SCHÜTZ CONSTANTIN, pastor kościoła NMP

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę SCHÜTZ CONSTANTIN, pastor kościołów św. Katarzyny i NMP na SCHÜTZ CONSTANTIN, pastor kościoła NMP, bez pozostawienia przekierowania pod starym tytułem)
Linia 2: Linia 2:
 
[[File: 1_Constantin_Schutz.jpg |thumb| Constantin Schütz, na podstawie portretu [[KLEIN DANIEL, malarz | Daniela Kleina]] ]]
 
[[File: 1_Constantin_Schutz.jpg |thumb| Constantin Schütz, na podstawie portretu [[KLEIN DANIEL, malarz | Daniela Kleina]] ]]
 
[[File: 2_Constantin_Schutz.jpg |thumb| Constantin Schütz]]
 
[[File: 2_Constantin_Schutz.jpg |thumb| Constantin Schütz]]
'''CONSTANTIN SCHÜTZ''' (14 IX 1646 Gdańsk – 11 IV 1712 Gdańsk), pastor kościołów [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | św. Katarzyny]] i  [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | Najświętszej Marii Panny]] (NMP). Syn pochodzącego z Wrocławia Gottfrieda (1603 – 22 VI 1653 Gdańsk), kupca bławatnego, od 20 V 1634 posiadającego kupieckie [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo Gdańska]], oraz poślubionej przez niego 3 VII 1634 w kościele NMP Cathariny (1611 – 1676 Gdańsk), córki Caspra Bodenstein (zm. 1612). Brat Gottffrieda (ur. 1544 Gdańsk), w październiku 1652 zapisanego do gdańskiego [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]], od 31 VIII 1688 posiadającego potwierdzenie kupieckiego obywatelstwa jako tzw. Bürger-Kind (dziecko gdańskich obywateli), oraz pochowanych w rodzinnym grobie w kościele NMP pod płytą nr 91 Johanny Marii (pochowana 11 IX 1691 w wieku 53 lat) i Cathariny, zmarłą w stanie panieńskim (pochowana 12 XI 1691 w wieku 51 lat).<br/><br/>
+
'''CONSTANTIN SCHÜTZ''' (14 IX 1646 Gdańsk – 11 IV 1712 Gdańsk), pastor [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Najświętszej Marii Panny]] (NMP). Syn pochodzącego z Wrocławia Gottfrieda (1603 – 22 VI 1653 Gdańsk), kupca bławatnego, od 20 V 1634 posiadającego kupieckie [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE | obywatelstwo Gdańska]], oraz poślubionej przez niego 3 VII 1634 w kościele NMP Cathariny (1611 – 1676 Gdańsk), córki Caspra Bodenstein (zm. 1612). Brat Gottffrieda (ur. 1544 Gdańsk), w październiku 1652 zapisanego do gdańskiego [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]], od 31 VIII 1688 posiadającego potwierdzenie kupieckiego obywatelstwa jako tzw. Bürger-Kind (dziecko gdańskich obywateli), oraz pochowanych w rodzinnym grobie w kościele NMP pod płytą nr 91 Johanny Marii (pochowana 11 IX 1691 w wieku 53 lat) i Cathariny, zmarłą w stanie panieńskim (pochowana 12 XI 1691 w wieku 51 lat).<br/><br/>
W sierpniu 1654, podobnie jak brat, zapisany został do gdańskiego Gimnazjum Akademickiego. Studiował teologię od 1664 w Jenie, w 1668 w Królewcu i Wittenberdze, od 1669 w Lipsku. Po powrocie 18 XI 1673 do Gdańsku, wyświęcony 15 X 1676, od 16 XI 1676 pastor w Groß Zünder (Cedry Wielke). Od 25 VIII 1680 diakon w gdańskim kościele św. Katarzyny, od grudnia tego roku (1680) drugi pastor w kościele NMP, od 1682 pierwszy pastor tego kościoła, w latach 1682–1685 oraz 1702–1705 w randze wiceseniora Ministerium Duchownego.<br/><br/>
+
W sierpniu 1654, podobnie jak brat, zapisany został do gdańskiego Gimnazjum Akademickiego. Studiował teologię od 1664 w Jenie, w 1668 w Królewcu i Wittenberdze, od 1669 w Lipsku. Po powrocie 18 XI 1673 do Gdańsku, wyświęcony 15 X 1676, od 16 XI 1676 pastor w Groß Zünder (Cedry Wielke). Od 25 VIII 1680 diakon w gdańskim [[KOŚCIÓŁ ŚW. KATARZYNY ALEKSANDRYJSKIEJ | kościele św. Katarzyny]], od grudnia tego roku (1680) drugi pastor w kościele NMP, od 1682 pierwszy pastor tego kościoła, w latach 1682–1685 oraz 1702–1705 w randze wiceseniora Ministerium Duchownego.<br/><br/>
 
Brał udział w zapoczątkowanym w 1692 sporze ortodoksyjnych wyznawców luteranizmu, reprezentowanych głównie przez rektora Gimnazjum Akademickiego i pastora [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | kościół św. Trójcy]] [[SCHELWIG SAMUEL, rektor Gimnazjum Akademickiego, pastor | Samuela Schelwiga]] z wyznawcami pietyzmu, do których się zaliczał. Spór rozpoczęła krytyka pietystów w przedmowie Samuela Schelwiga do opracowanego w 1692 na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Lipskiego pisma Johanna Benedikta Carpzova ''Schrift Gründliche und wohlgesetzte Bedenken von der Pietisterei''. Na krytykę zareagował prepozyt i radca konsystorza kościoła św. Mikołaja w Berlinie, jeden z najsłynniejszych przedstawicieli pietyzmu Philipp Jacob Spener (1635–1705). Blisko współpracując ze Spencerem wsparł go w Gdańsku, odpowiadając Schelwigowi wygłoszonym tu kazaniem. Po kilku podobnych wymianach zdań, gdańska [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]]  odbyła z oboma adwersarzami osobne rozmowy i 6 V 1693 opublikowała deklarację, mającą załagodzić spór. Stanowisko Schelwiga poparli jednak z ambon senior Ministerium Duchownego dr. Andreas Kühn, archidiakon kościołą NMP [[STRAUSS MICHAEL, archidiakon kościoła NMP| Michael Strauß]] oraz diakon kościoła św. Katarzyny Friedrich Christian Bücher. Zareagował na to jeszcze w 1693 opublikowaniem polemiki ''Christliche Erinnerung An die Evangelische Lutherische Gemeine In Dantzig''. <br/><br/>
 
Brał udział w zapoczątkowanym w 1692 sporze ortodoksyjnych wyznawców luteranizmu, reprezentowanych głównie przez rektora Gimnazjum Akademickiego i pastora [[KOŚCIÓŁ I KLASZTOR FRANCISZKANÓW ŚW. TRÓJCY | kościół św. Trójcy]] [[SCHELWIG SAMUEL, rektor Gimnazjum Akademickiego, pastor | Samuela Schelwiga]] z wyznawcami pietyzmu, do których się zaliczał. Spór rozpoczęła krytyka pietystów w przedmowie Samuela Schelwiga do opracowanego w 1692 na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Lipskiego pisma Johanna Benedikta Carpzova ''Schrift Gründliche und wohlgesetzte Bedenken von der Pietisterei''. Na krytykę zareagował prepozyt i radca konsystorza kościoła św. Mikołaja w Berlinie, jeden z najsłynniejszych przedstawicieli pietyzmu Philipp Jacob Spener (1635–1705). Blisko współpracując ze Spencerem wsparł go w Gdańsku, odpowiadając Schelwigowi wygłoszonym tu kazaniem. Po kilku podobnych wymianach zdań, gdańska [[RADA MIEJSKA | Rada Miejska]]  odbyła z oboma adwersarzami osobne rozmowy i 6 V 1693 opublikowała deklarację, mającą załagodzić spór. Stanowisko Schelwiga poparli jednak z ambon senior Ministerium Duchownego dr. Andreas Kühn, archidiakon kościołą NMP [[STRAUSS MICHAEL, archidiakon kościoła NMP| Michael Strauß]] oraz diakon kościoła św. Katarzyny Friedrich Christian Bücher. Zareagował na to jeszcze w 1693 opublikowaniem polemiki ''Christliche Erinnerung An die Evangelische Lutherische Gemeine In Dantzig''. <br/><br/>
 
Ponieważ Samuel Schelwig, w 1694 podróżując po niemieckich uniwersytetach, poszukiwał tam stronników, a i w Gdańsku dołączali do niego kolejni duchowni, po jego powrocie Rada Miejska 20 IX 1694 zakazała mu występować przeciwko pastorowi kościoła NMP zarówno z ambony jak i na piśmie, następnie 9 IX 1695 zakazała Michaelowi Straussowi dalszego toczenia polemiki pod groźbą m.in. zakazu głoszenia kazań, zapowiedziała też konfiskatę drukowanej we Frankfurcie i Lipsku broszury przeciwko Schützowi, a w Gdańsku zakazała jej czytania. Wiele to nie pomogło, także i on nie pozostawał dłużny i publikował swoje repliki (m.in. ''Versicherung An die Christliche Gemeine'', 1695 ;  ''Heilsame Artzeney Gegen Herr Doct. Samuel Schelwigs/eigenen und eingemachten Zanck– Apffel: Den Gifft seiner lüsternden und beißigen Zähne'' … 1702), włączał się też z Berlina sam Spener (''Freudiges Gewissen / gegen Herrn. D. Samuel Schelwigs / unbillige Zunötigungen'',  1695). Dopiero w 1703 spór zakończył się formalnym pojednaniem teologów.<br/><br/>
 
Ponieważ Samuel Schelwig, w 1694 podróżując po niemieckich uniwersytetach, poszukiwał tam stronników, a i w Gdańsku dołączali do niego kolejni duchowni, po jego powrocie Rada Miejska 20 IX 1694 zakazała mu występować przeciwko pastorowi kościoła NMP zarówno z ambony jak i na piśmie, następnie 9 IX 1695 zakazała Michaelowi Straussowi dalszego toczenia polemiki pod groźbą m.in. zakazu głoszenia kazań, zapowiedziała też konfiskatę drukowanej we Frankfurcie i Lipsku broszury przeciwko Schützowi, a w Gdańsku zakazała jej czytania. Wiele to nie pomogło, także i on nie pozostawał dłużny i publikował swoje repliki (m.in. ''Versicherung An die Christliche Gemeine'', 1695 ;  ''Heilsame Artzeney Gegen Herr Doct. Samuel Schelwigs/eigenen und eingemachten Zanck– Apffel: Den Gifft seiner lüsternden und beißigen Zähne'' … 1702), włączał się też z Berlina sam Spener (''Freudiges Gewissen / gegen Herrn. D. Samuel Schelwigs / unbillige Zunötigungen'',  1695). Dopiero w 1703 spór zakończył się formalnym pojednaniem teologów.<br/><br/>

Wersja z 20:37, 12 paź 2024

Constantin Schütz, na podstawie portretu Daniela Kleina
Constantin Schütz

CONSTANTIN SCHÜTZ (14 IX 1646 Gdańsk – 11 IV 1712 Gdańsk), pastor kościoła Najświętszej Marii Panny (NMP). Syn pochodzącego z Wrocławia Gottfrieda (1603 – 22 VI 1653 Gdańsk), kupca bławatnego, od 20 V 1634 posiadającego kupieckie obywatelstwo Gdańska, oraz poślubionej przez niego 3 VII 1634 w kościele NMP Cathariny (1611 – 1676 Gdańsk), córki Caspra Bodenstein (zm. 1612). Brat Gottffrieda (ur. 1544 Gdańsk), w październiku 1652 zapisanego do gdańskiego Gimnazjum Akademickiego, od 31 VIII 1688 posiadającego potwierdzenie kupieckiego obywatelstwa jako tzw. Bürger-Kind (dziecko gdańskich obywateli), oraz pochowanych w rodzinnym grobie w kościele NMP pod płytą nr 91 Johanny Marii (pochowana 11 IX 1691 w wieku 53 lat) i Cathariny, zmarłą w stanie panieńskim (pochowana 12 XI 1691 w wieku 51 lat).

W sierpniu 1654, podobnie jak brat, zapisany został do gdańskiego Gimnazjum Akademickiego. Studiował teologię od 1664 w Jenie, w 1668 w Królewcu i Wittenberdze, od 1669 w Lipsku. Po powrocie 18 XI 1673 do Gdańsku, wyświęcony 15 X 1676, od 16 XI 1676 pastor w Groß Zünder (Cedry Wielke). Od 25 VIII 1680 diakon w gdańskim kościele św. Katarzyny, od grudnia tego roku (1680) drugi pastor w kościele NMP, od 1682 pierwszy pastor tego kościoła, w latach 1682–1685 oraz 1702–1705 w randze wiceseniora Ministerium Duchownego.

Brał udział w zapoczątkowanym w 1692 sporze ortodoksyjnych wyznawców luteranizmu, reprezentowanych głównie przez rektora Gimnazjum Akademickiego i pastora kościół św. Trójcy Samuela Schelwiga z wyznawcami pietyzmu, do których się zaliczał. Spór rozpoczęła krytyka pietystów w przedmowie Samuela Schelwiga do opracowanego w 1692 na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Lipskiego pisma Johanna Benedikta Carpzova Schrift Gründliche und wohlgesetzte Bedenken von der Pietisterei. Na krytykę zareagował prepozyt i radca konsystorza kościoła św. Mikołaja w Berlinie, jeden z najsłynniejszych przedstawicieli pietyzmu Philipp Jacob Spener (1635–1705). Blisko współpracując ze Spencerem wsparł go w Gdańsku, odpowiadając Schelwigowi wygłoszonym tu kazaniem. Po kilku podobnych wymianach zdań, gdańska Rada Miejska odbyła z oboma adwersarzami osobne rozmowy i 6 V 1693 opublikowała deklarację, mającą załagodzić spór. Stanowisko Schelwiga poparli jednak z ambon senior Ministerium Duchownego dr. Andreas Kühn, archidiakon kościołą NMP Michael Strauß oraz diakon kościoła św. Katarzyny Friedrich Christian Bücher. Zareagował na to jeszcze w 1693 opublikowaniem polemiki Christliche Erinnerung An die Evangelische Lutherische Gemeine In Dantzig.

Ponieważ Samuel Schelwig, w 1694 podróżując po niemieckich uniwersytetach, poszukiwał tam stronników, a i w Gdańsku dołączali do niego kolejni duchowni, po jego powrocie Rada Miejska 20 IX 1694 zakazała mu występować przeciwko pastorowi kościoła NMP zarówno z ambony jak i na piśmie, następnie 9 IX 1695 zakazała Michaelowi Straussowi dalszego toczenia polemiki pod groźbą m.in. zakazu głoszenia kazań, zapowiedziała też konfiskatę drukowanej we Frankfurcie i Lipsku broszury przeciwko Schützowi, a w Gdańsku zakazała jej czytania. Wiele to nie pomogło, także i on nie pozostawał dłużny i publikował swoje repliki (m.in. Versicherung An die Christliche Gemeine, 1695 ; Heilsame Artzeney Gegen Herr Doct. Samuel Schelwigs/eigenen und eingemachten Zanck– Apffel: Den Gifft seiner lüsternden und beißigen Zähne … 1702), włączał się też z Berlina sam Spener (Freudiges Gewissen / gegen Herrn. D. Samuel Schelwigs / unbillige Zunötigungen, 1695). Dopiero w 1703 spór zakończył się formalnym pojednaniem teologów.

Autor mowy żałobnej wygłoszonej w kościele NMP po śmierci króla Jana III Sobieskiego, w której nawiązując do swoich poglądów podkreślał niepowetowaną utratę ojca ojczyzny i wzywał gdańszczan do skromnego i prostego życia (1696). Witał z kolei kazaniem wybór na króla Augusta II Wettyna, przypominając wiernym o konieczności dochowania wierności nowemu władcy (1697). Komentował też odrębnym drukiem ustąpienie Augusta z tronu polskiego w 1706, widząc w tym fakcie nadzieje na pokój w Polsce. Podczas panującej w Gdańsku w 1709 epidemii dżumy ogłosił drukiem kazanie o potrzebie pokuty, drukował także inne swoje kazania.

Jako pastor najważniejszego gdańskiego kościoła wygłosił wiele kazań przy pogrzebach pierwszych obywateli miasta, m.in. burmistrzów Gabriela Krumhausena (1685), Constantina Pahla (1691), Gabriela Schumanna (1700), Constantina Ferbera (III) (1704, także z własnym wierszem w wydaniu drukowanym), Constantina Fredera (1707), rajców i ławników Carla Ehlera (1686; ojciec burmistrza Carla Gottlieba), Michaela Schmidta (1687; dziadka burmistrza Michaela Schmidta), Emanuela Dilgera (1697), Michaela Tessina (1703, w wydaniu drukiem z wierszem także i własnego autorstwa), lekarzy [FABRITIUS (Schmiedt) JOHANN, lekarz | Johanna Fabritius]] (1691), Christiana Buckyego (1705, z wierszem własnym), Christophera Gottwaldta (1700), także m.in. żony kupca Joachima Krumhausena, Marii z domu Müehg (Muggen, 1684), czy rajcy Petera Bentzmanna (1693). Swój wiersz dodał m.in. do kazania żegnającego Friedricha Büthnera.

Jego drugą żoną była poślubiona 16 II 1681 w kościele NMP Anna Euphrosina (pochowana tamże 13 XI 1721 w grobie nr 91 w wieku 62 lat), córka ławnika Johanna Heinricha Schmidta (zm. 1664). Mieli siedmioro, chrzczonych w kościele NMP dzieci, z których czwórka nie przeżyła wieku niemowlęcego: 1/ Ephraim (chrzest 21 IV 1682), 2/ Constantin (2 XI 1684), 3/ Constantia (2 XII 1695) oraz 4/ Johann Gabriel (29 III 1701). Z pozostałych: 5/ Dorothea (chrzest 14 XII 1690 – pochowana 31 X 1724 w kościele NMP w grobie nr 415), od 20 IX 1707 była drugą żoną Nathanaela Gerlacha (ur. Toruń – pochowany 26 IX 1715 wraz z teściem), zaś od 19 X 1719 z Jacoba Theodora Kleina; 6/ Benjamin Gottlieb (chrzest 18 IX 1693 – 1740 Gdańsk), w 1723 ławnika, od 1726 rajca Starego Miasta; 7/ Concordia (chrzest 13 III 1698 – pochowana 5 IV 1773 w kościele NMP w grobie nr 351), od 1 IX 1718 żona poślubionego tamże sekretarza Rady Miasta (od 1717) Caspara Bartha (zm. 4 IV 1731).

Pochowany 28 IV 1712 w kościele NMP w grobie nr 351. Mowę pogrzebową wygłosił drugi pastor tego kościoła, Johann Lorenz Fischer. Do 1945 w zakrystii kościoła NMP wisiał jego portret, namalowany przez Daniela Kleina. JANSZ













Bibliografia:
Księga przyjęć do prawa miejskiego w Gdańsku 1536–1814, wyd. Andrzej Groth, Ewa Łączyńska-Bartoszek, Dariusz Kaczor, Gdańsk 2019, t. II, s. 179; t. VI, s. 401; t. VII, s. 529.
Księga wpisów uczniów Gimnazjum Gdańskiego 1580–1814, wyd. Zbigniew Nowak i Przemysław Szafran, Warszawa–Poznań 1974, s. 175, 180. Bertling August, Schütz Constantin w: Allgemeine Deutsche Biographie, Bd. 33, 1891, s. 116–117.
Lewandowska Liliana, Zwischen der lutherischen Orthodoxie und dem Pietismus in Danzig im Ausgang des 17. Jahrhunderts, „Documenta Pragensia”, t. 33, Praga 2016, s. 485–499.
Lewandowska Liliana, Ludzie pietyzmu gdańskiego, „Gdański Rocznik Ewangelicki”, t. 14, 2020, s. 15, 20.
Prätorius Ephraim, Dantziger-Lehrer Gedächtniβ ..., Danzig und Leipzig, 1760, s. 3, 8, 47.
Rhesa Ludwig, Kurzgefaßte Nachrichten von allen seit der Reformation an den evangelischen Kirchen in Westpreuszen angestellten Predigern, Königsberg 1834, s. 36, 50, 98.
Schnaase Eduard, Geschichte der evangelischen Kirche Danzigs',. Danzig 1863, s. 332—353.
Weichbrodt Dorothea, Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.–18. Jahrhundert, Klausdorf–Schwentine 1986–1992, Bd. 1, 138, 194; 2, 48; 3, 89; 4, 55, 231.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania