FESTIWAL SZEKSPIROWSKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
[[File:Anatomia Ensamble w spektaklu Anatomia Lear, XV Festiwal Szekspirowski.JPG|thumb|Anatomia Ensamble<br/>w spektaklu ''Anatomia Lear'',<br/>XV Festiwal Szekspirowski]]
 
[[File:Anatomia Ensamble w spektaklu Anatomia Lear, XV Festiwal Szekspirowski.JPG|thumb|Anatomia Ensamble<br/>w spektaklu ''Anatomia Lear'',<br/>XV Festiwal Szekspirowski]]
'''FESTIWAL SZEKSPIROWSKI.''' Pierwszy odbył się w 1997 z inicjatywy Fundacji Theatrum Gedanense, poprzedziły go cztery edycje Gdańskich Dni Szekspirowskich. Organizowany w sierpniu (na pamiątkę występów angielskich aktorów w Gdańsku w XVI wieku), od 2008 wspólnie z [[GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI | Gdańskim Teatrem Szekspirowskim]]. Obejmuje zasięgiem wszystkie sceny Trójmiasta, także teren województwa pomorskiego w ramach akcji Szekspirowskie Regionalia. Towarzyszy mu Konkurs na Najlepszą Inscenizację Utworów Dramatycznych Williama Szekspira w Polsce z nagrodą Złotego Yoricka. Od 2011 w formule konkursowej prezentowane są także monodramy, performanse, teatry uliczne i inne alternatywne formy teatralne w nurcie SzekspirOFF.<br/><br/>
+
'''FESTIWAL SZEKSPIROWSKI.''' Pierwszy odbył się w 1997 z inicjatywy Fundacji Theatrum Gedanense, poprzedziły go cztery edycje Gdańskich Dni Szekspirowskich. Organizowany w sierpniu (na pamiątkę występów angielskich aktorów w Gdańsku w XVI wieku), od 2008 wspólnie z [[GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI | Gdańskim Teatrem Szekspirowskim]]. Obejmuje zasięgiem wszystkie sceny Trójmiasta, także teren województwa pomorskiego w ramach akcji „Szekspirowskie Regionalia”. Towarzyszy mu Konkurs na Najlepszą Inscenizację Utworów Dramatycznych Williama Szekspira w Polsce z nagrodą Złotego Yoricka. Od 2011 w formule konkursowej prezentowane są także monodramy, performanse, teatry uliczne i inne alternatywne formy teatralne w nurcie SzekspirOFF.<br/><br/>
Początkowo prezentowano spektakle teatralne, z czasem doszły działania edukacyjne w ramach Letniej Akademii Szekspirowskiej (spotkania z twórcami, wykłady szekspirologów, warsztaty teatralne i artystyczne, „Gazeta Szekspirowska” – festiwalowy codziennik, akcja Bliżej Teatru). Festiwal jest wspierany przez wolontariuszy. Do 2021 zaprezentowano 873 wydarzenia festiwalowe w wykonaniu 239 grup teatralnych z 44 krajów. Najważniejszymi gośćmi byli: Peter Brook, Eimuntas Nekrošius, Oskaras Koršunovas, Elizabeth LeCompte, Silviu Purcarete, Roberto Ciulli, Nikolaj Kolada, Luk Perceval, László Bocsárdi, Robert Sturua, Edward Hall, Giuseppe Dipasquale, Declan Donellan, Krystyna Janda, Maja Kleczewska, Grzegorz Jarzyna. Do historii przeszły inscenizacje: ''Tytus Andronicus'' (reżyseria S. Purcarete) Teatru Narodowego z Craiovej, ''Król Lear'' (reżyseria W. Engel) z Lipska, ''Otello'' (reżyseria E. Nekrošius) Teatru Menofortas z Wilna, ''Tragedia Hamleta'' (reżyseria P. Brook) Théâtre des Bouffes du Nord z Paryża, ''Otello'' (reżyseria L. Perceval) Teatru Münchner Kammerspiele z Monachium, ''Hamlet'' (reżyseria E. LeCompte) Wooster Group z Nowego Jorku, ''Rycerz Ognistego Pieprzu'' konsorcjum Cheek by Jawl (Wielka Brytania) i Moskiewskiego Teatru Dramatycznego im. Puszkina (reżyseria Declan Donellan).<br/><br/>
+
Początkowo prezentowano spektakle teatralne, z czasem doszły działania edukacyjne w ramach Letniej Akademii Szekspirowskiej (spotkania z twórcami, wykłady szekspirologów, warsztaty teatralne i artystyczne, „Gazeta Szekspirowska” – festiwalowy codziennik, akcja „Bliżej Teatru”). Festiwal jest wspierany przez wolontariuszy. Do 2021 zaprezentowano 873 wydarzenia festiwalowe w wykonaniu 239 grup teatralnych z 44 krajów. Najważniejszymi gośćmi byli: Peter Brook, Eimuntas Nekrošius, Oskaras Koršunovas, Elizabeth LeCompte, Silviu Purcarete, Roberto Ciulli, Nikolaj Kolada, Luk Perceval, László Bocsárdi, Robert Sturua, Edward Hall, Giuseppe Dipasquale, Declan Donellan, Krystyna Janda, Maja Kleczewska, Grzegorz Jarzyna. Do historii przeszły inscenizacje: ''Tytus Andronicus'' (reżyseria S. Purcarete) Teatru Narodowego z Craiovej, ''Król Lear'' (reżyseria W. Engel) z Lipska, ''Otello'' (reżyseria E. Nekrošius) Teatru Menofortas z Wilna, ''Tragedia Hamleta'' (reżyseria P. Brook) Théâtre des Bouffes du Nord z Paryża, ''Otello'' (reżyseria L. Perceval) Teatru Münchner Kammerspiele z Monachium, ''Hamlet'' (reżyseria E. LeCompte) Wooster Group z Nowego Jorku, ''Rycerz Ognistego Pieprzu'' konsorcjum Cheek by Jawl (Wielka Brytania) i Moskiewskiego Teatru Dramatycznego im. Puszkina (reżyseria Declan Donellan).<br/><br/>
 
