POLANOWSKA JADWIGA, aktorka, dziennikarka
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File: Jerzy_Goliński.jpeg |thumb| Jadwiga Polanowska i [[GOLIŃSKI JERZY, aktor, reżyser, wykładowca | Jerzy Goliński]], 1965]] | [[File: Jerzy_Goliński.jpeg |thumb| Jadwiga Polanowska i [[GOLIŃSKI JERZY, aktor, reżyser, wykładowca | Jerzy Goliński]], 1965]] | ||
'''JADWIGA POLANOWSKA-MISIORNY''' (20 III 1937 Sandomierz – 23 VII 2003 Warszawa), aktorka, dziennikarka. Córka Leona (1895–1985), absolwenta Uniwersytetu im. Jana Kazimierza we Lwowie, doktora praw, piłsudczyka, od 1931 starosty sandomierskiego oraz Maryli z domu Horodyskiej (1909–1994). Siostra Tadeusza oraz Marii Krystyny, zamężnej Baliszewskiej (ur. 1947 Sandomierz), absolwentki Uniwersytetu Warszawskiego (1973), etnomuzykolożki i dziennikarki.<br/><br/> | '''JADWIGA POLANOWSKA-MISIORNY''' (20 III 1937 Sandomierz – 23 VII 2003 Warszawa), aktorka, dziennikarka. Córka Leona (1895–1985), absolwenta Uniwersytetu im. Jana Kazimierza we Lwowie, doktora praw, piłsudczyka, od 1931 starosty sandomierskiego oraz Maryli z domu Horodyskiej (1909–1994). Siostra Tadeusza oraz Marii Krystyny, zamężnej Baliszewskiej (ur. 1947 Sandomierz), absolwentki Uniwersytetu Warszawskiego (1973), etnomuzykolożki i dziennikarki.<br/><br/> | ||
− | W 1955 zdała maturę w Gimnazjum (obecnie I Liceum Ogólnokształcące) w Sandomierzu. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (PWST) w Warszawie rolą Natalii Iwanowny w dyplomowych ''Trzech siostrach'' Antoniego Czechowa w reżyserii Zofii Małynicz i Haliny Drohockiej, zagranych w teatrze PWST 7 V 1959. W latach 1959–1961 występowała w Teatrach Dramatycznych w Poznaniu, zadebiutowała rolą Misi w ''Głupim Jakubie'' Tadeusza Rittnera (31 X 1959), grając jeszcze | + | W 1955 zdała maturę w Gimnazjum (obecnie I Liceum Ogólnokształcące) w Sandomierzu. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (PWST) w Warszawie rolą Natalii Iwanowny w dyplomowych ''Trzech siostrach'' Antoniego Czechowa w reżyserii Zofii Małynicz i Haliny Drohockiej, zagranych w teatrze PWST 7 V 1959. W latach 1959–1961 występowała w Teatrach Dramatycznych w Poznaniu, zadebiutowała rolą Misi w ''Głupim Jakubie'' Tadeusza Rittnera (31 X 1959), grając jeszcze m.in. Lettę w ''Śmierci komiwojażera'' Arthura Millera w reżyserii Józefa Maślińskiego (11 III 1960).<br/><br/> |
− | Od 1962 do 1972 występowała w [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]] w Gdańsku, | + | Od 1962 do 1972 występowała w [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]] w Gdańsku, m.in. w rolach Madelaine w ''Za dużo dobrego na raz'' Vratislava Blažka w reżyserii Jana Fiszera (6 IX 1962), Hesi w ''Moralności pani Dulskiej'' Gabrieli Zapolskiej w reżyserii [[MILSKI STANISŁAW, aktor, reżyser | Stanisława Milskiego]] (26 I 1963), Zuzanny w ''Śmierci Gubernatora'' Leona Kruczkowskiego w reżyserii Kazimierza Brauna (12 IX 1964), Melanii w ''Jadzi wdowie'' Ryszarda Ruszkowskiego w reżyserii Barbary Kikowskiej (12 VI 1965), Szechory w ''Araracie'' Artura Marii Swinarskiego w reżyserii [[GOLIŃSKI JERZY, aktor, reżyser, wykładowca | Jerzego Golińskiego]] (18 III 1967), Zjawy w ''Don Juanie'' Molière’a w reżyserii [[PARADOWSKI PIOTR, reżyser teatralny | Piotra Paradowskiego]] (5 II 1969), Zoe w ''Ulissesie'' Jamesa Joyce’a w reżyserii [[HÜBNER ZYGMUNT, aktor, reżyser, dyrektor| Zygmunta Hübnera]] (14 II 1970), Ewy i kobiety z ludu w ''Tragedii człowieka'' Imre Madácha w reżyserii Mátyása Giricza (18 IX 1971).<br/><br/> |
