Wersja z 15:45, 3 kwi 2013
„GDAŃSK”, SS (Steam Ship), zamówiony w kwietniu 1926 w q Stoczni Gd. (Danziger Werft) przez Ministerstwa Przemysłu i Handlu II RP (wraz z bliźniakiem „Gdynia”) jako statek wycieczkowy; banderę podniesiono w Tczewie 19 VII 1927 (pierwszy kapitan E. Pacewicz). Pojemność brutto – 547 BRT, netto – 234 NRT, dł. 53,70 m, szer. 9,30 m, zanurzenie 3,30 m; maszyna parowa o mocy 650 KM, 1 śruba, prędkość 11 węzłów, załoga 32 osoby. Początkowo planowano przekazanie go w użytkowanie PKP, przejęty jednak przez powstałą w listopadzie 1927 Żeglugę Polską SA. Zabierał w rejsach po Zatoce Gd. (Sopot–Hel, Gdynia–Hel, zawijał także do Gd.) 700 osób, po M. Bałtyckim – ok. 120; w 1928 odbył rejs do Kopenhagi. Jako nierentowny, od 1934 wykorzystywany był tylko w sezonie letnim. 2 VIII 1938 w drodze z Jastarni uczestniczył (bez ofiar i większych szkód własnych) w kolizji na redzie gdyńskiej z norweskim „Halversenem”. Zmobilizowany 28 VIII 1939 jako okręt-baza (bez uzbrojenia) dla flotylli zmobilizowanych kutrów rybackich (pod dowództwem dotychczasowego kapitana, por. marynarki w stanie spoczynku Juliana Laskowskiego; załogę stanowili wyłącznie cywile). 2 IX 1939 zaatakowany przez lotnictwo niem. na Zatoce Puckiej, między Mechelinkami a Kuźnicą, nie został bezpośrednio trafiony, od eksplozji uległ jednak roznitowaniu kadłub (jedna ofiara śmiertelna podczas ewakuacji), 4 września samozatopiony. Wydobyty przez Niemców, nieużywany, w marcu 1945 po raz kolejny samozatopiony w celu zablokowania płd. wejścia do portu w Gdyni. W 1947 wrak podniesiony przez duń. firmę ratowniczą i pocięty na złom na płyciźnie przy plaży w Redłowie. Konstrukcja uchodziła za nieudaną, wolną, mało zwrotną, o głębokim zanurzeniu, z tendencjami do nabierania wody na pokład.