KARFFYCZ ADRIAN, rzeźbiarz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''ADRIAN KARFFYCZ''', rzeźbiarz. Notowany w Gd. 1533–40 w związku z pracami w q Dworze Artusa. W 1533–34 wykonał dla Ławy św. Reinholda płaskorzeźbiony Triumf (niezachowany), kapitele, ramy do obrazów, personifikacje ciał niebieskich oraz cnót (niezachowane) i figurę patrona Ławy, 1536–40 dla Ławy Malborskiej wyrzeźbił również kapitele i ramy do obrazów. Był jednym z pierwszych w Gd. twórców, którzy posługiwali się w snycerce formami w pełni renes. Jego św. Reinhold ukazany jest w klasycznym kontrapoście, ma na sobie antykizującą zbroję z motywami odwołującymi się do walk Herkulesa. Spośród personifikacji znana jest jedynie za pośrednictwem fotografii figura Saturna (zaginęła po 1945), wzorowana na drzeworycie Hansa Burgkmaira. Na kapitelach ław brackich artysta wyrzeźbił twarze o zindywidualizowanych rysach i wyrazie, maski liściaste, putta i morskie smoki. Ramy do obrazów odznaczają się fantazyjną ornamentyką z motywami figuralnymi, przypominającą projekty graficzne Hansa Sebalda Behama. Twórczość zdradza najwięcej powinowactw z ówczesną sztuką południowoniemiecką. {{author: AW}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''ADRIAN KARFFYCZ''', rzeźbiarz. Notowany w Gd. 1533–40 w związku z pracami w q Dworze Artusa. W 1533–34 wykonał dla Ławy św. Reinholda płaskorzeźbiony ''Triumf'' (niezachowany), kapitele, ramy do obrazów, personifikacje ciał niebieskich oraz cnót (niezachowane) i figurę patrona Ławy, 1536–40 dla Ławy Malborskiej wyrzeźbił również kapitele i ramy do obrazów. Był jednym z pierwszych w Gd. twórców, którzy posługiwali się w snycerce formami w pełni renes. Jego św. Reinhold ukazany jest w klasycznym kontrapoście, ma na sobie antykizującą zbroję z motywami odwołującymi się do walk Herkulesa. Spośród personifikacji znana jest jedynie za pośrednictwem fotografii figura Saturna (zaginęła po 1945), wzorowana na drzeworycie Hansa Burgkmaira. Na kapitelach ław brackich artysta wyrzeźbił twarze o zindywidualizowanych rysach i wyrazie, maski liściaste, putta i morskie smoki. Ramy do obrazów odznaczają się fantazyjną ornamentyką z motywami figuralnymi, przypominającą projekty graficzne Hansa Sebalda Behama. Twórczość zdradza najwięcej powinowactw z ówczesną sztuką południowoniemiecką. {{author: AW}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 11:46, 6 mar 2013

ADRIAN KARFFYCZ, rzeźbiarz. Notowany w Gd. 1533–40 w związku z pracami w q Dworze Artusa. W 1533–34 wykonał dla Ławy św. Reinholda płaskorzeźbiony Triumf (niezachowany), kapitele, ramy do obrazów, personifikacje ciał niebieskich oraz cnót (niezachowane) i figurę patrona Ławy, 1536–40 dla Ławy Malborskiej wyrzeźbił również kapitele i ramy do obrazów. Był jednym z pierwszych w Gd. twórców, którzy posługiwali się w snycerce formami w pełni renes. Jego św. Reinhold ukazany jest w klasycznym kontrapoście, ma na sobie antykizującą zbroję z motywami odwołującymi się do walk Herkulesa. Spośród personifikacji znana jest jedynie za pośrednictwem fotografii figura Saturna (zaginęła po 1945), wzorowana na drzeworycie Hansa Burgkmaira. Na kapitelach ław brackich artysta wyrzeźbił twarze o zindywidualizowanych rysach i wyrazie, maski liściaste, putta i morskie smoki. Ramy do obrazów odznaczają się fantazyjną ornamentyką z motywami figuralnymi, przypominającą projekty graficzne Hansa Sebalda Behama. Twórczość zdradza najwięcej powinowactw z ówczesną sztuką południowoniemiecką. AW

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania