PASZKIEWICZ YACH, reżyser, animator kultury
Linia 5: | Linia 5: | ||
'''YACH PASZKIEWICZ''' (właśc. Jan Paszkiewicz) (4 IX 1958 Bydgoszcz – 13 XII 2017 Sopot), reżyser, operator, autor animacji, grafik, animator kultury. W 1978 ukończył Technikum Elektroniczne w Bydgoszczy. W 1987 został absolwentem Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po studiach był asystentem na tej uczelni – w Zakładzie Kształtowania Form Plastycznych (ZKFP) u prof. Romualda Drzewieckiego; od 1998 adiunktem. Między innymi dzięki jego staraniom ZKFP przekształcił się w 1998 w Zakład Plastyki Intermedialnej, pierwszą w Polsce komputerową pracownię intermedialną. <br/><br/> | '''YACH PASZKIEWICZ''' (właśc. Jan Paszkiewicz) (4 IX 1958 Bydgoszcz – 13 XII 2017 Sopot), reżyser, operator, autor animacji, grafik, animator kultury. W 1978 ukończył Technikum Elektroniczne w Bydgoszczy. W 1987 został absolwentem Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po studiach był asystentem na tej uczelni – w Zakładzie Kształtowania Form Plastycznych (ZKFP) u prof. Romualda Drzewieckiego; od 1998 adiunktem. Między innymi dzięki jego staraniom ZKFP przekształcił się w 1998 w Zakład Plastyki Intermedialnej, pierwszą w Polsce komputerową pracownię intermedialną. <br/><br/> | ||
Był współtwórcą Grupy Artystycznej Yach-Film, która w grudniu 1989 zorganizowała „edycję zerową” Yach Film Festiwalu, podsumowującą dorobek członków grupy. Artyści prezentowali symultanicznie w różnych polskich miastach własne filmy, stworzone w estetyce bliskiej wideoklipowi. Na fundamencie tej imprezy powstał organizowany w Trójmieście od 1991 [[FESTIWAL POLSKICH WIDEOKLIPÓW YACH FILM | Festiwal Polskich Wideoklipów Yach Film]], odgrywający pierwszoplanową rolę w promocji i upowszechnianiu wideoklipu jako formy wypowiedzi artystycznej. Miejsce powstania festiwalu i kolejnych jego edycji wiąże się z przyjazdem Paszkiewicza w 1990 do Gdańska; na początku lat 90. tworzył on tu wideoklipy zespołów [[GDAŃSKA SCENA ALTERNATYWNA | Gdańskiej Sceny Alternatywnej]] oraz nawiązał współpracę z Programem II TVP i z [[TELEWIZJA POLSKA GDAŃSK | TVP Gdańsk]]. <br/><br/> | Był współtwórcą Grupy Artystycznej Yach-Film, która w grudniu 1989 zorganizowała „edycję zerową” Yach Film Festiwalu, podsumowującą dorobek członków grupy. Artyści prezentowali symultanicznie w różnych polskich miastach własne filmy, stworzone w estetyce bliskiej wideoklipowi. Na fundamencie tej imprezy powstał organizowany w Trójmieście od 1991 [[FESTIWAL POLSKICH WIDEOKLIPÓW YACH FILM | Festiwal Polskich Wideoklipów Yach Film]], odgrywający pierwszoplanową rolę w promocji i upowszechnianiu wideoklipu jako formy wypowiedzi artystycznej. Miejsce powstania festiwalu i kolejnych jego edycji wiąże się z przyjazdem Paszkiewicza w 1990 do Gdańska; na początku lat 90. tworzył on tu wideoklipy zespołów [[GDAŃSKA SCENA ALTERNATYWNA | Gdańskiej Sceny Alternatywnej]] oraz nawiązał współpracę z Programem II TVP i z [[TELEWIZJA POLSKA GDAŃSK | TVP Gdańsk]]. <br/><br/> | ||
− | Był współtwórcą oprawy graficznej festiwali muzycznych w Jarocinie, pierwszej czołówki „Teleekspresu”, „Szansy na sukces”, finałów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Na początku lat 90. współpracował z Jerzym Owsiakiem przy realizacji jego programu „Róbta co chceta”. Od 1991 przez dwa lata brał udział w realizacji programu telewizyjnego „Lalamido, czyli porykiwania szarpidrutów”. W 1993 otrzymał Bursztynowy Ekran na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie za teledysk zespołu No Limits ''Stay on the River Bank''. Jego dorobek to kilkanaście filmów dokumentalnych, udział w realizacji wielu programów TV oraz realizacja ponad 600 wideoklipów. W 2000 jego wideoklip do piosenki zespołu Kult ''45–89'', nagrodzony Grand Prix na Yach Film Festiwalu (1993), został wybrany przez internautów najlepszym polskim teledyskiem lat 90. W 2003 razem z Jerzym Owsiakiem zrealizował pełnometrażowy film ''Przystanek Woodstock – najgłośniejszy film polski''. W 2006 w Gdańsku założył własną autorską szkołę wideoklipu. <br/><br/> | + | Był współtwórcą oprawy graficznej festiwali muzycznych w Jarocinie, pierwszej czołówki „Teleekspresu”, „Szansy na sukces”, finałów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Na początku lat 90. współpracował z [[OWSIAK JERZY, działacz społeczny, honorowy obywatel Gdańska | Jerzym Owsiakiem]] przy realizacji jego programu „Róbta co chceta”. Od 1991 przez dwa lata brał udział w realizacji programu telewizyjnego „Lalamido, czyli porykiwania szarpidrutów”. W 1993 otrzymał Bursztynowy Ekran na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie za teledysk zespołu No Limits ''Stay on the River Bank''. Jego dorobek to kilkanaście filmów dokumentalnych, udział w realizacji wielu programów TV oraz realizacja ponad 600 wideoklipów. W 2000 jego wideoklip do piosenki zespołu Kult ''45–89'', nagrodzony Grand Prix na Yach Film Festiwalu (1993), został wybrany przez internautów najlepszym polskim teledyskiem lat 90. W 2003 razem z Jerzym Owsiakiem zrealizował pełnometrażowy film ''Przystanek Woodstock – najgłośniejszy film polski''. W 2006 w Gdańsku założył własną autorską szkołę wideoklipu. <br/><br/> |
W 2007 został nominowany za całokształt twórczości do nagrody Gdańszczanin Roku. Dwa razy nominowano go do nagrody Fryderyk: za wideoklipy ''Kumple Janosika'' zespołu Big Cyc (2000; wraz z żoną [[KUNICKA-PASZKIEWICZ MAGDALENA, dziennikarka, animatorka kultury | Magdaleną Kunicką-Paszkiewicz]]) i ''Koledzy'' duetu Maciej Maleńczuk – Wojciech Waglewski (2008). Jego prace znalazły się na wystawie ''Ukryta dekada'' (2009), prezentującej dokonania pionierów polskiej sztuki wideoartu. W 2014 otrzymał [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] z okazji jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej. <br/><br/> | W 2007 został nominowany za całokształt twórczości do nagrody Gdańszczanin Roku. Dwa razy nominowano go do nagrody Fryderyk: za wideoklipy ''Kumple Janosika'' zespołu Big Cyc (2000; wraz z żoną [[KUNICKA-PASZKIEWICZ MAGDALENA, dziennikarka, animatorka kultury | Magdaleną Kunicką-Paszkiewicz]]) i ''Koledzy'' duetu Maciej Maleńczuk – Wojciech Waglewski (2008). Jego prace znalazły się na wystawie ''Ukryta dekada'' (2009), prezentującej dokonania pionierów polskiej sztuki wideoartu. W 2014 otrzymał [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury]] z okazji jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej. <br/><br/> | ||
Został pochowany na [[CMENTARZE NA SIEDLCACH | Cmentarzu Komunalnym nr 5]], Łostowickim. {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Został pochowany na [[CMENTARZE NA SIEDLCACH | Cmentarzu Komunalnym nr 5]], Łostowickim. {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 17:38, 12 gru 2024
YACH PASZKIEWICZ (właśc. Jan Paszkiewicz) (4 IX 1958 Bydgoszcz – 13 XII 2017 Sopot), reżyser, operator, autor animacji, grafik, animator kultury. W 1978 ukończył Technikum Elektroniczne w Bydgoszczy. W 1987 został absolwentem Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Po studiach był asystentem na tej uczelni – w Zakładzie Kształtowania Form Plastycznych (ZKFP) u prof. Romualda Drzewieckiego; od 1998 adiunktem. Między innymi dzięki jego staraniom ZKFP przekształcił się w 1998 w Zakład Plastyki Intermedialnej, pierwszą w Polsce komputerową pracownię intermedialną.
Był współtwórcą Grupy Artystycznej Yach-Film, która w grudniu 1989 zorganizowała „edycję zerową” Yach Film Festiwalu, podsumowującą dorobek członków grupy. Artyści prezentowali symultanicznie w różnych polskich miastach własne filmy, stworzone w estetyce bliskiej wideoklipowi. Na fundamencie tej imprezy powstał organizowany w Trójmieście od 1991 Festiwal Polskich Wideoklipów Yach Film, odgrywający pierwszoplanową rolę w promocji i upowszechnianiu wideoklipu jako formy wypowiedzi artystycznej. Miejsce powstania festiwalu i kolejnych jego edycji wiąże się z przyjazdem Paszkiewicza w 1990 do Gdańska; na początku lat 90. tworzył on tu wideoklipy zespołów Gdańskiej Sceny Alternatywnej oraz nawiązał współpracę z Programem II TVP i z TVP Gdańsk.
Był współtwórcą oprawy graficznej festiwali muzycznych w Jarocinie, pierwszej czołówki „Teleekspresu”, „Szansy na sukces”, finałów Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Na początku lat 90. współpracował z Jerzym Owsiakiem przy realizacji jego programu „Róbta co chceta”. Od 1991 przez dwa lata brał udział w realizacji programu telewizyjnego „Lalamido, czyli porykiwania szarpidrutów”. W 1993 otrzymał Bursztynowy Ekran na Międzynarodowym Festiwalu Piosenki w Sopocie za teledysk zespołu No Limits Stay on the River Bank. Jego dorobek to kilkanaście filmów dokumentalnych, udział w realizacji wielu programów TV oraz realizacja ponad 600 wideoklipów. W 2000 jego wideoklip do piosenki zespołu Kult 45–89, nagrodzony Grand Prix na Yach Film Festiwalu (1993), został wybrany przez internautów najlepszym polskim teledyskiem lat 90. W 2003 razem z Jerzym Owsiakiem zrealizował pełnometrażowy film Przystanek Woodstock – najgłośniejszy film polski. W 2006 w Gdańsku założył własną autorską szkołę wideoklipu.
W 2007 został nominowany za całokształt twórczości do nagrody Gdańszczanin Roku. Dwa razy nominowano go do nagrody Fryderyk: za wideoklipy Kumple Janosika zespołu Big Cyc (2000; wraz z żoną Magdaleną Kunicką-Paszkiewicz) i Koledzy duetu Maciej Maleńczuk – Wojciech Waglewski (2008). Jego prace znalazły się na wystawie Ukryta dekada (2009), prezentującej dokonania pionierów polskiej sztuki wideoartu. W 2014 otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury z okazji jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej.
Został pochowany na Cmentarzu Komunalnym nr 5, Łostowickim.