PETER VON DANZIG, karawela
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Rzut_boczny_statku____Peter_von_Danzig___.JPG|thumb|Rzut boczny statku „Peter von Danzig”]] | [[File:Rzut_boczny_statku____Peter_von_Danzig___.JPG|thumb|Rzut boczny statku „Peter von Danzig”]] | ||
− | '''„PETER von DANZIG”''', pierwotnie: „Pierre de La Rochelle”. Trójmasztowa karawela, zbudowana przed 1462, o dł. 52,20 m (45,40 m dł. kadłuba, 43,12 m dł. pokładu), 12,20 m całkowitej szer. i 800 t ładowności, własność Francuza Pierre’a Boeffa. W pocz. lata 1462, płynąc pod dowództwem Marca Boeffa (wnuka właściciela) z ładunkiem soli, podczas wchodzenia do portu gd. uległa uszkodzeniu od uderzenia pioruna. Zniszczenia objęły pokład, poszycie statku oraz gł. maszt. Po mniej więcej roku pobytu w Gd. Boeff wrócił do Francji w poszukiwaniu środków na remont. Dowodzenie przejął Peter Bezart, a po jego śmierci, od października 1463 Peter Nantes, który w maju 1464 zastawił za tysiąc grzywien karawelę gdańszczanom q Rudolfowi Feldstetemu i Kasparowi Langemu. Wobec śmierci właściciela karaweli przeszła (w ramach rozliczeń finans.) na własność króla Francji Ludwika XI i jego wysłannicy uznali zastaw za nieważny. Na zwrot karaweli Francuzom nalegali przedstawiciele q Hanzy, gdańszczanie korzystali w sporze (1466–69) z poparcia króla pol. Kazimierza Jagiellończyka. Niszczejącą w porcie na Motławie karawelę Rada Miejska Gd. wiosną 1470 skierowała do remontu w stoczni na q Lastadii. W sierpniu 1471, już jako okręt wojenny „Peter von Danzig”, wraz z innymi statkami gd. jednostki (m.in. z tzw. małą karawelą z kapitanem, gdańszczaninem Martinem Ertmanem), wyruszyła pod dowództwem q Bernarda Pawesta (z ponadtrzystuosobową załogą) przeciwko Anglii, toczącej wojnę z Hanzą. Wielkością i siłą uzbrojenia okręt budził zarówno popłoch, jak i podziw na M. Północnym i w Kanale La Manche. Wiosną 1472 karawela uległa uszkodzeniu na M. Północnym. Po kilkumiesięcznym remoncie w Brugii odbyła rejs do Hamburga, gdzie jesienią dowództwo przejął q Paweł Benke. Wiosną 1473 u angielskich wybrzeży zdobył on florencką galerę „San Andre” (zw. też „San Mateo”), płynącą pod banderą burgundzką, wiozącą towary (m.in. ałun, sukno, futra, kosztowności) oraz obraz q Sąd Ostateczny Hansa Memlinga, przekazany do Gd. Służba karaweli zakończyła się 1475, kiedy to uległa uszkodzeniu od pioruna w miejscu swego powstania, wLa Rochelle. Spory współudziałowców galery z Gd. o zwrot zagrabionych towarów trwały do końca 1. ćwierci XVI w. Pamiątkową nazwę „Peter von Danzig” nosiło nast. wiele jednostek, m.in. jacht zbudowany w pocz. XX w., należący do firmy Seereederei Danzig, nazwę „Peter von Danzig II” – jacht zbudowany 1924 (ex brytyjski „Mermerns”, nast. żaglowiec szkolny Kriegsmarine). Imię to nosił także 1 z samolotów q Akademickiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1921 została otwarta restauracja Zum Peter von Danzig przy Breitgasse 44 (ul. Szeroka). {{author: BM}} [[Category: Encyklopedia]] | + | '''„PETER von DANZIG”''', pierwotnie: „Pierre de La Rochelle”. Trójmasztowa karawela, zbudowana przed 1462, o dł. 52,20 m (45,40 m dł. kadłuba, 43,12 m dł. pokładu), 12,20 m całkowitej szer. i 800 t ładowności, własność Francuza Pierre’a Boeffa. W pocz. lata 1462, płynąc pod dowództwem Marca Boeffa (wnuka właściciela) z ładunkiem soli, podczas wchodzenia do portu gd. uległa uszkodzeniu od uderzenia pioruna. Zniszczenia objęły pokład, poszycie statku oraz gł. maszt. Po mniej więcej roku pobytu w Gd. Boeff wrócił do Francji w poszukiwaniu środków na remont. Dowodzenie przejął Peter Bezart, a po jego śmierci, od października 1463 Peter Nantes, który w maju 1464 zastawił za tysiąc grzywien karawelę gdańszczanom q Rudolfowi Feldstetemu i Kasparowi Langemu. Wobec śmierci właściciela karaweli przeszła (w ramach rozliczeń finans.) na własność króla Francji Ludwika XI i jego wysłannicy uznali zastaw za nieważny. Na zwrot karaweli Francuzom nalegali przedstawiciele q Hanzy, gdańszczanie korzystali w sporze (1466–69) z poparcia króla pol. Kazimierza Jagiellończyka. Niszczejącą w porcie na Motławie karawelę Rada Miejska Gd. wiosną 1470 skierowała do remontu w stoczni na q Lastadii. W sierpniu 1471, już jako okręt wojenny „Peter von Danzig”, wraz z innymi statkami gd. jednostki (m.in. z tzw. małą karawelą z kapitanem, gdańszczaninem Martinem Ertmanem), wyruszyła pod dowództwem q Bernarda Pawesta (z ponadtrzystuosobową załogą) przeciwko Anglii, toczącej wojnę z Hanzą. Wielkością i siłą uzbrojenia okręt budził zarówno popłoch, jak i podziw na M. Północnym i w Kanale La Manche. Wiosną 1472 karawela uległa uszkodzeniu na M. Północnym. Po kilkumiesięcznym remoncie w Brugii odbyła rejs do Hamburga, gdzie jesienią dowództwo przejął q Paweł Benke. Wiosną 1473 u angielskich wybrzeży zdobył on florencką galerę „San Andre” (zw. też „San Mateo”), płynącą pod banderą burgundzką, wiozącą towary (m.in. ałun, sukno, futra, kosztowności) oraz obraz q ''Sąd Ostateczny'' Hansa Memlinga, przekazany do Gd. Służba karaweli zakończyła się 1475, kiedy to uległa uszkodzeniu od pioruna w miejscu swego powstania, wLa Rochelle. Spory współudziałowców galery z Gd. o zwrot zagrabionych towarów trwały do końca 1. ćwierci XVI w. Pamiątkową nazwę „Peter von Danzig” nosiło nast. wiele jednostek, m.in. jacht zbudowany w pocz. XX w., należący do firmy Seereederei Danzig, nazwę „Peter von Danzig II” – jacht zbudowany 1924 (ex brytyjski „Mermerns”, nast. żaglowiec szkolny Kriegsmarine). Imię to nosił także 1 z samolotów q Akademickiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1921 została otwarta restauracja Zum Peter von Danzig przy Breitgasse 44 (ul. Szeroka). {{author: BM}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 15:16, 9 mar 2013
„PETER von DANZIG”, pierwotnie: „Pierre de La Rochelle”. Trójmasztowa karawela, zbudowana przed 1462, o dł. 52,20 m (45,40 m dł. kadłuba, 43,12 m dł. pokładu), 12,20 m całkowitej szer. i 800 t ładowności, własność Francuza Pierre’a Boeffa. W pocz. lata 1462, płynąc pod dowództwem Marca Boeffa (wnuka właściciela) z ładunkiem soli, podczas wchodzenia do portu gd. uległa uszkodzeniu od uderzenia pioruna. Zniszczenia objęły pokład, poszycie statku oraz gł. maszt. Po mniej więcej roku pobytu w Gd. Boeff wrócił do Francji w poszukiwaniu środków na remont. Dowodzenie przejął Peter Bezart, a po jego śmierci, od października 1463 Peter Nantes, który w maju 1464 zastawił za tysiąc grzywien karawelę gdańszczanom q Rudolfowi Feldstetemu i Kasparowi Langemu. Wobec śmierci właściciela karaweli przeszła (w ramach rozliczeń finans.) na własność króla Francji Ludwika XI i jego wysłannicy uznali zastaw za nieważny. Na zwrot karaweli Francuzom nalegali przedstawiciele q Hanzy, gdańszczanie korzystali w sporze (1466–69) z poparcia króla pol. Kazimierza Jagiellończyka. Niszczejącą w porcie na Motławie karawelę Rada Miejska Gd. wiosną 1470 skierowała do remontu w stoczni na q Lastadii. W sierpniu 1471, już jako okręt wojenny „Peter von Danzig”, wraz z innymi statkami gd. jednostki (m.in. z tzw. małą karawelą z kapitanem, gdańszczaninem Martinem Ertmanem), wyruszyła pod dowództwem q Bernarda Pawesta (z ponadtrzystuosobową załogą) przeciwko Anglii, toczącej wojnę z Hanzą. Wielkością i siłą uzbrojenia okręt budził zarówno popłoch, jak i podziw na M. Północnym i w Kanale La Manche. Wiosną 1472 karawela uległa uszkodzeniu na M. Północnym. Po kilkumiesięcznym remoncie w Brugii odbyła rejs do Hamburga, gdzie jesienią dowództwo przejął q Paweł Benke. Wiosną 1473 u angielskich wybrzeży zdobył on florencką galerę „San Andre” (zw. też „San Mateo”), płynącą pod banderą burgundzką, wiozącą towary (m.in. ałun, sukno, futra, kosztowności) oraz obraz q Sąd Ostateczny Hansa Memlinga, przekazany do Gd. Służba karaweli zakończyła się 1475, kiedy to uległa uszkodzeniu od pioruna w miejscu swego powstania, wLa Rochelle. Spory współudziałowców galery z Gd. o zwrot zagrabionych towarów trwały do końca 1. ćwierci XVI w. Pamiątkową nazwę „Peter von Danzig” nosiło nast. wiele jednostek, m.in. jacht zbudowany w pocz. XX w., należący do firmy Seereederei Danzig, nazwę „Peter von Danzig II” – jacht zbudowany 1924 (ex brytyjski „Mermerns”, nast. żaglowiec szkolny Kriegsmarine). Imię to nosił także 1 z samolotów q Akademickiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1921 została otwarta restauracja Zum Peter von Danzig przy Breitgasse 44 (ul. Szeroka).