− | Od 1973 związana była z teatrami warszawskimi. W Teatrze Polskim (1973–1982) grała | + | Od 1973 związana była z teatrami warszawskimi. W Teatrze Polskim (1973–1982) grała m.in. Kasztelanową w ''Mazepie'' Juliusza Słowackiego w reżyserii Macieja Zenona Bordowicza (14 II 1975), Nadię w ''Przy pełni księżyca'' Wasilija Szukszyna w reżyserii Augusta Kowalczyka (3 VII 1977) czy Marię w ''Daczy'' Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Stanisława Pieniaka (3 VII 1980). W Teatrze Rozmaitości (1982/1983) i w Teatrze Narodowym (1983–1991) była m.in. Ciotką Istvána w ''Sonacie Belzebuba, czyli Prawdziwym zdarzeniu w Mordowarze'' Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jerzego Krasowskiego (19 XII 1985) i Juliasiewiczową w ''Moralności pani Dulskiej'' Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Krzysztofa Chamca (19 II 1988). W sezonie 1991/1992 występowała w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu, gdzie zagrała Poszlepkinę w ''Rewizorze'' Mikołaja Gogola w reżyserii Krystyny Meissner (11 III 1992).<br/><br/> |
− | Grała w Teatrze Telewizji, | + | Grała w Teatrze Telewizji, m.in. tytułową ''Pannę Julię'' Augusta Strindberga w reżyserii [[MINC TADEUSZ, aktor, reżyser | Tadeusza Minca]] (23 II 1968, za rolę nagrodzona „Orderem Stańczyka” miesięcznika [[LITERY, pismo | „Litery”]]), Lizę w ''Malowidle na drzewie'' Ingmara Bergmana w reżyserii [[HEBANOWSKI-DOBROGOYSKI STANISŁAW, reżyser, pisarz, patron gdańskiej ulicy | Stanisława Hebanowskiego]] (15 VI 1973), Irinę w ''Bestii'' swego męża, Michała Misiornego w reżyserii Andrzeja Marii Marczewskiego (25 III 1977) czy Pannę w ''Sonacie widm'' Augusta Strindberga w reżyserii Lecha Komarnickiego (11 IV 1983). W Teatrze Polskiego Radia była między innymi Żoną literata w sztuce ''Czy mogę skorzystać z telefonu?'' [[SZCZEPKOWSKA MALWINA, pisarka, reżyser| Malwiny Szczepkowskiej]] w reżyserii autorki (1 V 1966), Maratową w ''Galerii królów'' Henryka Bardijewskiego w reżyserii Henryka Rozena (19 XI 1978), Alice we ''Wtajemniczeniu'' Alfreda Döblina w reżyserii Juliusza Owidzkiego (2 I 1979) czy Hrabiną Mielżyńską w ''Między ustami a brzegiem pucharu'' Marii Rodziewiczówny w reżyserii Andrzeja Zakrzewskiego (26 XII 1983).<br/><br/> |
− | Występowała także w filmach, | + | Występowała także w filmach, m.in. ''Seksolatkach'' (1972), ''Bez miłości'' (1980), ''Mniejsze niebo'' (1980), ''Rajska jabłoń'' (1985), ''Cynga'' (1991) i serialach, m.in. ''Pan na Żuławach'' (1984), ''Pole niczyje'' (1988) czy ''Dom'' (1980-2000). Po zakończeniu kariery aktorskiej zajmowała się dziennikarstwem, między innymi w tygodniku „Kultura” (2002).<br/><br/> |
