MOST KAMIENIARSKI
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 7: | Linia 7: | ||
[[File:Most_Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski między Nową Motławą (przed mostem) i Kanałem na Stępce (za mostem), 2019, widok od strony zachodniej]] | [[File:Most_Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski między Nową Motławą (przed mostem) i Kanałem na Stępce (za mostem), 2019, widok od strony zachodniej]] | ||
− | '''MOST KAMIENIARSKI''' (Steinhauerbrücke) | + | '''MOST KAMIENIARSKI''' (pierowotnie Steinhauerbrücke, Most Szafarski), między Nową [[MOTŁAWA| Motławą]] i [[KANAŁ NA STĘPCE | Kanałem na Stępce]], w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta widoczny od 1599 (mapa Berndta), w 1617 (rycina [[DICKMANN AEGIDIUS, rysownik, rytownik | Aegidiusa Dickmanna]] widoczny jako zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami. Od 1729 krótko zwany Mostem Czerwonym (Rotebrücke), zapewne od barwy jaką uzyskał w czasie remontu. Obecna nazwa pochodzi od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przed 1843 utracił zwodzenie, w końcu XIX wieku murowany. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów. {{author: AJ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 10:19, 27 kwi 2024
MOST KAMIENIARSKI (pierowotnie Steinhauerbrücke, Most Szafarski), między Nową Motławą i Kanałem na Stępce, w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta widoczny od 1599 (mapa Berndta), w 1617 (rycina Aegidiusa Dickmanna widoczny jako zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami. Od 1729 krótko zwany Mostem Czerwonym (Rotebrücke), zapewne od barwy jaką uzyskał w czasie remontu. Obecna nazwa pochodzi od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przed 1843 utracił zwodzenie, w końcu XIX wieku murowany. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów.