GDAŃSK, pełnomorski parowiec (1900)
(wstawienie ilustracji (e-mail z 10.10.2018)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„GDAŃSK”''', pełnomorski parowiec, zwodowany w 1900 | + | '''„GDAŃSK”''', pełnomorski parowiec, zwodowany w 1900 w Filadelfii przez firmę Cramp&Son pod nazwą „Sierra”, pływał na linii San Francisco – Honolulu – Sydney w firmie Oceanic Steamship Company, od 1919 Green Star Company. 20 X 1920 zakupiony przez powstałe wiosną 1919 (z inicjatywy amerykańskiej Polonii) Polish American Navigation Corporation (Towarzystwo Polsko–Amerykańskiej Żeglugi Morskiej) – firma nabywała statki z planem późniejszego przerejestrowania ich pod polską banderę (pierwszy statek kupiony przez Towarzystwo – „Kościuszko” – w pierwszym rejsie ze Stanów Zjednoczonych wpłynął do Gdańska 13 I 1920, przywożąc między innymi mąkę, odzież i 12 lokomotyw dla Polskich Kolei Państwowych). <br/><br/> |
− | Pojemność brutto 6135 RT, netto 3750 RT, nośność około 6000 ton, | + | Pływał pod banderą amerykańską, miał 800 miejsc pasażerskich niskiego standardu (III klasy), z przeznaczeniem głównie dla emigrantów. Do Gdańska zawinął po raz pierwszy, przywożąc 800 reemigrantów, w początku stycznia 1921, następnie jeszcze osiem razy. Między innymi w 1921 wypłynął z Nowego Jorku 23 marca, do portu gdańskiego wszedł (z powodu strajku bez pomocy holowników) 6 kwietnia, w rekordowo krótkim czasie 12 i pół dnia, mając na pokładzie około 320 pasażerów. <br/><br/> |
+ | Po bankructwie Towarzystwa w 1922 sprzedany został (w ramach pokrycia długów) stoczni New York Dock Corporation, w 1923 powrócił do pierwszego właściciela i poprzedniej nazwy, do 1932 pływał na linii San Francisco – Sydney; złomowany w 1934 w Japonii.<br/><br/> | ||
+ | Pojemność brutto 6135 RT, netto 3750 RT, nośność około 6000 ton, długość 127 m, szerokość 15,2 m, 2 śruby, prędkość 14 węzłów. {{author:BŚ}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 15:50, 23 mar 2023
„GDAŃSK”, pełnomorski parowiec, zwodowany w 1900 w Filadelfii przez firmę Cramp&Son pod nazwą „Sierra”, pływał na linii San Francisco – Honolulu – Sydney w firmie Oceanic Steamship Company, od 1919 Green Star Company. 20 X 1920 zakupiony przez powstałe wiosną 1919 (z inicjatywy amerykańskiej Polonii) Polish American Navigation Corporation (Towarzystwo Polsko–Amerykańskiej Żeglugi Morskiej) – firma nabywała statki z planem późniejszego przerejestrowania ich pod polską banderę (pierwszy statek kupiony przez Towarzystwo – „Kościuszko” – w pierwszym rejsie ze Stanów Zjednoczonych wpłynął do Gdańska 13 I 1920, przywożąc między innymi mąkę, odzież i 12 lokomotyw dla Polskich Kolei Państwowych).
Pływał pod banderą amerykańską, miał 800 miejsc pasażerskich niskiego standardu (III klasy), z przeznaczeniem głównie dla emigrantów. Do Gdańska zawinął po raz pierwszy, przywożąc 800 reemigrantów, w początku stycznia 1921, następnie jeszcze osiem razy. Między innymi w 1921 wypłynął z Nowego Jorku 23 marca, do portu gdańskiego wszedł (z powodu strajku bez pomocy holowników) 6 kwietnia, w rekordowo krótkim czasie 12 i pół dnia, mając na pokładzie około 320 pasażerów.
Po bankructwie Towarzystwa w 1922 sprzedany został (w ramach pokrycia długów) stoczni New York Dock Corporation, w 1923 powrócił do pierwszego właściciela i poprzedniej nazwy, do 1932 pływał na linii San Francisco – Sydney; złomowany w 1934 w Japonii.
Pojemność brutto 6135 RT, netto 3750 RT, nośność około 6000 ton, długość 127 m, szerokość 15,2 m, 2 śruby, prędkość 14 węzłów.