Organizatorzy festiwalu są inicjatorami Europejskiej Sieci Festiwali Szekspirowskich (ESFN, 2010), z siedzibą w Gdańsku, obejmującej festiwale z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Węgier, Rumunii, Hiszpanii, Serbii, Danii i Armenii. Podczas Arts Festivals Summit w Galway (Irlandia) – Europejskiej Stolicy Kultury 2020 – w dniu 24 XI 2021 festiwal został oficjalnie przyjęty do grona członków EFA (European Festivals Association), działającego przy Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. {{author: JŚM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
 
Organizatorzy festiwalu są inicjatorami Europejskiej Sieci Festiwali Szekspirowskich (ESFN, 2010), z siedzibą w Gdańsku, obejmującej festiwale z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Węgier, Rumunii, Hiszpanii, Serbii, Danii i Armenii. Podczas Arts Festivals Summit w Galway (Irlandia) – Europejskiej Stolicy Kultury 2020 – w dniu 24 XI 2021 festiwal został oficjalnie przyjęty do grona członków EFA (European Festivals Association), działającego przy Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. {{author: JŚM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Aktualna wersja na dzień 07:53, 5 cze 2024

Anatomia Ensamble
w spektaklu Anatomia Lear,
XV Festiwal Szekspirowski

FESTIWAL SZEKSPIROWSKI. Pierwszy odbył się w 1997 z inicjatywy Fundacji Theatrum Gedanense, poprzedziły go cztery edycje Gdańskich Dni Szekspirowskich. Organizowany w sierpniu (na pamiątkę występów angielskich aktorów w Gdańsku w XVI wieku), od 2008 wspólnie z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim. Obejmuje zasięgiem wszystkie sceny Trójmiasta, także teren województwa pomorskiego w ramach akcji „Szekspirowskie Regionalia”. Towarzyszy mu Konkurs na Najlepszą Inscenizację Utworów Dramatycznych Williama Szekspira w Polsce z nagrodą Złotego Yoricka. Od 2011 w formule konkursowej prezentowane są także monodramy, performanse, teatry uliczne i inne alternatywne formy teatralne w nurcie SzekspirOFF.

Początkowo prezentowano spektakle teatralne, z czasem doszły działania edukacyjne w ramach Letniej Akademii Szekspirowskiej (spotkania z twórcami, wykłady szekspirologów, warsztaty teatralne i artystyczne, „Gazeta Szekspirowska” – festiwalowy codziennik, akcja „Bliżej Teatru”). Festiwal jest wspierany przez wolontariuszy. Do 2021 zaprezentowano 873 wydarzenia festiwalowe w wykonaniu 239 grup teatralnych z 44 krajów. Najważniejszymi gośćmi byli: Peter Brook, Eimuntas Nekrošius, Oskaras Koršunovas, Elizabeth LeCompte, Silviu Purcarete, Roberto Ciulli, Nikolaj Kolada, Luk Perceval, László Bocsárdi, Robert Sturua, Edward Hall, Giuseppe Dipasquale, Declan Donellan, Krystyna Janda, Maja Kleczewska, Grzegorz Jarzyna. Do historii przeszły inscenizacje: Tytus Andronicus (reżyseria S. Purcarete) Teatru Narodowego z Craiovej, Król Lear (reżyseria W. Engel) z Lipska, Otello (reżyseria E. Nekrošius) Teatru Menofortas z Wilna, Tragedia Hamleta (reżyseria P. Brook) Théâtre des Bouffes du Nord z Paryża, Otello (reżyseria L. Perceval) Teatru Münchner Kammerspiele z Monachium, Hamlet (reżyseria E. LeCompte) Wooster Group z Nowego Jorku, Rycerz Ognistego Pieprzu konsorcjum Cheek by Jawl (Wielka Brytania) i Moskiewskiego Teatru Dramatycznego im. Puszkina (reżyseria Declan Donellan).

Organizatorzy festiwalu są inicjatorami Europejskiej Sieci Festiwali Szekspirowskich (ESFN, 2010), z siedzibą w Gdańsku, obejmującej festiwale z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Węgier, Rumunii, Hiszpanii, Serbii, Danii i Armenii. Podczas Arts Festivals Summit w Galway (Irlandia) – Europejskiej Stolicy Kultury 2020 – w dniu 24 XI 2021 festiwal został oficjalnie przyjęty do grona członków EFA (European Festivals Association), działającego przy Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. JŚM

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania