ANTICA, jacht
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File: Antica,_płyta_chodnikowa.JPG |thumb| „Antica”, płyta w chodniku ul. Szafarnia, 2022]] | [[File: Antica,_płyta_chodnikowa.JPG |thumb| „Antica”, płyta w chodniku ul. Szafarnia, 2022]] | ||
'''„ANTICA”''', jacht żaglowy, kuter gaflowy; powierzchnia ożaglowania: 126 m², długość całkowita: 16,20 m, szerokość: 4,5 m, zanurzenie: 2,10 m, załoga: sześć osób. Jednostka zbudowana w 1953 w Ustce, przez 27 lat pływała jako kuter rybacki. W 1980 została kupiona przez [[WĄSOWICZ JERZY, żeglarz | Jerzego Wąsowicza]] z planami przebudowania jej na jacht oceaniczny.<br/><br/> Po dziesięcioletnim gruntownym remoncie, ożaglowaniu i wyposażeniu jacht pod dowództwem właściciela, wypłynąwszy z Gdańska latem 1991, odbył trwającą sześć lat wyprawę dookoła świata (1991–1997). W trakcie rejsu przebył 60 840 mil morskich, zawijając do portów 36 krajów. W 1998 wyruszył w drugą podróż – opływając przylądek Horn i całą Amerykę Południową (1998–2000). Trasa trzeciej wielkiej wyprawy, z lat 2003–2004, wiodła wokół północnego Atlantyku śladami Polaków: Stefana Szolca-Rogozińskiego (etap do Kamerunu), Krzysztofa Arciszewskiego (etap do Brazylii), Kazimierza Pułaskiego (etap do Gujany Francuskiej przez wyspy Morza Karaibskiego) i tych, którzy jako pierwsi Polacy dotarli do Ameryki (etap do stanu Wirginia).<br/><br/> | '''„ANTICA”''', jacht żaglowy, kuter gaflowy; powierzchnia ożaglowania: 126 m², długość całkowita: 16,20 m, szerokość: 4,5 m, zanurzenie: 2,10 m, załoga: sześć osób. Jednostka zbudowana w 1953 w Ustce, przez 27 lat pływała jako kuter rybacki. W 1980 została kupiona przez [[WĄSOWICZ JERZY, żeglarz | Jerzego Wąsowicza]] z planami przebudowania jej na jacht oceaniczny.<br/><br/> Po dziesięcioletnim gruntownym remoncie, ożaglowaniu i wyposażeniu jacht pod dowództwem właściciela, wypłynąwszy z Gdańska latem 1991, odbył trwającą sześć lat wyprawę dookoła świata (1991–1997). W trakcie rejsu przebył 60 840 mil morskich, zawijając do portów 36 krajów. W 1998 wyruszył w drugą podróż – opływając przylądek Horn i całą Amerykę Południową (1998–2000). Trasa trzeciej wielkiej wyprawy, z lat 2003–2004, wiodła wokół północnego Atlantyku śladami Polaków: Stefana Szolca-Rogozińskiego (etap do Kamerunu), Krzysztofa Arciszewskiego (etap do Brazylii), Kazimierza Pułaskiego (etap do Gujany Francuskiej przez wyspy Morza Karaibskiego) i tych, którzy jako pierwsi Polacy dotarli do Ameryki (etap do stanu Wirginia).<br/><br/> | ||
− | Kolejne rejsy to między innymi rejs po Europie i Ameryce „Ekspedycja do korzeni cywilizacji” (2005–2006) oraz „Gdańska ekspedycja wokół Morza Bałtyckiego” (2007). W ostatnich latach jacht odbywa rejsy po morzach Europy, uczestniczy w zlotach i paradach żaglowców, między innymi w [[BALTIC SAIL | Baltic Sail]] (w latach 2000–2002, 2006 reprezentował Gdańsk w Rostoku i Helsingørze; 2007, 2008, 2009, 2011–2014 – w Rostoku). Cumował w gdańskiej [[MARINA | marinie]] na [[MOTŁAWA | Nowej Motławie]] przy nabrzeżu Szafarnia, gdzie ufundowano upamiętniającą go tablicę. {{author: CR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | + | Kolejne rejsy to między innymi rejs po Europie i Ameryce „Ekspedycja do korzeni cywilizacji” (2005–2006) oraz „Gdańska ekspedycja wokół Morza Bałtyckiego” (2007). W ostatnich latach jacht odbywa rejsy po morzach Europy, uczestniczy w zlotach i paradach żaglowców, między innymi w [[BALTIC SAIL | Baltic Sail]] (w latach 2000–2002, 2006 reprezentował Gdańsk w Rostoku i Helsingørze; 2007, 2008, 2009, 2011–2014 – w Rostoku). Cumował w gdańskiej [[MARINA | marinie]] na [[MOTŁAWA | Nowej Motławie]] przy nabrzeżu Szafarnia, gdzie w chodniku ufundowano upamiętniającą go tablicę. {{author: CR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 22:21, 10 cze 2023
„ANTICA”, jacht żaglowy, kuter gaflowy; powierzchnia ożaglowania: 126 m², długość całkowita: 16,20 m, szerokość: 4,5 m, zanurzenie: 2,10 m, załoga: sześć osób. Jednostka zbudowana w 1953 w Ustce, przez 27 lat pływała jako kuter rybacki. W 1980 została kupiona przez Jerzego Wąsowicza z planami przebudowania jej na jacht oceaniczny.
Po dziesięcioletnim gruntownym remoncie, ożaglowaniu i wyposażeniu jacht pod dowództwem właściciela, wypłynąwszy z Gdańska latem 1991, odbył trwającą sześć lat wyprawę dookoła świata (1991–1997). W trakcie rejsu przebył 60 840 mil morskich, zawijając do portów 36 krajów. W 1998 wyruszył w drugą podróż – opływając przylądek Horn i całą Amerykę Południową (1998–2000). Trasa trzeciej wielkiej wyprawy, z lat 2003–2004, wiodła wokół północnego Atlantyku śladami Polaków: Stefana Szolca-Rogozińskiego (etap do Kamerunu), Krzysztofa Arciszewskiego (etap do Brazylii), Kazimierza Pułaskiego (etap do Gujany Francuskiej przez wyspy Morza Karaibskiego) i tych, którzy jako pierwsi Polacy dotarli do Ameryki (etap do stanu Wirginia).
Kolejne rejsy to między innymi rejs po Europie i Ameryce „Ekspedycja do korzeni cywilizacji” (2005–2006) oraz „Gdańska ekspedycja wokół Morza Bałtyckiego” (2007). W ostatnich latach jacht odbywa rejsy po morzach Europy, uczestniczy w zlotach i paradach żaglowców, między innymi w Baltic Sail (w latach 2000–2002, 2006 reprezentował Gdańsk w Rostoku i Helsingørze; 2007, 2008, 2009, 2011–2014 – w Rostoku). Cumował w gdańskiej marinie na Nowej Motławie przy nabrzeżu Szafarnia, gdzie w chodniku ufundowano upamiętniającą go tablicę.