DONNET SAMUEL, miedziorytnik
Linia 9: | Linia 9: | ||
− | '''SAMUEL DONNET''' (XVII–XVIII wiek), miedziorytnik. W Gdańsku działał w latach 1699–1734. Autor portretów (zob. [[LUTERANIE | luteranie]]) i przede wszystkim rycin odtwarzających wydarzenia historyczne ([[POKÓJ OLIWSKI | pokój oliwski 1660]], [[OBLĘŻENIE GDAŃSKA W 1734 ROKU | oblężenie Gdańska przez wojska rosyjsko-saskie w 1734]], [[EPIDEMIE NOWOŻYTNE | wielką epidemię dżumy w Gdańsku w 1709]]). Wykonał cykl sztychów przedstawiających widoki gdańskich budynków ([[DOM DOBROCZYNNOŚCI | Domu Dobroczynności]], [[SZPITAL WSZYSTKICH BOŻYCH ANIOŁÓW | szpital Wszystkich Bożych Aniołów]]), sceny rodzajowe gdańskiego życia z 1. połowy XVIII wieku, ryciny, mapy, strony tytułowe (winiety) dla oficyn wydawniczych Gdańska i Torunia. Wykonał płyty (znane od 1749) do cyklu obrazującego 49 muszli i 67 innych rzadkich eksponatów z Muzeum Gottwaldianum ([[GOTTWALDT CHRISTOPHER, lekarz, kolekcjoner | Christopher Gottwaldt]]), które służyły jako wzorce między innymi dla malarzy [[KLEIN DANIEL, malarz | Daniela Kleina]], [[HOFFMANN JOHANN BENEDIKT jr, malarz | Johanna Benedikta Hoffmanna jr]] i miedziorytników takich jak Pieter Stevens von Gunst, Jacob Houbraken, Martin Bernigeroth czy Johann Christian Gottfried Fritzsch.<br/><br/> | + | '''SAMUEL DONNET''' (XVII–XVIII wiek), miedziorytnik. W Gdańsku działał w latach 1699–1734. Autor portretów (zob. [[LUTERANIE | luteranie]]) i przede wszystkim rycin odtwarzających wydarzenia historyczne ([[POKÓJ OLIWSKI | pokój oliwski 1660]], [[OBLĘŻENIE GDAŃSKA W 1734 ROKU | oblężenie Gdańska przez wojska rosyjsko-saskie w 1734]], [[EPIDEMIE NOWOŻYTNE | wielką epidemię dżumy w Gdańsku w 1709]]). Wykonał cykl sztychów przedstawiających widoki gdańskich budynków ([[DOM DOBROCZYNNOŚCI | Domu Dobroczynności]], [[SZPITAL WSZYSTKICH BOŻYCH ANIOŁÓW | szpital Wszystkich Bożych Aniołów]]), sceny rodzajowe gdańskiego życia z 1. połowy XVIII wieku, ryciny, mapy |
+ | (np. dedykowanej Michałowi Zdzisławowi Sariuszowi Zamoyskiemu (1680–1735) przez Zakon Reformatów uproszczonej kopii tzw. Mapy Radziwiłłowskiej z 1718, wydrukowanej około 1720 w Gdańsku), strony tytułowe (winiety) dla oficyn wydawniczych Gdańska i Torunia. Wykonał płyty (znane od 1749) do cyklu obrazującego 49 muszli i 67 innych rzadkich eksponatów z Muzeum Gottwaldianum ([[GOTTWALDT CHRISTOPHER, lekarz, kolekcjoner | Christopher Gottwaldt]]), które służyły jako wzorce między innymi dla malarzy [[KLEIN DANIEL, malarz | Daniela Kleina]], [[HOFFMANN JOHANN BENEDIKT jr, malarz | Johanna Benedikta Hoffmanna jr]] i miedziorytników takich jak Pieter Stevens von Gunst, Jacob Houbraken, Martin Bernigeroth czy Johann Christian Gottfried Fritzsch.<br/><br/> | ||
Jego pracę kontynuował syn Johann, czynny w Gdańsku w latach 1754–1773, specjalizujący się w medalierstwie i rycinach książkowych, autor medalu pamiątkowego z 1754, wybitego przez władze Gdańska w 300-lecie powrotu Gdańska pod panowanie Polski. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | Jego pracę kontynuował syn Johann, czynny w Gdańsku w latach 1754–1773, specjalizujący się w medalierstwie i rycinach książkowych, autor medalu pamiątkowego z 1754, wybitego przez władze Gdańska w 300-lecie powrotu Gdańska pod panowanie Polski. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]<br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/><br/> | ||
'''Bibliografia''':<br/> | '''Bibliografia''':<br/> | ||
Bergau R., ''Die Danziger Kupferstecher Samuel und Johann Donnet'', „Archiv für die zeichnenden Künste mit besonderer Beziehung auf Kupferstecher- und Holzschneidekunst und ihre Geschichte” 1867, Bd. 13, s. 145–151. | Bergau R., ''Die Danziger Kupferstecher Samuel und Johann Donnet'', „Archiv für die zeichnenden Künste mit besonderer Beziehung auf Kupferstecher- und Holzschneidekunst und ihre Geschichte” 1867, Bd. 13, s. 145–151. |
Wersja z 08:01, 11 kwi 2023
SAMUEL DONNET (XVII–XVIII wiek), miedziorytnik. W Gdańsku działał w latach 1699–1734. Autor portretów (zob. luteranie) i przede wszystkim rycin odtwarzających wydarzenia historyczne ( pokój oliwski 1660, oblężenie Gdańska przez wojska rosyjsko-saskie w 1734, wielką epidemię dżumy w Gdańsku w 1709). Wykonał cykl sztychów przedstawiających widoki gdańskich budynków ( Domu Dobroczynności, szpital Wszystkich Bożych Aniołów), sceny rodzajowe gdańskiego życia z 1. połowy XVIII wieku, ryciny, mapy
(np. dedykowanej Michałowi Zdzisławowi Sariuszowi Zamoyskiemu (1680–1735) przez Zakon Reformatów uproszczonej kopii tzw. Mapy Radziwiłłowskiej z 1718, wydrukowanej około 1720 w Gdańsku), strony tytułowe (winiety) dla oficyn wydawniczych Gdańska i Torunia. Wykonał płyty (znane od 1749) do cyklu obrazującego 49 muszli i 67 innych rzadkich eksponatów z Muzeum Gottwaldianum ( Christopher Gottwaldt), które służyły jako wzorce między innymi dla malarzy Daniela Kleina, Johanna Benedikta Hoffmanna jr i miedziorytników takich jak Pieter Stevens von Gunst, Jacob Houbraken, Martin Bernigeroth czy Johann Christian Gottfried Fritzsch.
Jego pracę kontynuował syn Johann, czynny w Gdańsku w latach 1754–1773, specjalizujący się w medalierstwie i rycinach książkowych, autor medalu pamiątkowego z 1754, wybitego przez władze Gdańska w 300-lecie powrotu Gdańska pod panowanie Polski.
Bibliografia:
Bergau R., Die Danziger Kupferstecher Samuel und Johann Donnet, „Archiv für die zeichnenden Künste mit besonderer Beziehung auf Kupferstecher- und Holzschneidekunst und ihre Geschichte” 1867, Bd. 13, s. 145–151.