Była żoną Michała Misiornego (ps. „Michał Struczyński” lub „MIM”) (27 IX 1933 Inowrocław – 2 XI 2005 Warszawa), absolwenta germanistyki na Uniwersytecie Poznańskim, dziennikarza, krytyka, pisarza i tłumacza, w latach 1978–1980 dyrektora programowego kinematografii polskiej oraz zastępcy szefa Teatru Telewizji Polskiej, w 1983 szefa redakcji filmowej Telewizji Polskiej. Matka Macieja, absolwenta germanistyki na Uniwersytecie Warszawskim, dziennikarza i publicysty kulturalnego, od 1999 redaktora w Bauer Group Media.<br/><br/> | Była żoną Michała Misiornego (ps. „Michał Struczyński” lub „MIM”) (27 IX 1933 Inowrocław – 2 XI 2005 Warszawa), absolwenta germanistyki na Uniwersytecie Poznańskim, dziennikarza, krytyka, pisarza i tłumacza, w latach 1978–1980 dyrektora programowego kinematografii polskiej oraz zastępcy szefa Teatru Telewizji Polskiej, w 1983 szefa redakcji filmowej Telewizji Polskiej. Matka Macieja, absolwenta germanistyki na Uniwersytecie Warszawskim, dziennikarza i publicysty kulturalnego, od 1999 redaktora w Bauer Group Media.<br/><br/> | ||
Pochowana wraz z rodzicami na cmentarzu Wawrzyszewskim w Warszawie. {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Pochowana wraz z rodzicami na cmentarzu Wawrzyszewskim w Warszawie. {{author: JANSZ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Aktualna wersja na dzień 14:06, 6 cze 2024
JADWIGA POLANOWSKA-MISIORNY (20 III 1937 Sandomierz – 23 VII 2003 Warszawa), aktorka, dziennikarka. Córka Leona (1895–1985), absolwenta Uniwersytetu im. Jana Kazimierza we Lwowie, doktora praw, piłsudczyka, od 1931 starosty sandomierskiego oraz Maryli z domu Horodyskiej (1909–1994). Siostra Tadeusza oraz Marii Krystyny, zamężnej Baliszewskiej (ur. 1947 Sandomierz), absolwentki Uniwersytetu Warszawskiego (1973), etnomuzykolożki i dziennikarki.
W 1955 zdała maturę w Gimnazjum (obecnie I Liceum Ogólnokształcące) w Sandomierzu. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (PWST) w Warszawie rolą Natalii Iwanowny w dyplomowych Trzech siostrach Antoniego Czechowa w reżyserii Zofii Małynicz i Haliny Drohockiej, zagranych w teatrze PWST 7 V 1959. W latach 1959–1961 występowała w Teatrach Dramatycznych w Poznaniu, zadebiutowała rolą Misi w Głupim Jakubie Tadeusza Rittnera (31 X 1959), grając jeszcze m.in. Lettę w Śmierci komiwojażera Arthura Millera w reżyserii Józefa Maślińskiego (11 III 1960).
Od 1962 do 1972 występowała w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, m.in. w rolach Madelaine w Za dużo dobrego na raz Vratislava Blažka w reżyserii Jana Fiszera (6 IX 1962), Hesi w Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Stanisława Milskiego (26 I 1963), Zuzanny w Śmierci Gubernatora Leona Kruczkowskiego w reżyserii Kazimierza Brauna (12 IX 1964), Melanii w Jadzi wdowie Ryszarda Ruszkowskiego w reżyserii Barbary Kikowskiej (12 VI 1965), Szechory w Araracie Artura Marii Swinarskiego w reżyserii Jerzego Golińskiego (18 III 1967), Zjawy w Don Juanie Molière’a w reżyserii Piotra Paradowskiego (5 II 1969), Zoe w Ulissesie Jamesa Joyce’a w reżyserii Zygmunta Hübnera (14 II 1970), Ewy i kobiety z ludu w Tragedii człowieka Imre Madácha w reżyserii Mátyása Giricza (18 IX 1971).
Od 1973 związana była z teatrami warszawskimi. W Teatrze Polskim (1973–1982) grała m.in. Kasztelanową w Mazepie Juliusza Słowackiego w reżyserii Macieja Zenona Bordowicza (14 II 1975), Nadię w Przy pełni księżyca Wasilija Szukszyna w reżyserii Augusta Kowalczyka (3 VII 1977) czy Marię w Daczy Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Stanisława Pieniaka (3 VII 1980). W Teatrze Rozmaitości (1982/1983) i w Teatrze Narodowym (1983–1991) była m.in. Ciotką Istvána w Sonacie Belzebuba, czyli Prawdziwym zdarzeniu w Mordowarze Stanisława Ignacego Witkiewicza w reżyserii Jerzego Krasowskiego (19 XII 1985) i Juliasiewiczową w Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Krzysztofa Chamca (19 II 1988). W sezonie 1991/1992 występowała w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu, gdzie zagrała Poszlepkinę w Rewizorze Mikołaja Gogola w reżyserii Krystyny Meissner (11 III 1992).
Grała w Teatrze Telewizji, m.in. tytułową Pannę Julię Augusta Strindberga w reżyserii Tadeusza Minca (23 II 1968, za rolę nagrodzona „Orderem Stańczyka” miesięcznika „Litery”), Lizę w Malowidle na drzewie Ingmara Bergmana w reżyserii Stanisława Hebanowskiego (15 VI 1973), Irinę w Bestii swego męża, Michała Misiornego w reżyserii Andrzeja Marii Marczewskiego (25 III 1977) czy Pannę w Sonacie widm Augusta Strindberga w reżyserii Lecha Komarnickiego (11 IV 1983). W Teatrze Polskiego Radia była między innymi Żoną literata w sztuce Czy mogę skorzystać z telefonu? Malwiny Szczepkowskiej w reżyserii autorki (1 V 1966), Maratową w Galerii królów Henryka Bardijewskiego w reżyserii Henryka Rozena (19 XI 1978), Alice we Wtajemniczeniu Alfreda Döblina w reżyserii Juliusza Owidzkiego (2 I 1979) czy Hrabiną Mielżyńską w Między ustami a brzegiem pucharu Marii Rodziewiczówny w reżyserii Andrzeja Zakrzewskiego (26 XII 1983).
Występowała także w filmach, m.in. Seksolatkach (1972), Bez miłości (1980), Mniejsze niebo (1980), Rajska jabłoń (1985), Cynga (1991) i serialach, m.in. Pan na Żuławach (1984), Pole niczyje (1988) czy Dom (1980-2000). Po zakończeniu kariery aktorskiej zajmowała się dziennikarstwem, między innymi w tygodniku „Kultura” (2002).
Była żoną Michała Misiornego (ps. „Michał Struczyński” lub „MIM”) (27 IX 1933 Inowrocław – 2 XI 2005 Warszawa), absolwenta germanistyki na Uniwersytecie Poznańskim, dziennikarza, krytyka, pisarza i tłumacza, w latach 1978–1980 dyrektora programowego kinematografii polskiej oraz zastępcy szefa Teatru Telewizji Polskiej, w 1983 szefa redakcji filmowej Telewizji Polskiej. Matka Macieja, absolwenta germanistyki na Uniwersytecie Warszawskim, dziennikarza i publicysty kulturalnego, od 1999 redaktora w Bauer Group Media.
Pochowana wraz z rodzicami na cmentarzu Wawrzyszewskim w Warszawie.