DANZIG, niemiecki motorowiec (1940)
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Danzig_motorowiec_1940.jpg|thumb|Motorowiec „Danzig”, 1942]] | [[File:Danzig_motorowiec_1940.jpg|thumb|Motorowiec „Danzig”, 1942]] | ||
− | ''' | + | '''„DANZIG”''', motorowiec żeglugi przybrzeżnej, zbudowany w stoczni Wilhelm Holst w Hamburgu (nr budowy 154) dla tamtejszego armatora Jonny'ego H. Jonasa. Zwodowany 15 I 1940, ukończony w kwietniu tego roku. 11 IX 1940 zarekwirowany przez Kriegsmarine do wykorzystania w planowanej inwazji na Wielką Brytanię (operacja „Seelöwe”), zwrócony armatorowi w 1941. Od 1949 do 22 I 1950 przebudowany w macierzystej stoczni. 11 I 1951 przemianowany na „Frieda Jonas”. 28 XI 1958 sprzedany Ludwigowi Lührsowi z Hamburga, 9 XII 1958 przemianowany na „Unterelbe”. Od 1960 do kwietnia 1961 przebudowany i przedłużony w Wischhafen. Od 5 XI 1963 armatorem był Reinhold Mau, od 2 VIII 1979 Hans-Gregor Wasmuth, od 1987 Brigitta Kroschner (wszyscy z Hamburga). <br/><br/> |
W maju 1988 sprzedany pod banderę fińską jako „Ramona” (armator Ging Erland Liljeberg, Borgå/Porvoo; od 1996 R. Gustafsson; od 1999 R. H. Johannes & E. T. Gustafsson, Helsinki). W listopadzie 1999 sprzedany Janowi G. Rautawaare jako statek szkolny w Turku, ponownie z nazwą „Unterelbe”. W 2019 stacjonował w Wischhafen w Niemczech, przy tamtejszym muzeum żeglugi przybrzeżnej (nadal z fińską banderą i armatorem).<br/><br/> | W maju 1988 sprzedany pod banderę fińską jako „Ramona” (armator Ging Erland Liljeberg, Borgå/Porvoo; od 1996 R. Gustafsson; od 1999 R. H. Johannes & E. T. Gustafsson, Helsinki). W listopadzie 1999 sprzedany Janowi G. Rautawaare jako statek szkolny w Turku, ponownie z nazwą „Unterelbe”. W 2019 stacjonował w Wischhafen w Niemczech, przy tamtejszym muzeum żeglugi przybrzeżnej (nadal z fińską banderą i armatorem).<br/><br/> | ||
Pojemność 231 BRT, 111 NRT, nośność 300 DWT; wymiary: długość 39,63 m; szerokość 6,8 m; zanurzenie 3 m; napęd: czterotaktowy silnik dieslowy DWK (Deutsche Werke Kiel AG) F 6, o mocy efektywnej 200 KM. Po przebudowie w 1950: 255 BRT, 125 NRT, 375 DWT. Po przebudowie w 1961: 281 BRT, 148 NRT, 420 DWT; wymiary: długość 44,5 m; szerokość 6,8 m; zanurzenie 2,9 m. Numer IMO 5373696. {{author: OM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | Pojemność 231 BRT, 111 NRT, nośność 300 DWT; wymiary: długość 39,63 m; szerokość 6,8 m; zanurzenie 3 m; napęd: czterotaktowy silnik dieslowy DWK (Deutsche Werke Kiel AG) F 6, o mocy efektywnej 200 KM. Po przebudowie w 1950: 255 BRT, 125 NRT, 375 DWT. Po przebudowie w 1961: 281 BRT, 148 NRT, 420 DWT; wymiary: długość 44,5 m; szerokość 6,8 m; zanurzenie 2,9 m. Numer IMO 5373696. {{author: OM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> |
Aktualna wersja na dzień 16:58, 7 kwi 2024
„DANZIG”, motorowiec żeglugi przybrzeżnej, zbudowany w stoczni Wilhelm Holst w Hamburgu (nr budowy 154) dla tamtejszego armatora Jonny'ego H. Jonasa. Zwodowany 15 I 1940, ukończony w kwietniu tego roku. 11 IX 1940 zarekwirowany przez Kriegsmarine do wykorzystania w planowanej inwazji na Wielką Brytanię (operacja „Seelöwe”), zwrócony armatorowi w 1941. Od 1949 do 22 I 1950 przebudowany w macierzystej stoczni. 11 I 1951 przemianowany na „Frieda Jonas”. 28 XI 1958 sprzedany Ludwigowi Lührsowi z Hamburga, 9 XII 1958 przemianowany na „Unterelbe”. Od 1960 do kwietnia 1961 przebudowany i przedłużony w Wischhafen. Od 5 XI 1963 armatorem był Reinhold Mau, od 2 VIII 1979 Hans-Gregor Wasmuth, od 1987 Brigitta Kroschner (wszyscy z Hamburga).
W maju 1988 sprzedany pod banderę fińską jako „Ramona” (armator Ging Erland Liljeberg, Borgå/Porvoo; od 1996 R. Gustafsson; od 1999 R. H. Johannes & E. T. Gustafsson, Helsinki). W listopadzie 1999 sprzedany Janowi G. Rautawaare jako statek szkolny w Turku, ponownie z nazwą „Unterelbe”. W 2019 stacjonował w Wischhafen w Niemczech, przy tamtejszym muzeum żeglugi przybrzeżnej (nadal z fińską banderą i armatorem).
Pojemność 231 BRT, 111 NRT, nośność 300 DWT; wymiary: długość 39,63 m; szerokość 6,8 m; zanurzenie 3 m; napęd: czterotaktowy silnik dieslowy DWK (Deutsche Werke Kiel AG) F 6, o mocy efektywnej 200 KM. Po przebudowie w 1950: 255 BRT, 125 NRT, 375 DWT. Po przebudowie w 1961: 281 BRT, 148 NRT, 420 DWT; wymiary: długość 44,5 m; szerokość 6,8 m; zanurzenie 2,9 m. Numer IMO 5373696.
Bibliografia:
Abert Hans-Jürgen, Die deutsche Handelsmarine 1870-2000, Ratzeburg 2000.
Gröner Erich, Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945, Bd. 8, Bonn 1993.
„Lloyd's Register of Shipping” 1968/69, 1995/96.
Miramar Ship Index, www.miramarshipindex.nz.