce Brama Wyżynna, którego budynek został rozebrany, oraz Brama Nizinna, pełniący od tego czasu po rok 1995 funkcję dworca towarowego.<br /> Nowy dworzec kolejowy Gd. Główny otwarto 30 X 1900, pierwsze pociągi wyruszyły z niego do Tczewa rano 1 X 1900. Bezpośrednie pociągi kursowały nast. z Gd. do Bydgoszczy, Pucka przez Redę, Szymankowo przez Tczew, Kartuzy przez Pruszcz Gd. 1 XII 1915 uruchomiono też bezpośrednie połączenie z będącą pod niem. okupacją Warszawą przez Malbork i Mławę. Rozebrany został tymczasowy Dworzec Centralny, w miejsce którego powstały perony dla ruchu dalekobieżnego, osobne perony obsługiwały ruch podmiejski do Sopotu i Nowego Portu. W 1902 powstał budynek dworca podmiejskiego z kasami i kioskami. Ważnym wydarzeniem było podniesienie 1909–15 nasypu kolejowego między ob. przystankiem Gd.-Politechnika a stacją Gd.-Wrzeszcz o ok. 3 m, poprzez budowę specjalnego murowanego wiaduktu, mostów nad ulicami oraz nowego budynku dworca we Wrzeszczu. Zlikwidowano istniejące dotychczas przejazdy przez tory chronione szlabanami. 1 V 1914 oddano do użytku nową linię kolejową z Wrzeszcza przez q Brętowo, q Kokoszki, Żukowo do Starej Piły (19,5 km). Zgodnie z art. 104 traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 pasażerskie i towarowe linie kolejowe na terenie II WMG przeszły pod zarząd PKP; wyłączone z tego były linie towarowe w porcie gd. oraz linie kolejek wąskotorowych. Zarząd nad koleją w II WMG sprawowała Gd. Dyrekcja Pomorska PKP (q Dyrekcja Kolei) z siedzibą do 1933 w Gd., nast. do 1939 w Toruniu. Wśród pracowników dominowali Polacy z Gd. i Pomorza. Po 1925 linie niektórych pociągów podmiejskich przedłużono z Sopotu do Gdyni, a pol. pociągi dalekobieżne z Gdyni do Warszawy jadące przez Gd., od Tczewa kursowały przez Bydgoszcz, Toruń, Kutno lub trasą Laskowice, Grudziądz, Brodnica, Działdowo. Niektóre, podobnie jak pociągi z Łodzi czy Poznania, przejeżdżały przez stację Gd. Główny bez zatrzymywania, nie podlegały wówczas kontroli paszportowej-celnej na granicach II WMG. 1 IX 1939 linie kolejowe na terenie Gd. przeszły pod zarząd niem. kolei państw. (Reichsbahn) z regionalną dyrekcją w Gd. Od 1 IV 1895 (z przerwą 1933–1939) w Gd. mieściła się siedziba terytorialnego organu zarządzania koleją. {{author:MZM}},{{author: MrGl}} <br /><br />'''2.''' W gd. węźle kolejowym istotną funkcję spełniała rozbudowa sieci połączeń kolejowych w obrębie miasta i portu. Po otwarciu linii do Nowego Portu uruchomiono m.in. kolejne linie pasażerskie, pasażersko-towarowe, towarowe i bocznice, a także przystanki kolejowe na podmiejskich trasach do Tczewa, Sopotu i Nowego Portu (po II w. świat. q Szybka Kolej Miejska). <br /><br /> Tabela: Rozwój gdańskiego węzła kolejowego  w latach 1880–1945 (wybór) <br /> Tabela: Rozwój przystanków kolejowych: linia Gdańsk–Nowy Port, Gdańsk–Sopot, Gdańsk–Pruszcz Gdański–Tczew, Gdańsk–Wrzeszcz–Kokoszki, Gdynia–Kościerzyna <br /><br /> '''3.''' Jeszcze w czasie trwania II w. świat. uruchomiono w Gd. komunikację kolejową (pierwszy pociąg towarowy do Tczewa odjechał ze stacji PKP Gd. Główny 15 IV 1945), do dyspozycji było wówczas tylko 5 sprawnych lokomotyw przejętych w parowozowni Gd.-Zaspa Towarowa. Pierwszy pociąg z węglem ze Śląska na eksport do portu gd. przybył 10 VII 1945. Od 1951 rozwijano budowę wydzielonej, zelektryfikowanej linii q Szybkiej Kolei Miejskiej. 2 I 1951 uruchomiono jednotorową linię z Gd. do Nowego Portu, zaś 2 I 1952 najpierw jednotorową, nast. dwutorową linię od 10 VIII 1952 na trasie Gd.–Sopot. 12 I 1956 trasę przedłużono do Gdyni-Chyloni, a 20 XII 1957 – do Wejherowa. Na trasie Gdynia–Gd.–Warszawa uruchomiono kursujący 3 razy w tygodniu wagon motorowy osiągający prędkość 90 km/h, zw. Lux-Torpedą (podróż trwała 5 godz.), od 28 V 1961 Gd. uzyskał codzienne połączenie motorowymi pociągami ekspresowymi z Warszawą i Poznaniem, Łodzią, nast. ze Szczecinem. Ważnym wydarzeniem było zelektryfikowanie do 13 IX 1969 gd. węzła kolejowego, na linii Śląsk–porty, a 19 XII 1985 linii przez Malbork do Warszawy. 20 XII 1976 podmiejska SKM przeszła na zasilanie trakcji prądem o napięciu 3000 V.<br /><br /> '''4.''' Gdański węzeł kol. od 1900 dysponował zapleczem bieżącej obsługi taboru: parowozowniami na Oruni, od 1917 na Zaspie Towarowej, od 1912 zapleczem naprawczym na Przeróbce (q Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego), gdzie 1920–21 zmontowano 150 parowozów towarowych produkcji USA. W 1945–46 w Stoczni nr 1 (q Stocznia Gd.) złożono 20 parowozów przekazanych w ramach pomocy q UNRRA, natomiast remontem parowozów zajmowała się Stocznia nr 2 (dawna Schichaua). {{author:MZM}}, {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 01:13, 5 cze 2013

Dworzec kolei wąskotorowej na ul. Elbląskiej, 1912
Dworzec kolejowy w Gdańsku przed rokiem 1945
Dworzec Brama Nizinna, C.A. Mann, 1852
KOLEJ. 1. Pierwsza linia kolejowa w Prusach, Berlin–Poczdam, powstała 1838. W 1842–43 podjęto plany budowy państw. Preußische Ostbahn (Pruskiej Kolei Wschodniej) z Berlina do Królewca (trasą Berlin–Krzyż–Bydgoszcz–Tczew– Malbork–Elbląg–Królewiec). Zgodnie z sugestią sztabu generalnego wojsk prus. po zbudowaniu odcinka Berlin–Krzyż (Pomorze Zach.), 1849 rozpoczęto prace nad budową jednotorowej linii kolejowej Krzyż–Bydgoszcz, 1850 trasy Bydgoszcz–Tczew, z odgałęzieniem Tczew–Gd. (31,87 km). Pierwszy próbny pociąg (lokomotywa i 3 wagony) dotarł z Tczewa do Gd. 19 VII 1852. Oficjalnego otwarcia odcinka Bydgoszcz– Tczew–Gd. dokonano 6 VIII 1852 w obecności króla Prus Fryderyka Wilhelma IV, który był pasażerem pierwszego pociągu na tej linii. Jednotorowa trasa kolejowa Tczew–Gd. miała charakter linii lokalnej, w Tczewie pasażerowie udający się w kierunku Berlina czy Królewca zmuszeni byli przesiadać się do pociągów dalekobieżnych. Z powodu sprzeciwu władz wojsk. na lokalizację stacji w centrum Gd., ukształtowanie terenu i istniejące cieki wodne, linię kolejową doprowadzono do zbudowanego w części płd. miasta q dworca Gd. Brama Nizinna. Wymagało to przebicia miejskich q fortyfikacji przy bastionie Żubr, przy wjeździe powstała specjalna brama kolejowa (q bramy). Od 12 X 1857, po otwarciu nowo zbudowanego mostu na Wiśle w Tczewie, Gd. uzyskał połączenie z Malborkiem i Królewcem, z przesiadką w Tczewie.
Dalszy rozwój portu gd. uzależniony był od połączenia go z ogólnoniemiecką siecią kolejową. Ze względu na ukształtowanie terenu i fortyfikacje miejskie było to trudne zadanie. Na podstawie przygotowanej dokumentacji 10 VII 1865 rozpoczęto (z udziałem saperów) budowę nowej jednotorowej linii kolejowej od dworca Brama Nizinna, poprzez q Bramę Oruńską, q Zaroślak do q Nowego Portu. Od Zaroślaka do Neugarten (ul. Nowe Ogrody) tor biegł w wykopie. W rejonie Neugarten saperzy zbudowali syfon, którym doprowadzili wody q Potoku Siedleckiego do miejskiej fosy. Powstał też most nad q Kanałem Raduni oraz tunele pod Schwarzes Meer (ul. Stawki, Czarne Morze) i Neugarten. Dalej do Nowego Portu (7,2 km) szlak biegł brzegiem fosy miejskiej do q Bramy Oliwskiej, mostem nad fosą, przez q Nowe Szkoty, Brzeźno do portu, gdzie powstał dworzec Gd.-Nowy Port. 1 X 1867 oddano nową kolejową trasę do użytku oraz przystanek zw. q dworcem Gd. Brama Wyżynna przy ul. zwanej po 1870 Promenade (ob. ul. 3 Maja), z którą łączyły go schody w miejscu ob. q dworca PKS. 1 VII 1870 sąsiadujący z tym dworcem teren stał się stacją końcową nowej linii podmiejskiej, łączącej Gd. z Sopotem, wybudowanej przez pryw. spółkę Berlin-Stettiner Eisenbahn-Gesellschaft (BSte) – Berlińsko-Szczecińskie Towarzystwo Kolejowe. 1 IX 1870 firma ta uruchomiła całą linię łączącą Gd. z Berlinem, z przesiadką w Stargardzie Szczecińskim. Była to przez wiele lat jedyna bezpośrednia dalekobieżna linia kolejowa w Gd. Jej dworzec towarowy (Güterbanhof) powstał poza obwarowaniami miejskimi, na terenie ob. przystanku Gd.-Stocznia. Ważnym wydarzeniem było oddanie do użytku 15 VIII 1873 linii kolejowej Tczew–Chojnice–Piła–Krzyż na kierunku berlińskim oraz 1 IX 1877 zbudowanej przez gd. spółkę linii kolejowej Malbork–Mława (Marienburg-Mlawaer Eisenbahn). Łączyła ona Gd. z Warszawą poprzez przesiadki w Tczewie, Malborku i Mławie. Trasa ta, obok ruchu pasażerskiego, obsługiwała ważne dla gd. gospodarki połączenia towarowe z naturalnym zapleczem surowcowym portu gd. w zaborze ros. i austr.
W 1877 BSte została upaństwowiona, 1880 przeszła pod zarząd Niemieckiej Kolei Wschodniej (Ostbahn). Obie dotychczasowe linie obsługiwał dworzec zw. Bramą Wyżynną. W 1888 rozpoczęto budowę drugiego toru kolejowego z Gd. do Tczewa oraz do Sopotu, ze względu na wzmożony ruch pasażerski na tych trasach. Nowa druga linia sopocka oddana została do użytku 4 VI 1889. Drugi tor na trasie Tczew–Bydgoszcz powstał dopiero 1909–11. W związku z rozbiórką 1892–94 nowożytnych obwarowań miejskich w ciągu ob. ul. Podwale Grodzkie – ul. Wałowa, urbaniści zaplanowali w tym rejonie budowę nowego q dworca Gd. Główny, przy powstałej Stadtgraben (ul. Podwale Grodzkie). Żeby dotychczasowa infrastruktura kolejowa nie blokowała jego budowy, po trwających od listopada 1893 przygotowaniach i zbudowaniu pawilonu obsługi podróżnych, otwarto 1 X 1896 tymczasowy q Dworzec Centralny (Zentralbahnhof). Tu też kończyły bieg pociągi z Sopotu, Nowego Portu, Słupska, a także z Tczewa, bowiem z tymże dniem zostały zamknięte dla ruchu pasażerskiego dworce Brama Wyżynna, którego budynek został rozebrany, oraz Brama Nizinna, pełniący od tego czasu po rok 1995 funkcję dworca towarowego.
Nowy dworzec kolejowy Gd. Główny otwarto 30 X 1900, pierwsze pociągi wyruszyły z niego do Tczewa rano 1 X 1900. Bezpośrednie pociągi kursowały nast. z Gd. do Bydgoszczy, Pucka przez Redę, Szymankowo przez Tczew, Kartuzy przez Pruszcz Gd. 1 XII 1915 uruchomiono też bezpośrednie połączenie z będącą pod niem. okupacją Warszawą przez Malbork i Mławę. Rozebrany został tymczasowy Dworzec Centralny, w miejsce którego powstały perony dla ruchu dalekobieżnego, osobne perony obsługiwały ruch podmiejski do Sopotu i Nowego Portu. W 1902 powstał budynek dworca podmiejskiego z kasami i kioskami. Ważnym wydarzeniem było podniesienie 1909–15 nasypu kolejowego między ob. przystankiem Gd.-Politechnika a stacją Gd.-Wrzeszcz o ok. 3 m, poprzez budowę specjalnego murowanego wiaduktu, mostów nad ulicami oraz nowego budynku dworca we Wrzeszczu. Zlikwidowano istniejące dotychczas przejazdy przez tory chronione szlabanami. 1 V 1914 oddano do użytku nową linię kolejową z Wrzeszcza przez q Brętowo, q Kokoszki, Żukowo do Starej Piły (19,5 km). Zgodnie z art. 104 traktatu wersalskiego od 1 XI 1921 pasażerskie i towarowe linie kolejowe na terenie II WMG przeszły pod zarząd PKP; wyłączone z tego były linie towarowe w porcie gd. oraz linie kolejek wąskotorowych. Zarząd nad koleją w II WMG sprawowała Gd. Dyrekcja Pomorska PKP (q Dyrekcja Kolei) z siedzibą do 1933 w Gd., nast. do 1939 w Toruniu. Wśród pracowników dominowali Polacy z Gd. i Pomorza. Po 1925 linie niektórych pociągów podmiejskich przedłużono z Sopotu do Gdyni, a pol. pociągi dalekobieżne z Gdyni do Warszawy jadące przez Gd., od Tczewa kursowały przez Bydgoszcz, Toruń, Kutno lub trasą Laskowice, Grudziądz, Brodnica, Działdowo. Niektóre, podobnie jak pociągi z Łodzi czy Poznania, przejeżdżały przez stację Gd. Główny bez zatrzymywania, nie podlegały wówczas kontroli paszportowej-celnej na granicach II WMG. 1 IX 1939 linie kolejowe na terenie Gd. przeszły pod zarząd niem. kolei państw. (Reichsbahn) z regionalną dyrekcją w Gd. Od 1 IV 1895 (z przerwą 1933–1939) w Gd. mieściła się siedziba terytorialnego organu zarządzania koleją. MZM,MrGl

2. W gd. węźle kolejowym istotną funkcję spełniała rozbudowa sieci połączeń kolejowych w obrębie miasta i portu. Po otwarciu linii do Nowego Portu uruchomiono m.in. kolejne linie pasażerskie, pasażersko-towarowe, towarowe i bocznice, a także przystanki kolejowe na podmiejskich trasach do Tczewa, Sopotu i Nowego Portu (po II w. świat. q Szybka Kolej Miejska).

Tabela: Rozwój gdańskiego węzła kolejowego w latach 1880–1945 (wybór)
Tabela: Rozwój przystanków kolejowych: linia Gdańsk–Nowy Port, Gdańsk–Sopot, Gdańsk–Pruszcz Gdański–Tczew, Gdańsk–Wrzeszcz–Kokoszki, Gdynia–Kościerzyna

3. Jeszcze w czasie trwania II w. świat. uruchomiono w Gd. komunikację kolejową (pierwszy pociąg towarowy do Tczewa odjechał ze stacji PKP Gd. Główny 15 IV 1945), do dyspozycji było wówczas tylko 5 sprawnych lokomotyw przejętych w parowozowni Gd.-Zaspa Towarowa. Pierwszy pociąg z węglem ze Śląska na eksport do portu gd. przybył 10 VII 1945. Od 1951 rozwijano budowę wydzielonej, zelektryfikowanej linii q Szybkiej Kolei Miejskiej. 2 I 1951 uruchomiono jednotorową linię z Gd. do Nowego Portu, zaś 2 I 1952 najpierw jednotorową, nast. dwutorową linię od 10 VIII 1952 na trasie Gd.–Sopot. 12 I 1956 trasę przedłużono do Gdyni-Chyloni, a 20 XII 1957 – do Wejherowa. Na trasie Gdynia–Gd.–Warszawa uruchomiono kursujący 3 razy w tygodniu wagon motorowy osiągający prędkość 90 km/h, zw. Lux-Torpedą (podróż trwała 5 godz.), od 28 V 1961 Gd. uzyskał codzienne połączenie motorowymi pociągami ekspresowymi z Warszawą i Poznaniem, Łodzią, nast. ze Szczecinem. Ważnym wydarzeniem było zelektryfikowanie do 13 IX 1969 gd. węzła kolejowego, na linii Śląsk–porty, a 19 XII 1985 linii przez Malbork do Warszawy. 20 XII 1976 podmiejska SKM przeszła na zasilanie trakcji prądem o napięciu 3000 V.

4. Gdański węzeł kol. od 1900 dysponował zapleczem bieżącej obsługi taboru: parowozowniami na Oruni, od 1917 na Zaspie Towarowej, od 1912 zapleczem naprawczym na Przeróbce (q Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego), gdzie 1920–21 zmontowano 150 parowozów towarowych produkcji USA. W 1945–46 w Stoczni nr 1 (q Stocznia Gd.) złożono 20 parowozów przekazanych w ramach pomocy q UNRRA, natomiast remontem parowozów zajmowała się Stocznia nr 2 (dawna Schichaua). MZM, MrGl
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania